La instrucción formal como contribución a la mejora de los procesos de percepción del inglés como LE
Abstract
El presente artículo analiza el papel de la percepción en la enseñanza de la pronunciación de la LE (inglés) a hablantes de español. En este estudio se tratan aspectos tales como la calidad vocálica y la acentuación, estos aspectos se consideran fundamentales para alcanzar un mínimo de inteligibilidad.
El estudio práctico implementado a través de una prueba de percepción y dirigido a distintos alumnos adultos españoles, unos que conforman el grupo de control y otro el grupo experimental, pone de manifiesto el papel fundamental que desempeña la instrucción formal específica en pronunciación. Los resultados de este estudio muestran como la enseñanza de los elementos asociados con la realización de la acentuación influye positivamente en la percepción de la calidad vocálica en sílaba acentuada y no acentuada en la palabra, en las secuencias más amplias y en el habla conexa.
Downloads
References
Alcaraz, E. y Moody, B. Didáctica del Inglés: Metodología y Programación. Alhambra: Alhambra Universidad, 1983.
Bartolí, M. “La pronunciación en la clase de lenguas extranjeras.” Phonica 1 (2005): 1-27.
Casserly, E.D., y Pisoni, D.B. “Speech perception and production.” Wiley Interdisci-plinary Reviews: Cognitive Science, 1(5) (2010): 629-647.
Cauldwell, R. Phonology for Listening: Teaching the Stream of Speech. Birmingham, England: John Benjamins Publishing Company, 2013.
Celce-Murcia, M., Brinton, M.D. y Snow, A.M. Teaching English as a Second or Foreign Language. Boston: Heinle y Heinle Publications, 2013.
Cerezal, F. De la Práctica a la Teoría: Reflexiones sobre la Enseñanza y el Aprendizaje de Inglés. Alcalá: Universidad de Alcalá, 2005.
Dalton, C. y Seidlhofer, B. Pronunciation. Oxford: Oxford University Press, 2000.
Derwing, T.M. y Munro, M.J. “Second language accent and pronunciation teaching: A research-based approach”. TESOL Quarterly 39 (2005): 379-397.
Gimson, A.C. Gimson’s Pronunciation of English. 7th edition revised by Alan Cruttenden. Londres: Edward Arnold, 2008.
Giralt, M. “El enfoque oral en la enseñanza del español como lengua extranjera: experiencia piloto de una propuesta didáctica.” Phonica, 2, 2006. 1-26.
Hancock, M, y Pavón, V. “Tonic stress. Underlining with your voice.” TESOL-Spain Newsletter, 30, 2005. 22-23.
Hewings, M. Pronunciation Practice Activities. Cambridge: Cambridge University Press, 2004.
Jenkins, J. The Phonology of English as an International Language. Oxford: Oxford University, 2000.
Jenkins, J. “A sociolinguistically-based, empirically-researched pronunciation syllabus for English as an international language”. Applied Linguistics 23 (2002): 83-103.
Jenkins, J. English as a Lingua Franca in the International University: The Politics of Academic English Language Policy. Abingdon, GB: Routledge, 2013.
Kissling, E. M. “Teaching Pronunciation: Is Explicit Phonetics Instruction Beneficial for FL Learners?.” The Modern Language Journal, 97(3) (2013): 720-744.
McCarthy, P. The Teaching of Pronunciation. Cambridge: Cambridge University Press, 1978.
McLaren, N., Madrid, D. y Bueno, A. TEFL in Secondary Education. Granada: Editorial Universidad de Granada, 2005.
Melgarejo Draper, J. “La selección y formación del profesorado: Clave para comprender el excelente nivel de competencia lectora de los alumnos finlandeses.” Revista de Educación, Extraordinario (2006): 237-262.
Morley, J. “The pronunciation component in teaching English to speakers of other languages.” TESOL Quarterly 25 (1991): 481-520.
Nunan, D. Research Methods in Language Learning. Cambridge: Cambridge University Press, 1992.
Pardo, D. B. “Can pronunciation be taught?: A review of research and implications for teaching.” Revista Alicantina de Estudios Ingleses, 17 (2004): 6-38.
Penfield, W. y Roberts, L. Speech and Brain Mechanisms. Nueva York: Wiley y sons, 2014.
Ribé, R. La enseñanza de la lengua extranjera en la Educación Secundaria: agenda práctica para aprender y enseñar una lengua extranjera en la ESO. Madrid: Alhambra Longman, 1995.
Rivers, W. Teaching foreign-language skills. Chicago [etc.]: Universidad de Chicago, 1981.
Roach, P. English Phonetics and Phonology: A Practical Course. 3ª edición. Cambridge: Cambridge University Press, 2009.
Romanelli, S. “Integración de la pronunciación con la habilidad de expresión oral y comprensión auditiva en el aula de español como lengua segunda y extranjera (ELSE): enfoque por tareas.” Universidad de Mar Plata. Phonica 5 (2009): 74-91.
Rubio, F.D y Martínez Lirola, M. “¿Qué pasa en España con el inglés? Análisis de los factores que inciden en el éxito del aprendizaje.” Plurilingualism: Promoting co-operation between communities, people and nations. Eds. M. P. Díez, R. Place y O. Fernández. Bilbao: DeustoDigital, 2012. 143-150.
Selinker, L. y Lamendella, J. “Two perspectives on fossilization in interlanguage learning.” Interlanguage Studies Bulletin 3 (1978): 143-191.
Underwood, M. Teaching Listening. Londres: Longman, 1993.
Usó Viciedo, L. “La enseñanza de la pronunciación en LE: Algunas consideraciones a tener en cuenta.” Phonica 4 (2008): 104-130.
Valcke, J. y Pavón, V. “A comparative study on the use of pronunciation strategies for highlighting information in university lectures.” Integrating Content and Language in Higher Education: From Theory to Practice. Eds. R. Wilkinson and M.L. Walsh. Frankfurt-am-Main: Peter Lang, 2015. 323-341.
Walker, R. Teaching the Pronunciation of English as a Lingua Franca. Oxford: Oxford University Press, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. Also, authors will retain the rights on their work, even if they will be granting The Grove. Working Papers on English Studies a non-exclusive right of use to reproduce, edit, distribute, publicly communicate and show their work. Therefore, authors are free to engage in additional, independent contracts for non-exclusive distribution of the works published in this journal (such as uploading them to an institutional repository or publishing them in a book), as long as the fact that the manuscripts were first published in this journal is acknowledged.