Teachers’ perception on teaching games in Secondary Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17561/jump.n2.6

Keywords:

Teaching games, values, physical education

Abstract

Physical Education teachers show a constant concern for making their subject a subject with great educational potential in the integral
formation of young people. Within this subject, sport occupies a very important place in the programming, while it is also the one that
generates most controversy from the pedagogical point of view. These two aspects are the main reasons that lead us to study how the
teaching process of this content is approached during Compulsory Secondary Education (C.S.E.). Therefore, the main objectives of this
study have been: to analyze the perception of physical education teachers about sport as a content of C.S.E.; and, secondly, to describe
possible didactic implications that may help to improve the teaching and learning process of this content during C.S.E. Within the qualitative
research paradigm, the design of the study is phenomenological, using the semi-structured interview as a research instrument. These
interviews were applied in a focus group. The most outstanding results are that the main teaching objectives set by the teachers were
attitudinal and also motivational. In addition, the orientation of the sport was one of initiation and promotion; the most developed contents
were the technical-tactical and regulatory ones; and an active methodology was advocated in which values such as collaboration or respect
were included. In the evaluation, the attitudinal aspects are highlighted.

Author Biographies

  • Manuel Jesús López-Parralo, I.E.S. Diego Rodríguez Estrada (S. Juan del Puerto, Huelva)

    Ver perfil en Google Académico

  • Manuel Tomás Abad-Robles, Universidad de Huelva

    Facultad de Educación, Psicología y Ciencias del Deporte.  Ver Perfil en Google Académico

  • Estefanía Castillo-Viera, Universidad de Huelva

    Facultad de Educación, Psicología y Ciencias del Deporte. 

  • Francisco Javier Giménez Fuentes-Guerra, Universidad de Huelva

    Facultad de Educación, Psicología y Ciencias del Deporte. 

References

Águila, C. & Casimiro A. (2001). Iniciación a los deportes colectivos. En F. Ruiz; A. García; A. Casimiro. La iniciación deportiva basada en los deportes colectivos. Madrid: Gymnos.

Álamo, J. M., Amador, F. & Pintor, P. (2002). Función social del deporte. El entrenador del deporte escolar. Lecturas Educación Física y Deportes, 45.

Alarcón, F., Cárdenas, D., Miranda, M.T. & Ureña, N. (2010). Metodología de enseñanza de los deportes de equipo. Revista de Investigación en Educación, 7, 91–103.

Almond, L. (1986). Reflecting on themes: a games classification. En R. Thorpe, D. Bunker & L. Almond (Eds). Rethinking Games Teaching (pp.71–72). Loughborough University.

Arnold, P. J. (2001). Sport, moral development, and the role of the teacher: Implications for research and moral education. Quest, 53, 135–150. https://doi.org/10.1080/00336297.2001.10491734

Calzada, A. (2004). Deporte y educación. Revista de Educación, 335, 45–60. http://www.revistaeducacion.educacion.es/re335/re335_06.pdf

Castejón, F. J. (2003). Iniciación deportiva. La enseñanza y el aprendizaje comprensivo en el deporte. Sevilla: Wanceulen SL.

Castejón, F.J., Giménez, F.J., Jiménez, F. & López, V. (2013). Formación deportiva como eje central de la enseñanza del deporte. En F.J. Castejón, F.J. Giménez, F. Jiménez & V. López (Eds). Formación deportiva (pp. 15–37). Sevilla: Wanceulen.

Cohen, J. (1960). A coefficient of agreement for nominals scales. Educational and Psychological measure-ment, 20, 37–46. https://doi.org/10.1177/001316446002000104

Cohen, L. & Manion, L. (1990). La entrevista. En Cohen, L. & Manion, L. Métodos de investigación educativa. Madrid: La Muralla. Devís, J. y Peiró, C. (2011). Sobre el valor educativo de los contenidos de la educación física. Tándem, 35, 68–74.

Devís, J. y Sánchez, R. (1996). La enseñanza alternativa de los juegos deportivos: antecedentes, modelos actuales de iniciación y reflexiones finales. en Moreno, J.A. y Rodríguez, P. L.: Aprendizaje deportivo (pp. 159–181). Murcia: Universidad de Murcia.

Espada, M., Clemente, A.L., Santacruz, J.A. & Gallardo, J.M. (2013). La enseñanza del deporte escolar en educación secundaria según la formación inicial del profesorado. Apunts. Educación Física y Deportes, 112, 72–81. https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2013/2).112.06

Feu, S. (2002). Factores a tener en cuenta para una iniciación deportiva educativa: el contexto. Lecturas: Educación Física y Deportes, 5, 1–10.

Fraile, A. (1996). Reflexiones sobre la presencia del deporte en la escuela. Revista de Educación Física, 64, 5–10.

García, M. (1990). Aspectos sociales del deporte. Madrid: Alianza Editorial.

Gaviria, F. & Castejón, F.J. (2013). El proceso didáctico en educación física como generador de valores y actitudes. Qualitative Research in Education, 2(2), 161–186.

