the grove - working papers on english studies

No 4

DOI: https://dx.doi.org/10.17561/grove.v0i4

SUMARIO


PRÓLOGO. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11


PERFIL. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15


DIDÁCTICA DEL INGLÉS COMO LENGUA EXTRANJERA. . . . . . . . . . . . 19


Humanistic and whole-person teaching revisited
Elizabeth A Adams . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21


La relación entre el inglés para fines específicos y su proceso instructivo en la etapa de estudios universitarios
Ana Almagro Esteban . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39

Film and literature: representational materials for the development of creative writing and literary awareness
Antonia Aparicio Hemández . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53


Cómo diseñar un trabajo de investigación en didáctica del inglés

Antonio Bueno González . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69

Voces inglesas en el lenguaje técnico del español de hoy

Rosalía Crespo Jiménez........................................ 91

Estrategias de aprendizaje de una segunda lengua: definición y tipología.
Manuel Jiménez Raya. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111


Cloze revisited: a few methodological suggestions
Antonio Lara Dávila . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133


Actitudes y motivación en la clase de inglés (1° BUP)
Francisco Manzaneda Oneto (t) y Daniel Madrid Femández . . . . . . . . 153


Considering poetry and song: problems and a proposed methodology
Neil MeLaren . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 173

La literatura en los cursos de EAP
Francisca Molina Navarrete . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 189


In defence ofthe practice ofsecond-language writing
Graeme Porte................................................. 199

El período silencioso: aportaciones en torno a una experiencia didáctica
Lourdes Sánchez López .. .. .. .. .. .. . .. . .. . .. . .. . .. . .. . . .. .. . .. .. 211

Little Red Ridíng Grammar went to school or mixing codes, skills and notions in discourse
Gabriel Tejada Molina . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 223


LINGÚÍSTICA INGLESA. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 235


Internet resources for a History of the English Language Course
Alejandro Alcaraz Sintes . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 237


The communicative approach to Contrastive Linguistica
José M. Marttn Morillas . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . 267


Relevant features in the description of the English verb in sorne 18th and 19th century grammars
Luis Quereda Rodríguez-Navarro . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 285


Perfil semántico del adjetivo en las estructuras con adjunto del sujeto en inglés
Alfonso J. Rizo Rodríguez y Salvador Valera Hemández . . . . . . . . . . . . 301


Relevant features in the description of the pronominal category in sorne 18th and 19th century grammars
Juan Santana Lario . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 329


The wind of change, British linguistics anda Conference ofVice-chancellors
Fernando Serrano Valverde . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 347


Contrastive analysis of cleft and pseudo-cleft structures in English and Spanish
José Luis Vázquez Marruecos y Beatriz Lucena Valencia. . . . . . . . . . . . 365

LITERATURA EN LENGUA INGLESA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 379


John Fowles' Daniel Martin: the elusive and eluding nature ofthe English psyche
Pamela Faber & Celia Wallhead . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 381


Sorne insights into the role of metaphors in the shaping of cultural stereotypes by the media: 1993 Spanish Election
Marta Falces Sierra . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 397


The Puritan breach in Sidney, Spenser and Milton: a survey ofthe conflicting attitude to sensorial and intellectual beauty in the English literary tradition
Luciano García García ......................................... 411


Notas sobre la novela colonial de tema africano en Gran Bretaña
Paula García Ramírez . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 427


James Joyce y el Movimiento Dramático Irlandés, o sobre la incomunicación desde el prejuicio: The Day ofthe Rabblement
Encarnación Hidalgo Tenorio . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 445


El concepto junguiano del ánima en Far from the Madding Crowd
Jesús López-Peláez Casellas . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 457


Frankenstein reimagined
Miguel Angel Martínez-Cabeza Lombardo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 477


Ralph Fox. Halifax (West Yorkshire, UK) 1900 - Lopera (Jaén) 1936
Carmelo Medina Casado. . .. .. .. . . . .. .. .. . . . . . .. .. .. . .. .. . . .. . . 489


Saratoga Hexameter: la poética en la novela de misterio
Rosa Morillas Sánchez . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 511


La estilística como materia integradora en el campo de la Filología
Jesús M. Nieto García . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 531


La Virgen María y el Fin'Amors en la poesía medieval inglesa.
Eugenio M. Olivares Merino.................................... 553

Eleonora: Intimidades con la muerte enamorada. La orfandad amorosa de Poe

Julio A. Olivares Merino . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 567


The literary canon and the truth. What ifShakespeare does not compensate a lifetime's rereadings?
Ma Nieves Pascual Soler . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 589


Hardy y el lector victoriano
Adelina Sánchez Espinosa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 603


La reivindicación de la naturaleza lingüística de la novela como base de la teoría narrativa de David Lodge
Ma José de la Torre Moreno.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 617

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Numbers

Luciano García García