«What today in a year». Orality in a masquerade: Los Carochos de Riofrío de Aliste
Keywords:
masquerade, Carnival cycle, pre-theatricalization, rite, folk song, Aliste, agrarian culture, identityAbstract
On January 1, a masquerade or “obisparra” called Los Carochos is celebrated in Riofrío de Aliste (Zamora) in which eleven characters, some masked, of which two of them, the carochos or devils, are the ones that give name to the whole through a synecdoche. The pre-theatrical action, although in some moments you can talk about participation theater, it is complex, exciting, bustling and fun and takes place in the streets and in a town square converted into a stage for playful exaltation. The actions are interspersed with preset formulas, parliaments and dialogues, but not closed and with couplets, some of the classical folk heritage and new ones every year. The festival declared of Regional Tourist Interest since 2002 is well known and is disseminated in the networks and in the press, written and digital. We will analyze what space orality occupies against the plasticity of masks in all digital media.
Downloads
References
BLANCO ALBERT, Daniel (2017): «Riofrío y Birmingham unidos por la ópera La Obisparra», Los Carochos, 5, pp. 10-11.
BLANCO GONZÁLEZ, Juan Francisco (2004): Los Carochos. Rito y tradición en Aliste, Zamora, Semuret.
BLANCO GONZÁLEZ, Juan Francisco (2020): «El cuerno y la magia del viento», Los Carochos, 8, p. 7.
BLANCO SUTIL, Jorge (2015): «Periplo a Ítaca, un viaje de ida y vuelta», Los Carochos, 3, p. 9.
CALLES PÉREZ, Agustina y Ramos García, Carmen (2010): Indumentaria tradicional en Sayago, Zamora, CESIC et alii.
CALVO BRIOSO, Bernardo (2012): Mascaradas de Castilla y León. Tiempo de fiesta. Junta de Castilla y León. Consejería de Cultura y Turismo. URL: <http://www.jcyl.es/jcyl/patrimoniocultural/mascaradas/fichas/mascaradas.pdf>.
CAMPO TEJEDOR, Alberto del (2018): «Tiempo para la burla obsceno-escatológica. Las sandingas: fiesta, sexualidad e inversión del orden en un pueblo de Andalucía», Boletín de Literatura Oral, 8, pp. 133-157. DOI: <https://doi.org/10.17561/blo.v8.7
CARO BAROJA, Julio (1965) (2006): El Carnaval. Análisis histórico-cultural, Madrid, Alianza Editorial.
CARO BAROJA, Julio (1967): Lo que sabemos del Folklore, Madrid, Gregorio del Toro, ed.
CARO BAROJA, Julio (1978): Las formas complejas de la vida religiosa, Madrid, Akal.
COTERA, Gustavo (1999): La indumentaria tradicional en Aliste, Zamora. Instituto de Estudios Zamoranos «Florián de Ocampo»-Caja España, Zamora.
DÍAZ VIANA, Luis (1984): Rito y Tradición Oral en Castilla y León, Valladolid, Ediciones Ámbito.
DÍAZ VIANA, Luis y Martínez Laseca, José María (1992): «De hoy en un… año». Ritos y tradiciones de Soria, Soria, Diputación Provincial de Soria.
DUEÑAS, Arturo (2019): Las mascaradas de Aliste, Valladolid, La Esgueva Films, 18´.
FERNÁNDEZ CUESTA, Eliseo (1988): «Hipótesis sobre una función de Carnaval», Gazeta de Antropología, 6, art. 8. <http://hdl.handle.net/10481/13754>
GAGO, Rubén (2016): «Entrevista a Manuel Garrote Blanco, director de Galo, la leyenda de Los Carochos», Los Carochos, 4, pp. 10-14.
GARCÍA CANCLINI, Néstor (1995): Culturas hibridas. Estrategias para entrar en la modernidad, Buenos Aires, Editorial Sudamericana.
GARROTE FRANCO, Manuel (2015): «Galo: la leyenda de Los Carochos. Mascarada a 24 fotogramas por segundo», Los Carochos, 3, p. 3.
GIL ZARZOSA, Ignacio, Vara Fernández, Esther y Macho Blanco, Isaac (coords.) (2013): Riofrío de Aliste. Nuestra vida, nuestras imágenes 1900-1979, Valladolid, Ediciones Imágenes con vida.
GODINHO, Paula (2010): Festas de Inverno no Nordeste de Portugal. Património, mercantilização, e aporías da «cultura popular», Castro Verde-Alentejo, 100Luz.
GONZÁLEZ FERNÁNDEZ, Óscar J. (2014): Mascaradas de la Península Ibérica, Oviedo, Eujoa.
HIDALGO BLANCO, Laura, CHIMENO GONZÁLEZ, Benjamín y José Miguel CANAS MORÁN (2017): «Todos somos carochos», Los Carochos, 5, pp. 4-6.
HORTELANO MÍNGUEZ, Luis Alfonso (coord.) (2009): Atlas de la Raya hispano-lusa: Zamora/Tras-os-Montes, Zamora, Diputación de Zamora. URL: <http://www.distrans.es/recursos/descargas/atlas-la-raya-hispano-lusa.pdf>
MARCOS ARÉVALO, Javier (2009): «Los carnavales como bienes culturales intangibles. Espacio y tiempo para el ritual», Gazeta de Antropología, 25, 2, art. 49. URL: <http://hdl.handle.net/10481/6906>.
MARTÍ I PÉREZ, Josep (1996): El Folklorismo: uso y abuso de la tradición, Ronsel, Barcelona.
MÉNDEZ PLAZA, Santiago (2002): Costumbres comunales de Aliste, Juan Ignacio Plaza Gutiérrez y Luis Alfonso Hortelano Mínguez (introd.) Zamora, Ayuntamiento de Riofrío de Aliste-Semuret.
ONG, Walter J., (1982) (2016): Oralidad y escritura: tecnologías de la palabra, México, Fondo de Cultura Económica.
PANERO GARCÍA, M.ª Pilar (2017): «Cambio semántico en una mojiganga. La Vaca Bayona de Almeida de Sayago», en Maschera e alterità, Pietro Sisto e Pietro Totaro (eds.), Bari, Progedit, pp. 179-207.
RODRÍGUEZ PASCUAL, Francisco (2009). Mascaradas de invierno en la provincia de Zamora, Zamora, Semuret.
RODRÍGUEZ, Alfredo (2014): «Embajadores durante 2013», Los Carochos, 2, p. 4.
SÁNCHEZ JIMÉNEZ, José (1975): La vida rural en la España del siglo XX, Barcelona, Planeta.
TIZA, António A. Pinelo (2013): Máscara e Danças Rituais – Ritos Ibéricos do Solstício de Inverno, Lisboa, Eranos.
TIZA, António A. Pinelo (2018): Simbologia Maçónica nos Rituais de Inverno, Carviçais, Lema d´Origem.
TOLA TOLA, Roberto (2015): «Las Obisparras de Aliste (Zamora): la celebración del “Pajarico” en Villarino Tras la Sierra a través de una descripción del siglo XVI», Revista de Folklore, 395 (enero), pp. 4-13. URL: <https://funjdiaz.net/folklore/07ficha.php?id=3952>.
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).

















