Visual Narratives, Ritual Experiences and Virtual Projections. A Case Study: The Romeria of Santa Marta de Ribarteme (Pontevedra)
Keywords:
visual anhropology, romeria, ritual, Santa Marta de RibartemeAbstract
There is a new vision of romeria as a tourist attraction, and tourist maybe understand these religious celebrations as a new way of waste their free time, near to the show but far from the ritual meaning. Some romerias attracts a few spectators at time the social actors play their role on the celebration; both groups live and perceive the ritual in different ways. This situation can generate tensions or conflicts between the different participants and meanings of the ritual. The visual narratives of devotees inside coffins in the Romería of Santa Marta de Ribarteme (Pontevedra) are the perfect case for study and analyze the repercussions they have on the projection of the celebration, mainly at virtual space.
Downloads
References
ANÓNIMO: «Five best... weird festivals», The Guardian, 28 de Junio de 2008. URL: <https://www.theguardian.com/travel/2008/jun/28/fivebest.festivals>
ANÓNIMO: «Vídeo: Así fue la romería de los “resucitados” en Santa Marta de Ribarteme, en As Neves», El Faro de Vigo, 29 de Julio de 2018. Facebook.
AUGÉ, Marc (2018): «El viaje como ilusión y como promesa», AIBR, Revista de Antropología Iberoamericana, 13 (01), pp. 11-21. DOI:10.11156/aibr.130102.
BANKS, Marcus (2010): Los datos visuales en investigación cualitativa. Colección: Investigación Cualitativa. Madrid: Morata.
BEAULIEU, Anne (2004): «Meditating Ethnography: objectivity and the making of ethnographies of the internet», Social Epistemology, 18 (2-3), pp. 139-164. URL: <http://www.virtualknowledgestudio.nl/staff/anne-beaulieu/documents/mediating-ethnography.pdf>. https://doi.org/10.1080/0269172042000249264
BENTHAM, Jeremy (1979) [1770]: El panóptico. Madrid: Las ediciones de La Piqueta.
CHAPLIN, Elisabeth (1994): Sociology and Visual Representation. Londres: Routledge.
DOMÉNECH, Miquel y tIRADO, Francisco Javier (2004): «El papel de las nuevas tecnologías en la producción de conocimiento», en Las nuevas tecnologías en la enseñanza. Temas para el usuario, Antonio Bautista García-Vera (coord.), Madrid, Universidad Internacional de Andalucía, Akal, pp. 31-60.
DOMÍNGUEZ FIGAREDO, Daniel (2007): «Sobre la intención de la etnografía virtual», Revista Electrónica de la Educación: Educación y Cultura en la Sociedad de la Información. Vol. 8, 1. Universidad de Salamanca. URL: <http://www.usal.es/˜teoriaeducacion/rev_numero_08_01/n8_01_dominguez_figaredo.pdf>
FOUCAULT, Michel (1970): La Arqueología del Saber. Madrid: Siglo XXI.
FOUCAULT, Michel (1979): Vigilar y castigar. Madrid: Siglo XXI.
FOUCAULT, Michel (1980): Power/Knowledge: Selectec Interviews and Other Writings 1972-1977. New York: Pantheon.
GÁRATE CASTRO, Luis (1998): Los sitios de la identidad. El Bajo Miño desde la perspectiva de la antropología simbólica. A Coruña: Servicio de Publicaciones de la Universidade da Coruña (UDC).
GEERTZ, Clifford (1993): La interpretación de las culturas. Barcelona: Gedisa.
GELL, Alfred (1998): Art and Agency: An Anthropological Theory. Oxford: Clarendon.
HAN, Byung-Chul (2017): La expulsión de lo distinto. Barcelona: Herder.
HINE, Christine (2004): Etnografía Virtual. Colección Nuevas Tecnologías y Sociedad. Barcelona: UOC.
LATOUR, Bruno (2001): La esperanza de Pandora. Barcelona. Gedisa.
LISÓN TOLOSANA, Carmelo (1990): La España mental: el problema del mal. Demonios y exorcismos en Galicia. Madrid: Akal.
LISÓN TOLOSANA, Carmelo (2012): Teoría etnográfica de Galicia. Madrid: Akal.
MINDER, Raphael: «El pueblo donde los vivos se meten en ataúdes para agradecer que no se han muerto», The New York Times, 5 de Agosto de 2017. URL: <https://www.nytimes.com/es/2017/08/05/espanol/el-pueblo-donde-los-vivos-se-meten-en-ataudes-para-agradecer-que-no-se-han-muerto.html>
MINDER, Raphael: «Un ritual donde los vivos pasan un día “muertos” como agradecimiento», Blog El Observatorio Cuyano, 4 de Agosto de 2017. Reproducción del original. URL: <http://elobservatoriocuyano.blogspot.com/>
MINDER, Raphael: «Vivos se fingem de mortos em festa religiosa na Espanha», Bol Noticias, 4 de Agosto de 2017. Reproducción del original. URL: <https://noticias.bol.uol.com.br/ultimas-noticias/internacional/2017/08/04/vivos-fingem-de-mortos-em-festa-religiosa-na-espanha.htm>
PALLEIRO, Verónica: «Santa Marta, protagonista de National Geographic», El Faro de Vigo, 30 de Julio de 2013. URL: <https://www.farodevigo.es/sociedad-cultura/2013/07/30/santa-marta-protagonista-national-geographic/853135.html>
PENA CASTRO, María Jesús (2004): «El negocio de la historia en la Feria Medieval de Noia», Sociológica. Revista de pensamiento social, 5, pp. 81-100.
Portal Web del Santuario de Santa Marta de Ribarteme. URL: <http://santamartaderibarteme.org>
RODRÍGUEZ-BECERRA, Salvador (1989): «La Romería del Rocío, Fiesta de Andalucía», El Folclore Andaluz. Revista de cultura tradicional, 3, pp. 147-152.
RODRÍGUEZ BECERRA, Salvador (1999): «La comunicación con lo sobrenatural en el Santuario de la Virgen de la Cabeza (Andújar), en Religión y Cultura, Salvador Rodríguez Becerra (coord.), Volumen 2, Sevilla, Junta de Andalucía, Consejería de Cultura y Fundación Machado, pp. 129-137.
RODRÍGUEZ BECERRA, Salvador (2009): Las Romerías. Ritos y símbolos. Salamanca: Centro de Cultura Tradicional.
TÉBAR, Roma: «Mejoras en el entorno de la iglesia de Santa Marta», Atlántico Diario, 28 de Julio de 2018.
TURNER, Víctor (1988): El proceso ritual. Madrid: Taurus.
VELASCO, Honorio (1982): Tiempo de fiesta. Colección Alatar. Madrid: Editorial Tres Catorce Diecisiete.
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).

















