Where Have Girls Been? Lessons Learned and Challenges in the Agenda for combating Sexual Violence in the Inter-American Court of Human Right

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17561/tahrj.v25.9714

Keywords:

Girls rights, sexual rights, violence, InterAmerican Court

Abstract

In response to the alarmingly high rates of sexual violence against girls and women in Latin America, the Inter-American human rights system is developing standards and remedies to address these issues since states have already recognized their rights, but this has not been enough. This article examines the only three cases in which the IACtHR has addressed sexual violence against girls, “V.R.P., V.P.C., and others vs. Nicaragua,” “Guzmán Albarracin vs. Ecuador,” and “Angulo Losada vs. Bolivia.” It highlights some of the achievements including the concept of intersectionality, the intensified due diligence due to their status as girls, the role of combined stereotypes, and others. It also focuses on areas for ongoing improvement such as the definition of institutional violence, the application of Article 5.2 of the ACHR concerning the conceptualization of torture, and the need for transformative reparations in the prevention of violence against girls in the Inter-American Court’s approach.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABRAMOVICH, V. (2010). ‘Responsabilidad estatal por violencia de género: comentarios sobre el caso “Campo Algodonero” en la Corte Interamericana de Derechos Humanos’. Anuario De Derechos Humanos, (6), pág. 167–182. https://doi.org/10.5354/adh.v0i6.11491

ABRAMOVICH, V. and PAUTASSI, L. (2010). La medición de derechos en las políticas sociales, Buenos Aires, Editores Del Puerto.

ACOSTA LÓPEZ, J. (2012). ‘The Cotton Field case: gender perspective and feminist theories in the Inter-American Court of Human Rights Jurisprudence’. International Law: Revista Colombiana de Derecho Internacional, Julio-Diciembre, 17-54. https://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-81562012000200002&lng=en&tlng=en

AHMED, S. (2022). ¡Denuncia! El activismo de la queja frente a la violencia institucional. Buenos Aires: Caja Negra.

ANTKOWIAK, T. (2008). ‘Remedial approaches to human rights violations: The Interamerican Court of human rights and beyond’. Columbia Journal of Transnational Law, 46(2), pp. 351-419.

ARENA, F. (Coord.) (2022). Manual sobre los efectos de los estereotipos en la impartición de justicia. Dirección General de Derechos Humanos de la Suprema Corte de Justicia de la Nación, Ciudad de México, México.

BELOFF, M. (2009). Los derechos del niño en el Sistema Interamericano. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Del Puerto.

BELOFF, M. (2024). “The Rights of the Child According to the Inter-American Court of Human Rights: A Latin American Translation” in Armin VON BOGDANDY, Flávia PIOVESAN, Eduardo FERRER MAC-GREGOR, and Mariela MORALES ANTONIAZZI The Impact of the Inter-American Human Rights System Transformations on the Ground, Oxford University Press.

BODELÓN, E. (2015). Violencia institucional y violencia de género. Anales De La Cátedra Francisco Suárez, 48, 131–155. https://doi.org/10.30827/acfs.v48i0.2783

BOLAÑOS ENRIQUEZ, T. and QUINTERO, D. (2022). ‘Función transformadora y emancipatoria de la reparación integral: la búsqueda incesante de la justicia y la igualdad. Estudios constitucionales, 20(2), 105-131. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-52002022000200105

BÓRQUEZ, N. and CLÉRICO, L. (2021). ‘Una vuelta de tuerca al análisis de estereotipo: estereotipo combinado’. Revista Electrónica. Instituto de Investigaciones Ambrosio L. Gioja, Número 26, junio 2021 – noviembre 2021, Buenos Aires, Argentina, pp. 1-28.

BURGORGUE-LARSEN, L. (2017). ‘The added value of the Inter American Human Rights System: comparative thoughts’ in VON BOGDANDY (et. al) Transformative Constitutionalism in Latin America, Oxford University Press, pp. 377-408.

CLÉRICO, L. and NOVELLI, C. (2014). ‘La violencia contra las mujeres en las producciones de la Comisión y la Corte Interamericana de derechos Humanos’ in Estudios Constitucionales, Centro de Estudios Constitucionales de Chile, Año 12, 1,15-70.

