Children’s narratives on the scary side of life

New and Old faces of Fear among Children in Seville (Spain)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17561/blo.v11extra7.5778

Keywords:

childhood fears, bogeyman, horror stories, urvival and horror films and videogames

Abstract

This paper explores the experiences, practices and discourses of fear of children aged between 9 and 10. A comparative analysis between these and the experiences and memories of adults of their childhood fears reveals multiple developments, such as the diminishing popularity and sinisterness of traditional bogeymen (the sack man, witches, etc.). These have been replaced by characters, plots and situations deriving from films and video games, which have been transformed into both oral accounts and other products of audio-visual culture. A combination of written, oral and visual forms, global stereotypes and local adaptations, and real and fantastic elements, children’s narratives of fear stem from many sources and clichés that are fueling each other at a rapid pace. Versus this tendency towards condemning and combating everything relating to childhood fears—at school and at home—this study demonstrates the continued influence and dual nature of terrifying practices and discourses. These are just as frightening as they are appealing for children who do not consume passively but also recreate, spread, discuss, challenge, explore, play and invent, especially as regards their favourite fears, such as those associated with haunted places.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Fernando C. Ruiz Morales, Universidad Pablo de Olavide, Sevilla

    Profesor Titular de Antropología Social

  • Alberto del Campo Tejedor, Universidad Pablo de Olavide

    Profesor Titular de Antropología Social en el Deparamento de Antropología Social, Psicología Básica y Salud Pública

References

ABAD GONZÁLEZ, Luisa (2019): «Oralidad contemporánea y patrimonio cultural inmaterial: cómo registrar, catalogar y estudiar las expresiones populares de los jóvenes europeos de ahora», Revista de Estudios Europeos, 73, pp. 129–147. URL: <http://www.ree-uva.es/images/numeros/73/2019-73-129-147.pdf>

ANTÓN HURTADO, Fina (2015): «Antropología del miedo», Methaodos. Revista de Ciencias Sociales, 3 (2), pp. 262–275. DOI: https://doi.org/10.17502/m.rcs.v3i2.90

BARRERA MÉNDEZ, Juan A. (2010): «El miedo colectivo: el paso de la experiencia individual a la experiencia colectiva», El Cotidiano, 159, pp. 5–10. URL: <https://biblat.unam.mx/hevila/ElCotidiano/2010/no159/2.pdf>

BAUMAN, Zygmunt (2010): Miedo líquido. La sociedad contemporánea y sus temores, Madrid, Paidós.

BENNETT, Gillian (1999): Alas, poor ghost! Traditions of belief in story and discourse, Logan, Utah State University Press. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctt46nwwn

BOSCOBOINIK, Andrea (2016): «¿Por qué estudiar los miedos desde la antropología?», Arxiu d’Etnografia de Catalunya, 16, pp. 119–136. DOI: https://doi.org/10.17345/aec2016119-136

BOSCOBOINIK, Andrea y HORÁKOVÁ, Hanna (eds.) (2014): The anthropology of fear. Cultures beyond emotions, Munich, LIT Verlag.

BOURKE, Joanna (2015): Fear. A cultural history, London, Virago.

BRONNER, Simon J. (2009): «Digitizing and virtualizing folklore», en Folklore and the Internet: Vernacular expressions in a digital world, Trevor J. Blank (ed.), Logan, Utah State University Press, pp. 21–66. URL: <http://digitalcommons.usu.edu/usupress_pubs/35>. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctt4cgrx5.5

BRUNVAND, Jan H. (2011): El fabuloso mundo de las leyendas urbanas, Barcelona, Alba.

BURKITT, Ian (2019): «Emotions, social activity and neuroscience: The cultural-historical formation of emotion», New Ideas on Psychology, 54, pp. 1–7. DOI: https://doi.org/10.1016/j.newideapsych.2018.11.001

CALLEJO GALLEGO, Javier (1995): La audiencia activa. El consumo televisivo: discursos y estrategias, Madrid, Centro de Investigaciones Sociológicas.

CASTELLS, Paulino (1999): Guía práctica de la salud y psicología del niño, Barcelona, Planeta.

