The Role of Women in Gypsy Folk Tales

a Comparative Analysis between the Spanish and the Hungarian Corpus

Authors

Keywords:

folk narratives, Gypsy folk tales, socio-narratives, comparative analysis, role of women

Abstract

This article aims to demonstrate that folk tales can be understood as socio-narratives or as meaningful narratives within a social framework; therefore, I will carry out an analysis focused on fundamental social parameters from the perspective of women’s role. One of the singularities of fairy tales is that they relate the young protagonists’ itinerary until their elevation to men or women’s status. They go through the different life stages in which they must pass some tests to demonstrate courage and aptitude, characteristics that at the end of the journey will provide them to fulfil a heroic destiny. While this itinerary lasts, the hero/heroine is governed by patterns of behaviour and norms imposed by society, and in his/her actions, he/she tries to obey the ways of acting assimilated during the socialization. Therefore, a rigorous textual analysis can bring us closer to the apprehension of women’s roles and image as they are represented in the folk narratives collected from different Gypsy communities in Spain and Hungary.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARDÉVOL, Elisenda (1986): «Vigencias y cambio en la cultura de los gitanos», en Entre la marginación y racismo. Reflexiones sobre la vida de los gitanos, Teresa San Román (ed.), Madrid, Alianza, pp. 61-108.

ARGUEDAS, José María (2001): ¿Qué es el folklore?, Lima, Instituto Nacional de Cultura / Centro Nacional de Información Cultural.

ASENSIO GARCÍA, Javier y Ortiz Viana, Helena (eds.) (2008a): «Belerna, el mercader y el príncipe de Montapollinos», en Cuentos maravillosos de un gitanico navarro, Javier Asensio García y Helena Ortiz Viana (eds.), Logroño, Piedra de Rayo, pp. 141-151.

ASENSIO GARCÍA, Javier y Ortiz Viana, Helena (eds.) (2008b): «Bernardo del Carpio», en Cuentos maravillosos de un gitanico navarro, Javier Asensio García y Helena Ortiz Viana (eds.), Logroño, Piedra de Rayo, pp. 33-51.

ASENSIO GARCÍA, Javier y Ortiz Viana, Helena (eds.) (2008c): «El demonio liberado de una bota de vino», en Cuentos maravillosos de un gitanico navarro, Javier Asensio García y Helena Ortiz Viana (eds.), Logroño, Piedra de Rayo, pp. 100-103.

ASENSIO GARCÍA, Javier y Ortiz Viana, Helena (eds.) (2008d): «Los hijos del rey Escorza», en Cuentos maravillosos de un gitanico navarro, Javier Asensio García y Helena Ortiz Viana (eds.), Logroño, Piedra de Rayo, pp. 88-96.

ASENSIO GARCÍA, Javier (ed.) (2011a): «Cenicienta», en Cuentos populares de los gitanos españoles, Javier Asensio García (ed.), Madrid, Siruela, pp. 147-150.

ASENSIO GARCÍA, Javier (ed.) (2011b): «El tonto Tilano», en Cuentos populares de los gitanos españoles, Javier Asensio García (ed.), Madrid, Siruela, pp. 197-201.

ASENSIO GARCÍA, Javier (ed.) (2011c): «La madre sin manos», en Cuentos populares de los gitanos españoles, Javier Asensio García (ed.), Madrid, Siruela, pp. 201-204.

ASENSIO GARCÍA, Javier (ed.) (2011d): «Pepitico y Pepitica», en Cuentos populares de los gitanos españoles, Javier Asensio García (ed.), Madrid, Siruela, pp. 204-206.

ASIÁIN ANSORENA, Alfredo (2006): «Narraciones folclóricas navarras: recopilación, clasificación y análisis», Cuadernos de Etnología y Etnografía de Navarra, 81, pp. 11-291.

BAKÓ, Boglárka (2006): «Romlott nők és tiszta lányok. Egy dél-erdélyi cigány közösség női normái» [Mujeres corrompidas, muchachas puras. Las normas femeninas de una comunidad gitana en el sur de Transilvania], en Cigány világok Európában, Prónai Csaba (ed.), Budapest, Nyitott Könyvműhely Kiadó, pp. 185-195.

BÁLINT, Péter (2021): «Dialogues of judgement and dream interpretation in folk tales. Royal advisers and dream interpreters», Boletín de Literatura Oral, 11.