COOK, R. J. and CUSACK, S. (2009). Gender Stereotyping: Transnational Legal Perspectives. Filadelfia: University of Pennsylvania Press.

CORREA, C. (2019). ‘Artículo 63’, en STEINER, C. & FUCHS, M.C (Eds.). Convención Americana sobre Derechos Humanos: Comentario, 2da. Edición, Bogotá.

COURTIS, C. (2006). Ni un paso atrás. La prohibición de regresividad en materia de derecho sociales, Editores del Puerto.

CRENSHAW, K. (1989). ‘Demarginalizing the Intersection of Race and Sex: A Black Feminist Critique of Antidiscrimination Doctrine, Feminist Theory and Antiracist Politics’. University of Chicago Legal Forum, Vol. 1989, Article 8.

CRENSHAW, K. (1991). ‘Mapping the Margins: Intersectionality, Identity Politics, and Violence against Women of Color’. Stanford Law Review, 43(6), 1241–1299.

DE GREIFF, P. (2006). The Handbook of Reparations (Oxford, Oxford University Press)

ECONOMIC SOCIAL AND CULTURAL RIGHTS COMMITTEE, Observación general núm. 22 relativa al derecho a la salud sexual y reproductiva (artículo 12 del Pacto Internacional de Derechos Económicos, Sociales y Culturales), E/C.12/GC/22, 2 de mayo de 2016.

FARMER, P. (2004). ‘An Anthropology of Structural Violence’. Current Anthropology, 45(3), 305–325.

GAUCHÉ MARCHETTI, X. (2020a). ‘Acerca del concepto de Estereotipos en el Sistema Interamericano de Derechos Humanos. Un aporte para el abordaje de causas de violencia a mujeres’. Revista Actualidad jurídica, (41), Santiago de Chile. https://derecho.udd.cl/actualidad-juridica/articulos/acerca-del-concepto-de-estereotipos-en-el-sistema-interamericano-de-derechos-humanos-un-aporte-para-el-abordaje-de-causas-de-violencia-a-mujeres/

GAUCHÉ MARCHETTI, X. (2020b). ‘De la violencia sexual a niñas y adolescentes en la escuela y la Corte IDH’. Available in https://dialogoderechoshumanos.com/agenda-estado-de-derecho/de-la-violencia-sexual-a-ninas-y-adolescentes-en-la-escuela-y-la-corte-idh

GAUCHÉ MARCHETTI, X. and BUSTOS IBARRA, C. (2023). ‘Intersectional gender perspective in the sentences from the Inter-American Court of Human Rights’. International Humanities Review, 16(6). https://doi.org/10.37819/revhuman.v16i6.1546

GHIDONI, E. and MORONDO TARAMUNDI, D. (2022). ‘El papel de los estereotipos en las formas de la desigualdad compleja: algunos apuntes desde la teoría feminista del derecho antidiscriminatorio’. Discusiones, 28(1), 37–70.

HERENCIA CARRASCO, S. (2011). ‘Las Reparaciones en la Jurisprudencia de la Corte Interamericana de Derechos Humanos’ en Sistema Interamericano de Protección de los Derechos Humanos y Derecho Penal Internacional- Volumen II. Montevideo: Fundación Konrad Adenauer & Georg-August-Universität-Göttingen.

JARAMILLO SIERRA, I. and BUCHELY IBARRA, L. (2020). Perspectivas de género en la educación superior: una mirada latinoamericana, Red ALAS/ICESI. https://doi.org/10.18046/EUI/ee.12.2020

LIEBOWTIZ, D. and GOLDSCHEID, J. (2015). ‘Due Diligence and Gender Violence: Parsing Its Power and Its Perils’. Cornell International Law Journal, 48(2).

MACKINNON, C. (2007). Are Women Human? and other International Dialogues. Harvard University Press.