CLASSEN, Albrecht (2012): «The epistemological function of monsters in the Middle Ages. From The Voyage of Saint Brendan to Herzog Ernst, Marie de France, Marco Polo and John Mandeville. What would we be without monsters in past and present!», Lo Sguardo, 9 (2), pp. 13–34. URL: <http://www.losguardo.net/wp-content/uploads/2015/12/Spazi_del_mostruoso.pdf>

DEL CAMPO TEJEDOR, Alberto y RUIZ MORALES, Fernando C. (2015): «Galería de asustaniños de carne y hueso. Miedo y fascinación en torno a las categorías de la anormalidad en Andalucía». Disparidades, Revista de Antropología, 70 (2), pp. 547-568. DOI: https://doi.org/10.3989/rdtp.2015.02.012

DEL CAMPO TEJEDOR, Alberto y RUIZ MORALES, Fernando C. (2018): «Aún viene el coco. Origen, pervivencia y transformación de un clásico del miedo infantil», Athenea Digital. Revista de Pensamiento e Investigación Social, 18 (2). DOI: https://doi.ori/10.5565/rev/athenea.2040

DELUMEAU, Jean (2002). «Miedos de ayer y de hoy», en El miedo. Reflexiones sobre su dimensión social y cultural, Marta I. Villa Martínez (ed.), Medellín, Corporación Región, pp. 9–21. URL: <http://biblioteca.clacso.edu.ar/ar/libros/region/reflexiones.pdf>

DÍAZ VIANA, Luis (2003a): «La aldea fantasma: Problemas en el estudio del folklore y la cultura popular contemporánea», Revista de Dialectología y Tradiciones Populares, 58 (1), pp. 29–46. URL: http://dra.revistas.csic.es/index.php/dra/article/view/162/163. DOI: https://doi.org/10.3989/rdtp.2003.v58.i1.162

DÍAZ VIANA, Luis (2003b): El regreso de los lobos. La respuesta de las culturas populares a la era de la globalización, Madrid, CSIC.

ERMACORA, Davine (2018): «Embedded pins and migratory needles: A historical folklore perspective-part 1», Contemporary Legend Series, 3 (8), pp. 41–85. URL: <https://www.academia.edu/41255306/2018_Embedded_Pins_and_Migratory_Needles_A_Historical_Folklore_Perspective_Part_I_Contemporary_Legend_8_41_85>

ERMACORA, Davine (2019): «Embedded pins and migratory needles: A historical folklore Perspective-part 2», Contemporary Legend Series, 3 (9), pp. 1–53. URL: <https://www.academia.edu/41255322/2019_Embedded_Pins_and_Migratory_Needles_A_Historical_Folklore_Perspective_Part_II_Contemporary_Legend_9_1_53>

EVANS, Ian, y GALYER, Karma (2009): «Are you sure there isn’t a monster in the closet? Regulation of children’s worrying in uncertain contexts», Child & Family Behavior Therapy, 31 (1), pp. 38–53. DOI: https://doi.org/10.1080/07317100802701244

FINE, Gary A. (1999): «Methodological problems of collecting folklore from children», en Childreńs folklore. A source book, Brian Sutton-Smith, Jay Mechling, Thomas W. Johnson y Felicia R. McMahon (eds.), Logan, Utah State University Press, pp. 121–140. URL: <https://www.jstor.org/stable/j.ctt46nskz.13>. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctt46nskz.13

FUREDI, Frank (2002): Paranoid Parenting. Why ignoring the experts may be best for your child, Chicago, Chicago Review Press.

FUREDI, Frank (2007): «The only thing we have to fear is the ʺculture of fearʺ itself», American Journal of Sociology, 32, pp. 231–234.

GILMORE, David (2003): Monsters. Evil beings, mythical beasts, and all manner of imaginary terrors, Philadelphia, University of Pennsylvania Press. DOI: https://doi.org/10.9783/9780812203226

GILMORE, David (2012): «Monster and man in Spain», Lo Sguardo, 9 (2), pp. 47–62. URL: <http://www.losguardo.net/wp-content/uploads/2015/12/Spazi_del_mostruoso.pdf>

GONZÁLEZ TERRIZA, Alejandro (2001-2): «Verónica, la Virgen del espejo y las tijeras: leyendas etiológicas y rituales de evocación (Parte I)», Estudios de Literatura Oral, 7-8, pp. 131–160. URL: <https://www.academia.edu/9726817/Ver%C3%B3nica_la_Virgen_del_Espejo_y_las_Tijeras_Leyendas_Etiol%C3%B3gicas_y_Rituales_de_Evocaci%C3%B3n_Parte_I_>