BARI, Károly (ed.) (1990a): «A pulykapásztornő leánya» [La hija de la pastora de pavos], en Az erdő anyja, Bari Károly (ed.), Budapest, Gondolat kiadó, pp. 286-312.

BARI, Károly (ed.) (1990b): «Az erdő anyja» [La madre del bosque], en Az erdő anyja, Bari Károly (ed.), Budapest, Gondolat kiadó, pp. 33-37.

BARI, Károly (1990c): «Körtefa János» [Juan Peral], en Az erdő anyja, Bari Károly (ed.), Budapest, Gondolat kiadó, pp. 261-279.

BARI, Károly (1994a): «Az erdőn hagyott két testvér» [Los hermanos abandonados en el bosque], en Az üvegtemplom, Bari Károly (ed.), Debrecen, Kossuth Lajos Tudományegyetem - Néprajzi Tanszék, pp. 17-37.

BARI, Károly (1994b): «Szuntilanka» [Szuntilanka], en Az üvegtemplom, Bari Károly (ed.), Debrecen, Kossuth Lajos Tudományegyetem - Néprajzi Tanszék, pp. 303-325.

BARI, Károly (2009): A cigányokról [Sobre los gitanos], Budapest, Fővárosi Önkormányzat Cigány Ház-Romano Kher, Amaro Drom melléklet.

BLACHE, Martha (1994): «Introducción. La narrativa folklórica», en Narrativa folklórica I., Martha Blache (ed.), Buenos Aires, Centro Editor de América Latina, pp. 7-23.

BOTTIGHEIMER, Ruth B. (1986): Fairy Tales and Society: Illusion, Allusion, and Paradigm, Phyladelphia, University of Pennsylvania Press. DOI: https://doi.org/10.9783/9780812201505

CANO HERRERA, Mercedes (1998): Cada cual en su papel. Hombre y mujer o etnografía del género, Salamanca, Centro de Cultura Tradicional.

CARO BAROJA, Julio (1996): «Navarra», en Etnología de las Comunidades Autónomas, Matilde Fernández Montes (ed.), Madrid, CSIC, pp. 465-515.

CORRES DÍAZ DE SERIO, Rafael (1980): «Los cuentos que me contaron (narraciones orales de Torralba del Río)», Cuadernos de etnología y etnografía de Navarra, 12, 35-36, pp. 151-254.

CSENKI, Sándor (coll.) (1974a): «A lányból fiú lett» [La muchacha que se convirtió en mozo], en A cigány meg a sárkány, Csenki Sándor (coll.), Budapest, Európa Könyvkiadó, pp. 46-51.

CSENKI, Sándor (coll.) (1974b): «A vérátömlesztés» [La transfusión de sangre], en A cigány meg a sárkány, Csenki Sándor (coll.), Budapest, Európa Könyvkiadó, pp. 118-121.

CSENKI, Sándor (coll.) (1974c): «Hét ország királya és három lánya» [El rey de los siete países y sus tres hijas], en A cigány meg a sárkány, Csenki Sándor (coll.), Budapest, Európa Könyvkiadó, pp. 116-117.

CSENKI, Sándor (coll.) (1974d): «Jivonó a cigány király» [Jivonó, el rey gitano], en A cigány meg a sárkány, Csenki Sándor (coll.), Budapest, Európa Könyvkiadó, pp. 233-240.

DAVIES, Sarah Joanne (1993): An Investigation into attitudes towards illegitimate birth as evidenced in the folklore of South West England, PhD thesis, University of Plymouth. URL: https://pdfs.semanticscholar.org/ae35/a04f6093a73ecf3438fa0c888ca81c0568c3.pdf

DÉGH, Linda (1995): Narratives in Society: A Performer-Centered Study of Narration, Helsinki, Suomalainen Tiedeakatemia / Academia Scientiarum Fennica.

DUBOIS, Thomas A. (2006): Lyric, Meaning, and Audience in the Oral Tradition of Northern Europe, Notre Dame, Indiana, University of Notre Dame Press.

DUNDES, Alan (1996): «The Psychoanalytic Study of the Grimm’s Tales: The Maiden Without Hands (ATU 706)», en Folklore Matters, Alan Dundes, Knoxville, The University of Tennesse Press, pp. 112-150.