MALAIHOLLO, M. and LANE, L. (2024). ‘Mapping out due diligence in regional human rights law: Comparing case law of the European Court of Human Rights and the Inter-American Court of Human Rights’. Leiden Journal of International Law, 37(2), 462–483. https://doi.org/10.1017/S0922156524000050

MANTILLA FALCÓN, J. (2024). ‘The Inter-American Human Rights System and Its Impact on the Human Rights of Women: The Issue of Sexual Violence‘, in Armin VON BOGDANDY, and others (eds), The Impact of the Inter-American Human Rights System: Transformations on the Ground, Oxford University Press

MARTÍNEZ CORAL, C. and MARTÍNEZ, C. (2021). ‘Sexual violence against girls in schools as a public health issue: a commentary on the case Paola GuzmánAlbarracín vs. Ecuador’. Sexual and Reproductive Health Matters, 29(1), 18-22 https://doi.org/10.1080/26410397.2021.1893147

MARTINEZ, C. and MARTINEZ, L. and FLORES, R. (2025). El Derecho a la Educación Sexual Integral: Comentarios al Caso Guzmán Albarracín de la Corte IDH. Centro Ecuatoriano para la Promoción y Acción de las Mujeres, Centro de Derechos Reproductivos, Instituto de Estudios Constitucionales del Estado de Querétaro.

MERRY, S. E. (2006). Human Rights and Gender Violence: Translating International Law into Local Justice. University of Chicago Press.

NASH, C. (2019). ‘Artículo 5. Derecho a la integridad personal’, in Comentario a la convención Americana de Derechos Humanos, Segunda Edición, Konrad Adenauer Stiftung.

O’CONNELL, C. (2020). ‘Women’s Rights and the Inter-American System’ in REILLY, N. (Ed.) International Human Rights of Women, Springer.

PALACIOS ZULOAGA, P. (2008). ‘The Path to Gender Justice in the Inter-American Court of Human Rights’. Texas Journal of Women and the Law, 17(2). pp. 227-295.

PARELMAN, M. and TUFRÓ, M. (2017). Informe Violencia Institucional. Tensiones actuales de una categoría política central, CELS. Available in https://www.cels.org.ar/web/publicaciones/violencia-institucional-tensiones-actuales-de-una-categoria-politica-central/

PÉREZ, E. and PERICO, M. (2021). ‘La perspectiva de género como principio de interpretación del derecho interamericano’ in Anuario de Derecho Constitucional Latinoamericano, AÑO XXVI I Bogotá, Konrad Adenauer Stiftung, p. 281- 309

PIQUÉ, M. (2017). ‘Revictimización, acceso a la justicia y violencia institucional’, in DI CORLETO, J. (ed.), Género y Justicia Penal. Didot, p. 309-348.

POU GIMÉNEZ, F. (2021). ‘La igualdad sustantiva interamericana: Avances y debates pendientes’. International Journal of Constitutional Law, 19(4), October 2021, Pages 1241–1247. https://doi.org/10.1093/icon/moab133

PRIOR, S. and HEER, B. (2022). Campus Sexual Violence: A State of Institutionalized Sexual Terrorism, Routledge.

REYES BENZ, A. (2020). Human Rights Education as a Guarantee of Non-recurrence in the Case Law of the Inter-American Court of Human Rights, (Erlangen, Friederich Alexander University Erlangen-Nürnberg).

RODINO PIERRI, A. M. (2015). Educación en derechos humanos para una ciudadanía de democracia. EUNED.

RONCONI, L (2022). ‘Estereotipos y derecho antidiscriminatorio: algunas reflexiones para desarmar la desigualdad compleja’. Discusiones, 28(1), 85–108.

RONCONI, L. (2024). ‘Not One Step Back: Lessons Learned and Challenges in a Consolidate Agenda of Sexual and Reproductive Rights in the Inter-American Court of Human Rights’. The Age of Human Rights Journal, (22). https://doi.org/10.17561/tahrj.v22.7980

RONCONI, L., ESPIÑEIRA, B. and GUZMÁN, S. (2023). ‘Comprehensive Sexuality Education in Latin America and the Caribbean: Where We Are and Where We Should Go’. Latin American Legal Studies, 11(1), pp. 246-296. https://doi.org/10.15691/0719-9112Vol11n1a7

RUBIO-MARÍN, R. (2009). The Gender of Reparations: Unsettling Sexual Hierarchies While Redressing Human Rights Violations. Cambridge, Cambridge University Press).

RUBIO-MARÍN, R. and SANDOVAL, C. (2011). ‘Engendering the Reparations Jurisprudence of the Inter-American Court of Human Rights: The Promise of the Cotton Field Judgment’. Human Rights Quarterly 33(4), pp. 1062-1091.