GONZÁLEZ TERRIZA, Alejandro (2003-4): «Verónica, la Virgen del espejo y las tijeras: leyendas etiológicas y rituales de evocación (Parte II)», Estudios de Literatura Oral, 9-10, pp. 129–154. URL: <https://www.academia.edu/9726834/Ver%C3%B3nica_la_virgen_del_espejo_y_las_tijeras_Leyendas_etiol%C3%B3gicas_y_rituales_de_evocaci%C3%B3n_IIa_parte_?auto=download>

GONZÁLEZ TERRIZA, Alejandro (2015): «Brujas, ogresas y otras mujeres de mal vivir», en Adivinos, magos, brujas, astrólogos: aspectos populares de las religiones del mundo antiguo, Óscar Martínez y Mercedes Montero (coords.), Madrid, Sociedad Española de Estudios Clásicos, pp. 127–148.

GRAHAM, Elaine L. (2002): Representations of the post/human: Monsters, aliens and others in popular culture, New Jersey, Rutgers University Press.

GUTIÉRREZ, Ana y MORENO, Pedro (2012): Los niños, el miedo y los cuentos. Cómo contar cuentos que curan, Bilbao, Desclée de Brouwer.

HIJANO DEL RÍO, Manuel, LASSO DE LA VEGA, Carmen, y RUIZ MORALES, Fernando C. (2011): «Figuras del miedo en la infancia: el hombre del saco, el sacamantecas y otros 'asustachicos'». Revista Fuentes, 11, pp. 175-194. DOI: https://doi.org/10.12795/revistafuentes

HILLESHEIM, Betina, DHEIN, Gisele, DE LARA, Lutiane, y RODRIGUES DE CRUZ, Lílian (2008): «Sobre monstruos, cine y cuentos de hadas: intertextualidad e infancia», Espéculo. Revista de Estudios Literarios, 38. URL: <https://webs.ucm.es/info/especulo/numero38/monstru.html>

HUFFORD, David (1982): The terror that comes in the night, Philadelphia, University of Pennsylvania Press.

HUIZINGA, Johan (2007) [1938]: Homo ludens, Madrid, Alianza Editorial.

HUMPHREY, Caroline (2013): «Fear as a property and an entitlement», Social Anthropology/Anthropologie Sociale, 21 (3), pp. 285–304. DOI: https://doi.org/10.1111/1469-8676.12033

ITURRA, Raúl (1999): «ʺTú creces en cuanto que yo entiendo. Y conforme te entiendo, yo también crezcoʺ. Los padres de hijos adultos: ensayo de Antropología de la educación», Áreas, 19, pp. 67–77. URL: <https://revistas.um.es/areas/article/view/144781>

JAMES, Allison (2007): «Giving voice to children’s voices: Practices and problems, pitfalls and potentials», American Anthropologist, 109 (2), pp. 261–272. URL: . DOI: https://doi.org/10.1525/aa.2007.109.2.261

MAFFESOLI, Michel (2005): El conocimiento ordinario. Compendio de sociología, Madrid, Fondo de Cultura Económica.

MALAXECHEVERRÍA, Ignacio (1986): Bestiario medieval, Madrid, Siruela.

MARTOS NÚÑEZ, Eloy (2004): La imagen del joven a través de las ficciones de terror y sus fuentes folklórico-literarias. El caso iberoamericano, Fundación Alonso Quijano. URL: <http://www.alonsoquijano.org/cursos2004/animateca/recursos/Biblioteca%20virtual/C1.%20Tradiciones%20y%20Literatura%20Infantil/17.%20Eloy%20Martos.pdf>

MEDRANO DE LUNA, Javier (2020): «La leyenda de La niña araña del panteón en Guanajato, México: de la versión oral del narrador don Luis Marín a los remedos de internet», Boletín de Literatura Oral, 10, pp. 11–26. DOI: https://doi.org/10.17561/blo.v10.5425

MORALES MORENO, Alberto y ACERO FERNÁNDEZ, Juan J. (2005): «Las emociones como propiedades relacionales del cerebro: el caso particular del miedo», Cognitiva, 17 (2), pp. 143–154. DOI: https://doi.org/10.1174/0214355054739264