ERDÉSZ, Sándor (1988): A mese és hiedelemvilág kapcsolata [La conexión entre el cuento y el mundo de las creencias], en Magyar Néprajz. V. Folklór 1. Népköltészet, Vargyas Lajos et. al. (ed.), Budapest, MTA Néprajzi Kutató Csoport / Akadémiai kiadó, pp. 79-101.

FARRER, Claire R. (ed.) (1986): Women and Folklore: Images and Genres, Illinois, Waveland Press.

FORMOSO, Bernardo (2006): «Cigányok és letelepültek» [Gitanos y sedentarios], en Nyugat-Európa (Cigányok Európában 1.), Prónai Csaba (ed.), Budapest, Új Mandátum Könyvkiadó, pp. 29-180.

FRIBOURG, Jeanine (1987): «La literatura oral, ¿imagen de la sociedad?», Temas de antropología aragonesa, 3, pp. 101-117.

GAY-Y-BLASCO, Paloma (1997): «A “different” body? Desire and virginity among Gitanos», The Journal of the Royal Anthropological Institute, 3, 3, pp. 517-535. DOI: https://doi.org/10.2307/3034765

GÖRÖG-KARÁDY, Veronika (2003): «A cigány mese és Babos István mesei világa» [El mundo de los cuentos gitanos y las narrativas de István Babos], en A három muzsikus cigány. Babos István meséi, Szuhay Péter and Fazekas Zsuzsa (eds.), Budapest, Európai Folklór Intézet / L’Harmattan, pp. 27-53.

HAASE, Donald (ed.) (2004): Fairy Tales and Feminism: New Approaches, Detroit, Wayne State University Press.

JORDAN, Rosan A. and Kalcik, Susan J. (ed.) (1985): Women’s Folklore, Women’s Culture, Philadelphia: University of Pennsylvania Press / American Folklore Society.

JORDAN, Rosan A. and De Caro, F. A. (1986): «Women and the Study of Folklore», Signs. 11. 3. pp. 500-518. DOI: https://doi.org/10.1086/494253

LINTON, Ralph (2006): Estudio del hombre, México D. F., Fondo de Cultura Económica, (trad.: Daniel F. Rubín de la Borbolla)

LYDAKI, Anna (2006): «Cigány nők» [Mujeres gitanas], en Cigány világok Európában, Prónai Csaba (ed.), Budapest, Nyitott Könyvműhely kiadó, pp. 209-221.

ORTUTAY, Gyula (1959): «Variáns, invariáns, affinitás» [Variante, invariante, afinidad], MTA Közleménye, IX, 1, pp. 195-238.

MACUA AZCONA, José Ramón (2017): «Ritos de paso en Allo», Cuadernos de Etnología y Etnografía de Navarra, 91, pp. 327-377.

MAÑERO LOZANO, David (2021 [en prensa]): «On the Processes of Narrative Reworking in Spanish Gitano Tradition: Imagological Self-Representation», Fabula: Journal of Folktale Studies, 3-4.

MARTÍN DURÁN, Andrés Manuel (2016): «La denuncia del incesto en el romancero de tradición oral y su función como antídoto de la violencia de género: los romances de Delgadina y Silvana como referente», en ¡Muerto soy! Las expresiones de la violencia en la literatura hispánica desde sus orígenes hasta el siglo XIX., Cristóbal José Álvarez López et. al. (coord.), Sevilla, Renacimiento, pp. 43-56.

NAGY, Olga and Vekerdi, József (eds.) (2002a): «Terenyevárosi mese» [Cuento de la ciudad de Terenye], en A gömböcfiú, Nagy Olga & Vekerdi József (eds.), Budapest, Terebess kiadó, pp. 55-90.

NAGY, Olga and Vekerdi, József (eds.) (2002b): «Világbölcse» [El sabio del mundo], en A gömböcfiú, Nagy Olga & Vekerdi József (eds.), Budapest, Terebess kiadó, pp. 25-51.

NASCIMENTO, do Braulio (2001): «Invariantes, paráfrasis y variantes en la literatura oral», Anales de Literatura Hispanoamericana, 30, pp. 37-51.

