Cuidando el son by osmosis
Tejada in the light of Alberti, Lorca and Falla (with unpublished Coplas del agua and a romance tainted by La mala hierba)
Keywords:
José Luis Tejada, Cuidemos este son (Poesía flamenca, Coplas del agua, con Pablo (Ósmosis), Romances, Ballads, Oral LiteratureAbstract
This chapter offers a monographic analysis of Cuidemos este son (Poesía flamenca), posthumous work by José Luis Tejada (1927-1988). In this way, in light of the neotraditionalist wake of Alberti, Lorca and Falla, the fundamental keys of this book of poems are contextualized in the writer’s career, with special attention to the period between the 1960s and the 1980s. In these years, as a protohistory of Cuidemos este son, the books Para andar conmigo (1962) and Del río de mi olvido (1978) acquire remarkable relevance, in addition to the unpublished composition of 1986 Coplas del agua, con Pablo (Ósmosis), which treasures a final coda for seguiriyas. Finally, it is highlighted how the Cádiz-born author was not only an expert in flamenco but also in other formalizations of the popular songbook and of the oral tradition, especially the romances, which they experienced as well, as in the Puerto de Santa María in certain versions, an aflamencamiento process beyond folklore. In fact, in connection with his flamenco poetry, we study the version transmitted by Tejada of the romance about Delgadita and La infanta preñada contaminated with that of La mala hierba.
Downloads
References
BALMASEDA Y GONZÁLEZ, Manuel (2001): Primer cancionero de coplas flamencas populares según el estilo de Andalucía, Ed. de Enrique J. Rodríguez Baltanás, Sevilla, Signatura.
AUTORES VARIOS (2005): Cantes primitivos sin guitarra, en Rito y geografía del cante flamenco, Madrid, Círculo Digital, S. L., bajo licencia de RTVE.
BULACIO, Cristina y FREGA, Ana Lucía (2008): Diálogos sobre arte: antropología y arte, Buenos Aires, Bonum.
BÉNICHOU, Paul (1968): Creación poética en el Romancero tradicional, Madrid, Gredos.
CHRISTOFORIDIS, Michael (2000): «Manuel de Falla’s Siete canciones populares españolas. The composer’s personal library, folksong models and the creative process», Anuario musical. Revista de musicología del CSIC, 55, pp. 213-235. DOI: https://doi.org/10.3989/anuariomusical.2000.i55.231
DEVOTO, Daniel (1974): «Pisó yerba enconada», en Textos y contextos. Estudios sobre la tradición, Madrid, Gredos, pp. 11-46.
DÍAZ, Maravillas y FREGA, Ana Lucía (1998): La creatividad como transversalidad al proceso de educación musical, Salamanca, Amarú.
EGIDO, Aurora (2009): El barroco de los modernos. Despuntes y pespuntes, Valladolid, Cátedra Miguel Delibes / Universidad de Valladolid.
ESCOBAR BORREGO, Francisco J. (2012): «Sobre Valente y lo jondo: notas de poética», Studi Ispanici, 37, pp. 293-315.
ESCOBAR BORREGO, Francisco J. (2013): «Poesía y canción: El río sumergido de José Ángel Valente: cuestiones textuales, naturaleza genérica y fuentes», Demófilo. Revista de Cultura tradicional de Andalucía (2ª época de El Folklore andaluz), 45, pp. 11-40.
ESCOBAR BORREGO, Francisco J. (2018): «Estética y emociones en el pensamiento musical de Félix Grande (con notas de Paco de Lucía)», Cuadernos de Aleph. Pensar el afecto: emociones en la literatura hispánica, 10, pp. 70-91.
ESCOBAR BORREGO, Francisco J. (2019a): «Contar la música de un Pájaro negro: realidad y ficción en un poema en prosa de Félix Grande», ILCEA. Revue de l’Institut des langues et cultures d’Europe, Amérique, Afrique, Asie et Australie. Intermédialités dans les arts et la littérature de l’Espagne (XXe et XXIe siècles), 35, pp. 1-23. DOI: https://doi.org/10.4000/ilcea.6415
ESCOBAR BORREGO, Francisco J. (2019b): «Y llevarte dormida a un jardín de coral: Representación de lo femenino, violencia y compromiso social en Valente (con redoble ritual de tambor afrocubano)», Revista de Estudios de género La Ventana, 49, pp. 45-75. DOI: https://doi.org/10.32870/lv.v6i49.7009
FALLA, Manuel de (1922): Siete canciones populares españolas, París, Ediciones Max Eschig.
FREGA, Ana Lucía (1975): Audioperceptiva, Buenos Aires, Ricordi Americana.
FREGA, Ana Lucía (1986): Música para maestros, Buenos Aires, Marymar.