SANTOS PÉREZ, M. L. (2024). ‘La perspectiva de género en el Derecho. Algunas reflexiones a la luz de la Sentencia de la Corte Interamericana de derechos humanos de 18 de noviembre de 2022 (caso Angulo Losada vs. Bolivia)’. Derechos Y Libertades: Revista De Filosofía Del Derecho Y Derechos Humanos, (52), 103-120. https://doi.org/10.20318/dyl.2025.9058

SERRANO GUZMÁN, S. (2021). ‘La adjudicación de casos de igualdad y no discriminación por la Corte IDH Avances y retos pendientes’. En IBARRA OLGUÍN, A. (coord.) Discriminación: piezas para armar, Centro de Estudios Constitucionales de la Suprema Corte de Justicia de la Nación; Ciudad de México, México.

SFERRAZZA-TAIBI, P. and CEBALLOS-SCHAULSOHN, M. (2024). ‘Descifrar lo indecible: la diferencia entre tortura y tratos crueles, inhumanos o degradantes en las decisiones del Comité contra la Tortura y el Comité de Derechos Humanos’. Ius et Praxis, 30, pp. 137-160. https://doi.org/10.4067/S0718-00122024000200137

SMYTH, R. (2022). ‘A system at the vanguard: the evolution of women’s human rights in the inter-American human rights system, 1948-present’. Revista do Instituto Brasileiro de Direitos Humanos, 22.

TAPIA TAPIA, S., ESPINOZA ÁLVAREZ, M., & TAPIA TAPIA, G. (2023). ‘Juridificación y penalidad: límites del discurso internacional de los derechos humanos en materia de violencia contra las mujeres’. Estudios Socio-Jurídicos, 26(1), e26107. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/sociojuridicos/a.13487

TAPIA TAPIA, S. and SALAO, E. (2023). ‘Violencia penal cotidiana y deshumanización: Una mirada desde el feminismo descolonial y la clínica psicoanalítica’. En RIVERA BEIRAS, A. (coord) Muertes Evitables. Violencia Institucional y masacres en cárceles sudamericanas, EDUNPAZ.

TRAMONTANA, E. (2011). ‘Hacia la consolidación de la perspectiva de género en el Sistema Interamericano de Derechos Humanos: avances y desafíos a la luz de la reciente jurisprudencia de la Corte de San José’. Revista IIDH, 53, pp. 141-181

UNDURRAGA, V. (2017). ‘Gender Stereotyping in the Case Law of the Inter-American Court of Human Rights’. in BREMS, E. and TIMMER, A. Stereotypes and Human Rights Law, Intersentia.

UNESCO (2018). Orientaciones técnicas internacionales sobre educación en sexualidad. Un enfoque basado en la evidencia. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000265335

UNICEF (2016). “Abuso sexual contra niños, niñas y adolescentes: Una guía para tomar acciones y proteger sus derechos” disponible en https://www.unicef.org/argentina/sites/unicef.org.argentina/files/2018-04/proteccion-AbusoSexual_contra_NNyA-2016.pdf

UNICEF (2021). Informe Violencia contra niños, niñas y adolescentes en América Latina y el Caribe 2015-2021: Una revisión sistemática, disponible en https://www.unicef.org/lac/media/29031/file/Violencia-contra-ninos-ninas-y-adolescentes-en-America-Latina-y-el-Caribe-2015-2021.pdf

VON BOGDANDY et al. (2017). Transformative Constitutionalism in Latin America, Oxford University Press.

VON BOGDANDY et al. (2024). The Impact of the Inter-American Human Rights System: Transformations on the Ground, Oxford University Press.

YAMIN, A. (2016). Power, Suffering, and the Struggle for Dignity: Human Rights Frameworks for Health and Why They Matter, University of Pennsylvania Press.

Published

2025-12-04

Issue

Section

ARTICLES

How to Cite

Ronconi, L. (2025). Where Have Girls Been? Lessons Learned and Challenges in the Agenda for combating Sexual Violence in the Inter-American Court of Human Right. The Age of Human Rights Journal, 25, e9714. https://doi.org/10.17561/tahrj.v25.9714