Literary readings for education for peace: reading itineraries in Primary Education

Authors

  • Moisés Selfa Sastre Universitat de Lleida
  • Ángela Balça Universidade do Êvora - CIEC
  • Fernando Fraga Azevedo Universidade do Minho CIEC

DOI:

https://doi.org/10.17561/ae.v22n2.5287

Keywords:

Education for peace, reading itineraries, Literature for children, Primary Education

Abstract

The absence of peace is what causes war. There are many types of wars: from armed conflicts to those that come from personal conflicts which are not solved, no matter how small they may be. In any case, education for peace covers many areas that children and young people must learn throughout their compulsory education. There are many ways to work education for peace and respect for others and their opinions. One of them is the reading of any type of literary text, in which the peace component can be approached from different perspectives. In our work, we will propose the reading of literary texts for Primary Education in which the didactics of peace can be worked from a universal viewpoint. Thus, we will provide with different titles of Literature for Children in which the protagonists embody values of peace such as tolerance, listening, empathy for the other and forgiveness. These are texts published in the 21st century by national and international authors

Downloads

Download data is not yet available.

References

FUENTES PRIMARIAS

Battut, É. (2000). Los niños no quieren la guerra. Barcelona: Editorial Juventud.

Boujon, C. (2009). Desavenencia. Sant Joan Despí: Editorial Corimbo.

Cali, D. & Block, S. (2008). El enemigo. Madrid: Ediciones SM

Campanari, J. (2016). Trenfugiados. Manresa: Ediciones La Fragatina.

Dubois, C. K. (2015). Akim corre. Salamanca: Lóguez.

Fuchshuber, A. (2008). La pequeña Carlota: una historia sobre niños refugiados. ACNUR: México, DF.

Innocenti, R. (2018). Rosa Blanca. Zaragoza: Edelvides.

Mozetic, B. & Kastelic, M. (2013). El país de las bombas, el país de los prados. Barcelona: Ediciones Bellaterra.

Ruillier, N. (2004). Por cuatro esquinitas de nada. Barcelona: Juventud.

Samadja, B. (2009). El cartero de Bagdad. Zaragoza: Edelvives.

Sanna, F. (2019). El viaje. Madrid: Impedimenta.

Skármeta, A. (2011). La composición. Caracas: Ekare.

FUENTES SECUNDARIAS

Balça, A.; de Azevedo, F. & Selfa, M. (2017). Literatura infantil portuguesa en tiempos de la Dictadura: censura y voces de resistencia. Ocnos: Revista de estudios sobre lectura, 16(1), pp. 92-105. https://doi.org/10.18239/ocnos_2017.16.1.1160

Bastida, A. (2009). Un viaje al centro de la tierra. Aula de Innovación Educativa, 86, 8-10.

Boqué, M. C.; Pañellas, M.; Alguacil, M. & García, L. (2014). La cultura de paz en la educación para la ciudadanía y los derechos humanos en los libros de texto de educación primaria. Perfiles educativos, 36(146), 80-97. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2014.146.46029

Durban Roca, G. y García Guerrero, J. (2008). Contribución de la biblioteca escolar al desarrollo de las competencias lectora e informacional. Mi Biblioteca, 13, 56-65.

Gómez Collado, M. E. (2014). El material didáctico expuesto en clase como instrumento de Educación para la paz. Revista de paz y conflictos, 7, 155-174.

Kruger, F. & Evans, R. (2018). A transdisciplinary exploration: Reading peace education and teaching English to speakers of other languages through multiple literacies theory. TD: The Journal for Transdisciplinary Research in Southern Africa, 14(2), 1-7. https://doi.org/10.4102/td.v14i2.525

Liu, C. & Spiegel, E. (2016). Peace Science: Orientation and Reorientation. Polish Political Science YearBook, 45, pp. 245-256. https://doi.org/10.15804/ppsy2016019

Lluch, G. (2010). Cómo seleccionar libros para niños y jóvenes. Gijón: Ediciones Trea.

Mejía Navarrete, J. (2011). Problemas centrales del análisis de datos cualitativos. Revista Latinoamericana de Metodología de la Investigación Social, 1, pp. 47-60.

Real Decreto 126/2014, de 28 de febrero, por el que se establece el currículo básico de la Educación Primaria. Recuperado de https://www.boe.es/buscar/pdf/2014/BOE-A-2014-2222-consolidado.pdf

Selfa, M.; Balça, Â. & Costa, P. (2017). Biblioteca escolar, lectura y literatura infantil y juvenil: selección de títulos actuales en español y portugués (2005-2015). Tejuelo. Revista de didáctica de la lengua y la literatura, 25, pp. 5-34.

Tribó Traveria, G. (2013). Didáctica de la historia y educación para la paz en tiempos de crisis. ¿Cómo construir un futuro compartido basado en el diálogo y la paz? Policy Paper. Institut Catalá Internacional per la Pau, 9, pp. 1-6.

VV. AA. (1997). Libros para la convivencia y la paz (1979-1997). Recuperado de https://www.granada.org/inet/bibliote.nsf/23bca10dee769e56c1257876003afe27/95d7a0f8c6c4dab6c1257482003b432e!OpenDocument

VV. AA. (2018). Libros infantiles sobre la paz. Recuperado de https://www.bibliotecaspublicas.es/najera/imagenes/LIBROS_FOMENTAR_PAZ.pdf

Wessells, M. (2005). Child soldiers, peace education, and postconflict reconstruction for peace. Theory into practice, 44(4), pp. 363-369. https://doi.org/10.1207/s15430421tip4404_10

Downloads

Published

2020-12-31

Issue

Section

Experiencias

How to Cite

Selfa Sastre, M., Balça, Ángela, & Fraga Azevedo, F. (2020). Literary readings for education for peace: reading itineraries in Primary Education. AULA DE ENCUENTRO, 22(2), 181-202. https://doi.org/10.17561/ae.v22n2.5287