FREGA, Ana Lucía (2007): Educar en creatividad, Buenos Aires, Academia Nacional de Educación.
FREGA, Ana Lucía (2015): Borges y la música, Pról. de Pedro Luis Barcia, Buenos Aires, SB Editorial.
GARCÍA JAMBRINA, Luis y GÓMEZ-BLESA, Mercedes (eds.) (2005a): La poesía amorosa de José Luis Tejada, Madrid, Biblioteca Nueva.
GARCÍA JAMBRINA, Luis y GÓMEZ-BLESA, Mercedes (2005b): «Para andar con José Luis Tejada», en La poesía amorosa de José Luis Tejada, Luis García Jambrina y Mercedes Gómez-Blesa (eds.), Madrid, Biblioteca Nueva, pp. 13-33.
GONZÁLEZ CLIMENT, Anselmo (ed.) (1954): Antología de poesía flamenca, Madrid, Escelicer.
GONZÁLEZ RAMÍREZ, David y MAÑERO LOZANO, David (2017): «Literatura oral e investigaciones de campo. Balance y perspectivas», Boletín de Literatura oral, n.º extraordinario 1, pp. 9-13. DOI: https://doi.org/10.17561/blo.vextrai1.1
GUERRIERO, Sonia (ed.) (2017): Educational Research and Innovation Pedagogical Knowledge and the Changing Nature of the Teaching Profession, París, OECD Publishing. DOI: https://doi.org/10.1787/9789264270695-en
GUTIÉRREZ ESTÉVEZ, Manuel (1978a): «Sobre el sentido de cuatro romances de incesto», en Homenaje a Julio Caro Baroja, Madrid, Centro de Investigaciones Sociológicas, pp. 551-579.
GUTIÉRREZ ESTÉVEZ, Manuel (1978b): El incesto y sus símbolos en el romancero oral, Madrid, CSIC.
LOYOLA, Hernán (2005): «El lenguaje del amor en José Luis Tejada», en La poesía amorosa de José Luis Tejada, Luis García Jambrina y Mercedes Gómez-Blesa (eds.), Madrid, Biblioteca Nueva, pp. 79-104.
MACHADO Y ÁLVAREZ, Antonio (1996): Colección de cantes flamencos, ed. de Enrique J. Rodríguez Baltanás, Sevilla, Portada Editorial.
MAIRENA, Antonio y MOLINA, Ricardo (1963): Mundo y formas del cante flamenco, Madrid, Revista de Occidente.
MARCO, Tomás (1971): Luis de Pablo, Madrid, Ministerio de Educación Nacional, Dirección General de Bellas Artes.
MARCO, Tomás (2002a): Historia de la música occidental del siglo XX, Madrid, Alpuerto, D.L.
MARCO, Tomás (2002b): Pensamiento musical y siglo XX, Madrid, Fundación Autor.
MARCO, Tomás (2009): Historia cultural de la música, Madrid, Autor.
MARCO, Tomás (2017): Escuchar la música de los siglos XX y XXI, Bilbao, Fundación BBVA.
MATEOS MIERA, Eladio (2009): Rafael Alberti y la música, pról. de Juan Cano Ballesta, epíl. de Antonio Sánchez Trigueros, Granada, Junta de Andalucía, Consejería de Cultura.
PABLO, Luis de (1967): Lo que sabemos de música, Madrid, Gregorio del Toro.
PABLO, Luis de (1968): Aproximación a una estética de la música contemporánea, Madrid, Ciencia Nueva.
PABLO, Luis de (2009): Una historia de la música contemporánea, Bilbao, Fundación BBVA.
PARK, Jihyun (2013): A Study of «Siete canciones populares españolas» by Manuel de Falla, Kansas, University of Kansas.
PEDROSA, José Manuel (2011): «El paño moruno», Rinconete. Cultura y tradiciones. URL:<http://cvc.cervantes.es/el_rinconete/anteriores/marzo_11/30032011_01.htm>.
PÉREZ-BUSTAMANTE MOURIER, Ana Sofía (2002): La poesía de José Luis Tejada (1927-1988). Crónica de una rareza y perfil de una razón, Cádiz, Servicio de Publicaciones de la Universidad.
PIÑERO, Pedro M. (ed.) (1999): Romancero, Madrid, Biblioteca Nueva.
ROBINSON, Ken (2009): El elemento (The element), colaboración de Lou Aronica, Barcelona, Grijalbo.
ROBINSON, Ken (2011): Out of our minds: Learning to be creative, Chichester, Capstone. DOI: https://doi.org/10.1002/9780857086549
ROBINSON, Ken (2012): Busca tu elemento: Aprende a ser creativo individual y colectivamente, Barcelona, Empresa Activa.
