The Legend of "The Spider Girl of the Graveyard" in Guanajuato, Mexico
From the Oral Version of the Narrator Don Luis Marín to the Internet Imitation
Keywords:
Luis Marín, Legend, oral tradition, Guanajuato, cementery, ghostAbstract
In this article, I edit and analyze an oral legend that was communicated to me by don Luis Marín (b. 1943), great repository of the oral tradition of Guanajuato (Mexico) in 2018. It is a legend known in the state of Guanajuato as “The Spider Girl,” and in other traditions as “The Taxi Driver of the Souls” or “The Driver of the Ghost Woman.” It tells how a young ghost asks a taxi driver to take her to the graveyard, which she gets into by climbing up the walls; the taxi driver ends up dying because of the impression produced by that vision. I also analyze other versions: oral, published in the press and published online (in written format and in video format) related to the graveyard of the city of Guanajuato and the nearby city of Salamanca. They are much poorer (especially the Internet versions) than don Luis Marín's oral version. I also refer to the parallels in other Hispanic countries and throughout the world.
Downloads
References
AGUILAR, Mario (1997): Leyendas potosinas, San Luis Potosí, Instituto de Cultura de San Luis Potosí.
ÁLVAREZ ÁVALOS, Lilia Cristina (2014): Textos narrativos tradicionales del Valle de San Francisco: motivos, temas, tópicos y fronteras genéricas, San Luis Potosí, El Colegio de San Luis, Tesis de Maestría en Literatura Hispanoamericana.
FLORES, Rafael y PÉREZ, Julián (31 octubre 2016): ¡Cuidado con la niña araña!, periódico Al Día (Salamanca). URL: <https://www.pressreader.com/mexico/periodico-al-dia-salamanca/20161031/281500750804679>.
GARCÍA, Paola (5 noviembre 2019): La niña araña de Salamanca. URL: <https://bonitoleon.com/paolagarcia/historias/leyendas/la-nina-arana-de-salamanca/>.
GUILLÉN ORTIZ, Adriana (2016): Personajes y espacios sobrenaturales en la tradición oral de Coatepec, Veracruz, San Luis Potosí, El Colegio de San Luis, Tesis de Maestría en Literatura Hispanoamericana.
LA NIÑA ARAÑA Y LOS TAXISTAS DE GUANAJUATO. URL: <https://www.facebook.com/Quanastv/videos/1927717923983521/> en Facebook y <https://www.youtube.com/watch?v=u-EoI0N-JsQ> en YouTube.
MEDRANO DE LUNA, Gabriel (2013): Los mundos mágicos de Sshinda: la cultura oral y la obra artística de un juguetero popular de Guanajuato, México, El jardín de la voz-Alcalá de Henares: Área de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada de la Universidad de Alcalá, Centro de Estudios Cervantinos; Ciudad de México: Instituto de Investigaciones Filológicas de la UNAM.
MEDRANO DE LUNA, Gabriel (2017): Como me lo contaron se los cuento. Leyendas de Guanajuato, (Primera reedición), Secretaría de Turismo de Guanajuato-Universidad de Guanajuato.
MEDRANO DE LUNA, Gabriel y PEDROSA, José Manuel (2018): «Te voy a platicar la del toro o la del borrego. ¿Cuál de las dos?: nueve tramas de El hombre que hicieron güey (o Pitas Pajas) según Sshinda, narrador mexicano», eHumanista, 39, pp. 366-399.
MEDRANO DE LUNA, Gabriel y PEDROSA, José Manuel (2018): «El Mágico que hizo pacto con el diablo, relato oral de Sshinda, narrador y juguetero otomí», Revista de Literaturas Populares, 18, pp. 73-114.
MEDRANO DE LUNA, Gabriel y PEDROSA, José Manuel (2019): «El relato de brujas como relato antiépico. Iniciación, apoteosis y descenso al infierno de la bruja guanajuatense doña Natalia, según Sshinda el juguetero», en El heroísmo épico en clave de mujer, Assia Mohssine (ed.), Colección Excelencia Académica, Universidad de Guadalajara-Université Clermont, pp. 298-331.
MEDRANO DE LUNA, Gabriel, «Colección mexicana de Gabriel Medrano de Luna», Corpus de Literatura Oral, Jaén, Universidad de Jaén. URL: <https://corpusdeliteraturaoral.ujaen.es/colecciones/coleccion-mexicana-de-gabriel-medrano-de-luna>.
PALLEIRO, María Inés (2004): Fue una historia real. Itinerarios de un archivo, Buenos Aires, Facultad de Filosofía y Letras Universidad de Buenos Aires.
PALLEIRO, María Inés (2012): «Clementine: Wandering Itineraries of an American English Ballad in Argentinean Contexts», Estudos de Literatura Oral, Algarve, Universidade do Algarve, vol. 19, n.e.
PALLEIRO, María Inés (2012): «Mujeres fantasmas en el barrio porteño de La Boca: Felicitas Guerrero y la joven Clementina», en Imaxes de muller: representación da feminidade en mitos, contos e lendas, María Camiño Noia Campos (ed.), Vigo, Universidad de Vigo, n. e.
PALLEIRO, María Inés (2018): La dama fantasma. Los laberintos de la memoria en el relato folklórico, La bicicleta Ediciones.
PEDROSA, José Manuel (2000): «El conductor de la mujer fantasma: geografías múltiples de una leyenda urbana», en Ciudades vivas/ciudades muertas: espacios urbanos en la literatura y el folklore hispánicos, Kay Sibbald, Ricardo de la Fuente y Joaquín Díaz (eds.), Valladolid, Valladolid Universitas Castellae, pp. 287-299.
PEDROSA, José Manuel (2004): «El conductor de la mujer fantasma: de la China de la dinastía Jin (siglos III-V) a la tradición oral moderna», en José Manuel Pedrosa, La autoestopista fantasma y otras leyendas urbanas españolas, Madrid, Páginas de Espuma, pp. 34-79.
PEDROSA, José Manuel (2006): «Una leyenda gallega de fantasmas (siglo XI), dos leyendas chinas de fantasmas (siglos III-V) y una leyenda urbana internacional», Nueva Revista de Erudición y Crítica, 1, pp. 101-106.
PEDROSA, José Manuel (2016): «Estupor, locura, silencio, muerte: hacia una antropología comparada de las emociones fuertes», Anales del Museo Nacional de Antropología, 18, pp. 32-53.
VILLANUEVA DE CAVAZOS, Lilia E. (1988): Leyendas de Nuevo León, Monterrey, Secretaría de Cultura de Nuevo León.
ZAVALA, Mercedes (2001): «Leyendas de la tradición oral del noreste de México», Revista de literaturas populares, 1, pp. 25-45.
ZAVALA, Mercedes (2006): La tradición oral del noreste de México: tres formas poético-narrativas, El Colegio de México, Tesis de Doctorado en Letras Hispánicas.
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).

