MORÁN RODRÍGUEZ, Carmen (2007): «Todo lo que Ud. siempre quiso saber acerca de las fanfictions y nunca se atrevió a preguntar», Zut, 6, pp. 97–104. URL: <https://www.academia.edu/19084830/Todo_lo_que_ud_siempre_quiso_saber_acerca_de_las_fanfictions_y_nunca_se_atrevi%C3%B3_a_preguntar?email_work_card=reading-history>

MOSCOSO, María F. (2008): «Subjetividades infantiles, migración y escuela», Íconos. Revista de Ciencias Sociales, 31, pp. 131–144. DOI: https://doi.org/10.17141/iconos.31.2008.274

NEUSTADTER, Roger (1989): «The politics of growing up: The Status of Childhood in Modern Social Thought», Current Perspectives in Social Theory, 9, pp. 199–221.

OLSSON, Andreas y PHELPS, Elizabeth (2007): «Social learning of fear», Natura Neuroscience, 10, pp. 1095–1102. DOI: https://doi.org/10.1038/nn1968

OPIE, Iona y OPIE, Peter (2001) [1959]: The lore and language of schoolchildren, New York, NYRB.

PÁVEZ SOTO, Iskra (2012): «Sociología de la infancia: las niñas y los niños como actores sociales», Revista de Sociología, 27, pp. 81–102. URL: <https://core.ac.uk/download/pdf/132236092.pdf>. DOI: https://doi.org/10.5354/0719-529X.2012.27479

PEDROSA, José Manuel (2004): La autoestopista fantasma y otras leyendas urbanas españolas. Madrid: Páginas de Espuma.

PEDROSA, José Manuel (2008): «Vampiros y sacamantecas: dieta blanda para comensales tímidos», en Antropologías del miedo. Vampiros, sacamantecas, locos, enterrados vivos y otras pesadillas de la razón, G. Fernández y J.M. Pedrosa (eds.), Madrid, Calambur, pp. 15–48.

PORT, Moni (2013): El libro valiente, Barcelona, Takatuka.

QUINN, Naomi (2005): «Universals of child rearing», Anthropological Theory, 5 (4), pp. 477–516. DOI: https://doi.org/10.1177/1463499605059233

QVORTRUP, Jens (1987): «Introduction to sociology on childhood», International Journal of Sociology, 17 (3), pp. 3–37. DOI: https://doi.org/10.1080/15579336.1987.11769932

RAMACHANDRAN, Vilayanur S. (2011): The tell-tale brain: Unlocking the Mystery of Human Nature, London, William Heinemann.

RODRÍGUEZ ALMODÓVAR, Antonio (1995): Cuentos al amor de la lumbre. I, Madrid, Anaya.

SARTORI, Giovanni (1998): Homo Videns. La sociedad teledirigida, Madrid, Taurus.

SHABEL, Paula N. (2019): «ʺPorque nos daba broncaʺ. Las emociones en la producción de la acción política de niños/as en una casa tomada», Revista de Antropología Social, 28 (1), pp. 117–135. DOI: https://doi.org/10.5209/RASO.63769

STEARNS, Peter N. (2008): «Fear and history», Historein, 8, pp. 17–28. DOI: https://doi.org/10.12681/historein.34

SUTTON-SMITH, Brian (1997): The ambiguity of play, Cambridge, Harvard University Press.

SUTTON-SMITH, Brian (2008): «Play theory. A personal journey and new thoughts», American Journal of Play, 1 (1), pp. 80–123. URL: <https://eric.ed.gov/?id=EJ1068966>

URMENETA, Ana R. (2010): «Los malos de los cuentos. La transgresión social vista por los niños y las niñas», Prisma Social, 5, pp. 1–42. URL: <https://search.proquest.com/docview/1038159960?pq-origsite=gscholar&fromopenview=true>

WILLIAMS, David (2012): «Monsters, then and now», Lo Sguardo, 9 (2), pp. 239–258. URL: <http://www.losguardo.net/wp-content/uploads/2015/12/Spazi_del_mostruoso.pdf>

ZAVALA, Iris M. (2010): «Erotismo y terror: el fantasma del texto o cuando los espejos tienen manchas», Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. URL: <http://www.cervantesvirtual.com/>

Published

2021-07-19

How to Cite

Ruiz Morales, F. C., & del Campo Tejedor, A. (2021). Children’s narratives on the scary side of life: New and Old faces of Fear among Children in Seville (Spain). Boletín De Literatura Oral, 11, 269-299. https://doi.org/10.17561/blo.v11extra7.5778