NTULI, Cynthia Danisile (2010): «The Function of Songs in the Performance of Zulu Folktales», Muziki, 7, 2, pp. 37-51. DOI: https://doi.org/10.1080/18125980.2010.526813

PEDROSA, José Manuel (2006): «La chanson de geste de Beuve de Hantone, el romance de Celinos y los cuentos de La hermana traidora (ATU 315) y de La madre traidora (ATU 590)», Culturas Populares, Revista Electrónica, 1. URL: https://ebuah.uah.es/dspace/bitstream/handle/10017/19101/chanson_Pedrosa_Culturas_2006_N1.pdf?sequence=1&isAllowed=y

RAGAN, Kathleen (ed.) (1998): Fearless Girls, Wise Women, and Beloved Sisters: Heroines in Folktales from Around the World, New York, W. W. Norton & Company.

RAMA, Ángel (2012): Writing across Cultures: Narrative Transculturation in Latin America, Durham, Duke University Press Book (ford.: David Frye). DOI: https://doi.org/10.1215/9780822395508

ROSTÁS, Mihályné (1999): Zurga Murga [Zurga Murga], en Lujza meséi, Rostás Mihályné, Budapest, Magyarországi Cigányok Nyelvőrző Egyesülete, pp. 113-144.

SAN ROMÁN, Teresa (1997): La diferencia inquietante. Viejas y nuevas estrategias culturales de los gitanos, Madrid, Siglo Veintiuno de España Editores, S. A.

SUTHERLAND, Anne (1986): «Gypsy Women, Gypsy Men: Paradoxes and Cultural Resources», Papers from the Sixth and Seventh Annual Meetings of the Gypsy Lore Society, Gypsy Lore Society, New York, North American Chapter, pp. 104-113.

SWANN JONES, Steven (1993): «The Innocent Persecuted Heroine Genre: An Analysis of its Structure and Themes», Western Folklore, 52, 1, pp. 13-41. DOI: https://doi.org/10.2307/1499491

TAGGART, James M. (1990): Enchanted Maidens: Gender Relations in Spanish Folktales of Courtship and Marriage, Princeton (New Jersey), Princeton University Press.

TÁNCZOS, Vilmos (2006): Folklórszimbólumok [Símbolos folclóricos], Kolozsvár, Kriza János Néprajzi Társaság.

[ATU] UTHER, Hans-Jörg (2004): The Types of International Folktales. A Classification and Bibliography, Based on th System of Antti Aarne and Stith Thompson. Helsinki: Suomalainen Tiedeakatemia: Academia Scientiarum Fennica.

VEKERDI, József (ed.) (1985a): «A cigányasszony meg a kígyó» [La mujer gitana y la serpiente], en Cigány nyelvjárási népmesék I., Vekerdi József (ed.), Debrecen, Kossuth Lajos Tudományegyetem & Néprajzi Tanszék, pp. 199-207.

VEKERDI, József (ed.) (1985b): «Álnok nővér II» [La hermana maligna II], en Cigány nyelvjárási népmesék I., Vekerdi József (ed.), Debrecen, Kossuth Lajos Tudományegyetem & Néprajzi Tanszék, pp. 257-269.

VEKERDI, József (ed.) (1985c): «Őzike» [Corzo jovencito], en Cigány nyelvjárási népmesék I., Vekerdi József (ed.), Debrecen, Kossuth Lajos Tudományegyetem & Néprajzi Tanszék, pp. 61-63.

VEKERDI, József (ed.) (1985d): «Tökvári» [El del castillo de calabaza], en Cigány nyelvjárási népmesék I., Vekerdi József (ed.), Debrecen, Kossuth Lajos Tudományegyetem & Néprajzi Tanszék, pp. 65-69.

WILHELM, Gábor (1993): «Kultúra, társadalom, etnicitás az oláh cigányoknál» [Cultura, sociedad y etnicidad de los gitanos ’oláh’], en Cigány népi kultúra a Kárpát-medencében a 18-19. században. Cigány néprajzi tanulmányok 1, Bódi Zsuzsanna (ed.), Salgótarján, Mikszáth kiadó, pp. 29-37.

Published

2021-07-19

How to Cite

Bálint, Z. (2021). The Role of Women in Gypsy Folk Tales: a Comparative Analysis between the Spanish and the Hungarian Corpus. Boletín De Literatura Oral, 11, 147-171. https://revistaselectronicas.ujaen.es/index.php/blo/article/view/6004