ROBINSON, Ken (2015): Escuelas creativas: La revolución que está transformando la educación, colaboración de Lou Aronica, Barcelona, Grijalbo.
RODRÍGUEZ BALTANÁS, Enrique J. (2000): «La literatura de lo jondo: José Luis Tejada y la lírica flamenca», en José Luis Tejada (1927-1988). Un poeta andaluz de la generación del medio siglo, Ana Sofía Pérez-Bustamante Mourier (ed.), El Puerto de Santa María, Ayuntamiento, pp. 53-62.
SALAZAR LACAYO, Flor (2000): «José Luis Tejada, creador literario y recreador tradicional», en José Luis Tejada (1927-1988). Un poeta andaluz de la generación del medio siglo, Ana Sofía Pérez-Bustamante Mourier (ed.), El Puerto de Santa María, Ayuntamiento, pp. 265-290.
SALVAGO, Javier (1984): Para las seis cuerdas. Homenaje de la poesía a la guitarra, Sevilla, Bienal de Arte flamenco.
SALVAGO, Javier (1988). El oleaje de la llama. Homenaje de la poesía al baile flamenco, Sevilla, Bienal de Arte flamenco.
SILES, Jaime (2005): «La poesía de José Luis Tejada: su representación lingüística del amor», en La poesía amorosa de José Luis Tejada, Luis García Jambrina y Mercedes Gómez-Blesa (eds.), Madrid, Biblioteca Nueva, pp. 135-159.
SUÁREZ ÁVILA, Luis (2007): «Consecuencias y secuelas de los buenos principios: el neopopularismo en Rafael Alberti», Culturas Populares. Revista Electrónica, 4. URL: <http://www.culturaspopulares.org/textos4/articulos/suarez2.htm>.
TEJADA, José Luis (1962): Para andar conmigo, Madrid, Rialp (Col. «Adonais»).
TEJADA, José Luis (1963): «A Rafael Alberti, por su libro A la pintura», Papeles de Son Armadans, 88, pp. 163-164.
TEJADA, José Luis (1966): «Poética», en Antología de la poesía amorosa, Jacinto López Gorgé (ed.), Madrid, Alfaguara, pp. 379-383.
TEJADA, José Luis (1977a): Prosa española, Conil de la Frontera, Imprenta La Cañaílla.
TEJADA, José Luis (1977b): Rafael Alberti, entre la tradición y la vanguardia (Poesía primera: 1920-1926), pról. de Francisco López Estrada, Madrid, Gredos.
TEJADA, José Luis (ed.) (1981): Rafael Alberti: Del mar de Cádiz, El Puerto de Santa María, Fundación Municipal de Cultura.
TEJADA, José Luis (1978): Del río de mi olvido (Primeros versos gaditanos), El Puerto de Santa María, Fundación Municipal de Cultura.
TEJADA, José Luis (1984): «Una entrevista con Rafael Alberti», Gades, 12, pp. 5-28.
TEJADA, José Luis (ed.) (1987): «Marinero en tierra» de Rafael Alberti, Cádiz, Diputación.
TEJADA, José Luis (1997): Cuidemos este son (Poesía flamenca), ed. de Maruja Romero, Sevilla, Renacimiento.
TEJADA, José Luis (1998): «La influencia del flamenco en mi propia poesía», Revista de flamencología, 6, pp. 46-48.
TEJADA, José Luis (2017): Razón de ser, pról. de Juan Bonilla, Sevilla, Ediciones de la Isla de Siltolá.
TOKUHAMA-ESPINOSA, Tracey (2001): Raising multilingual children: Foreign language acquisition and children, Westport, Connecticut, Editor Bergin & Garvey.
TOKUHAMA-ESPINOSA, Tracey (ed.) (2003): The multilingual mind: Issues discussed by, for and about people living with many languages, Westport, Connecticut / Londres, Editor Greenwood Publishing Group.
TOKUHAMA-ESPINOSA, Tracey (2011): Mind, brain and education science: A comprehensive guide to the new brain-based teaching, pref. de Judy Willis, Nueva York, W. W. Norton and Company.
TOKUHAMA-ESPINOSA, Tracey (2014): Making classrooms better: 50 Practical applications of mind, brain and education science, Nueva York / Londres, W. W. Norton and Company.
TOKUHAMA-ESPINOSA, Tracey (2015): The new science of teaching and learning: Using the best of mind, brain and education science in the classroom, Nueva York / Londres, Teachers College Press.
TORRES NEBRERA, Gregorio (2000): «La obra crítica de José Luis Tejada», en José Luis Tejada (1927-1988). Un poeta andaluz de la generación del medio siglo, Ana Sofía Pérez-Bustamante Mourier (ed.), El Puerto de Santa María, Ayuntamiento, pp. 245-264.
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).

