Giménez, F. J. (2003). El deporte en el marco de la Educación Física. Sevilla: Wanceulen.

Giménez, F.J. & Rodríguez, J.M. (2006). Buscando el deporte educativo, ¿Cómo formar a los maestros? Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 9, 40–45.

Ginsburg, K. R. (2007). The importance of play in promoting healthy child development and maintaining strong parent-child bonds. Pediatrics, 119, 182–191. https://doi.org/10.1542/peds.2006-2697

González, S., García, L. M., Contreras, O. & Sánchez-Mora, D. (2009). El concepto de iniciación deportiva en la actualidad. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 15, 14–20. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/34992/

Green, T. & Gabbard, C. (1999). Do we need sportsmanship education in secondary school athletics? Physical Educator, 56(2), 98–104. https://js.sagamorepub.com/pe/article/view/2223

Gutiérrez, M. (1995). Valores sociales y deporte. Madrid: Gymnos.

Hernández, R., Fernández, C. & Batista, P. (2006). Metodología de la investigación. México: McGraw Hill.

Jiménez, A. C. (2006). Intervención en contextos desfavorecidos a través del baloncesto. Wanceulen: Educación Física Digital, 2, 1–10.

Kemmis, S. & Mctaggart, R. (1982). The action research planner. Vitoria: Deakin University Press.

Lee, M.J., Whitehead, J. & Balchin, N. (2000). The measurement of values in youth sport: Development of the Youth Sport Values Questionnaire. Journal of Sport & Exercise Psychology, 22(4), 307–326. https://doi.org/10.1123/jsep.22.4.307

Méndez, A. (1999). Modelos de enseñanza deportiva. Análisis de dos décadas de investigación. Lecturas, Educación Física y Deportes, 13.

Méndez, A. & Fernández, J. (2011). Análisis y modificación de los juegos y deportes tradicionales para su adecuada aplicación en el ámbito educativo. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 19, 54–58.

Ortega, G., Giménez, F.J., Jiménez, A.C., Franco, J., Durán, L.J. & Jiménez, P.J. (2012). Por una Educación REAL: Valores y Deporte. Iniciación al valorcesto. Madrid: Ediciones Gráficas Fundación Real Madrid.

Ortega, G., Abad, M. T., Durán, L. J., Franco, J., Giménez, F. J., Jiménez, P. J. & Jiménez, A.C. (2015). Por una Educación REAL: Valores y Deporte. Entrenando Fútbol: Enseñando Valores. Madrid: Ediciones Gráficas Fundación Real Madrid.

Palacios, L. (2000). La entrevista. En G. Edel. Manual teóricopráctico de investigación social (pp. 99–108). Buenos Aires: Espacio editorial.

Pérez-Pueyo, A. (2016). El estilo actitudinal en educación física. Evolución en los últimos 20 años. Retos, Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 29, 207–215. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/38720

Ramos, R., Valdemoros, M.A., Sanz, E. & Ponce, A. (2007). La influencia de los profesores sobre el ocio activo de los jóvenes. Percepción de los agentes educativos más cercanos a ellos. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del profesorado, 11(2), 1–18.

Renzi, G.M. (2009). Educación Física y su contribución al desarrollo integral de los niños en la primera infancia. Revista Iberoamericana de Educación, 50(7), 1–14.

Robles, J., Giménez, F.J. & Abad, M.T. (2010). Motivos que llevan a los profesores de educación física a elegir los contenidos deportivos en la E.S.O., Retos, Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 18, 5-8. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/34642

Silverman, S. (2005). Thinking long term: Physical education’s role in movement and mobility. Quest, 57, 138–147. https://doi.org/10.1080/00336297.2005.10491847

Taylor, S. & Bogdan, R. (1990). Introducción a los métodos cualitativos en educación. Barcelona: Paidos.

Thomas, K. T., Lee, A. M. & Thomas, J. R. (2003). Physical education methods for elementary teachers (2nd ed., pp. 3-12). Champaign, IL: Human Kinetics.

Trepat, D. (1995). La educación en valores a través de la iniciación deportiva. En Blázquez, D. (Dir.). La iniciación deportiva y el deporte escolar (pp. 95–114). Barcelona: Inde.

Ureña, N, Alarcón, F. & Ureña, F. (2009). La realidad de los deportes colectivos en la Enseñanza Secundaria. Cómo planifican e intervienen los profesores de Murcia. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 16, 9–15.

Valero, A. (2006). La iniciación al deporte del atletismo: del modelo tradicional a los nuevos enfoques metodológicos. Kronos: Revista Universitaria de la Actividad Física y el Deporte, 9, 34–44.

Published

2020-06-02

Issue

Section

Research Papers

How to Cite

López-Parralo, M. J., Abad-Robles, M. T., Castillo-Viera, E., & Giménez Fuentes-Guerra, F. J. (2020). Teachers’ perception on teaching games in Secondary Education. JUMP, 2, 57–67. https://doi.org/10.17561/jump.n2.6

Most read articles by the same author(s)