The women's chin hole, tomb of the lover: Cervantes, Góngora, Meléndez Valdés and “El retrato de la dama”
Keywords:
TextAbstract
Abstract. Analysis of a poetic formula (about a lover who claims for being buried inside his beloved’s chin) that we know from the times of Cervantes, Góngora and Meléndez Valdés until Spanish and Latin American oral poetry of the xxist century. Comparison with some musical versions by Rückert and Schumann, as well as Gauthier and Berlioz.
Resumen. Análisis de una fórmula poética (el amante que quiere ser enterrado en la barbilla o en el cuerpo de la amada) documentada desde los tiempos de Cervantes, Góngora o Meléndez Valdés hasta la poesía tradicional de España e Hispanoamérica del siglo xxi. Comparación con versiones musicales compuestas por Rückert y Schumann, o Gauthier y Berlioz.
Downloads
References
ALCALÁ ORTIZ, Enrique (1986): Cancionero popular de Priego: poesía cordobesa de cante y baile, Córdoba, Excma. Diputación Provincial-Excmo. Ayuntamiento de Priego de Córdoba-Asociación Cultural «La Pandueca».
ALONSO CORTÉS, Narciso (1914): «Cantares populares de Castilla», Revue Hispanique XXXII, pp. 87-427.
ÁLVAREZ CURIEL, Francisco (1991): Cancionero popular andaluz, Málaga, Arguval.
BATANERO OCHAITA, Ángel (1987): Cancionero de Trillo, Trillo, Excelentísimo Ayuntamiento.
BELTRÁN MIÑANA, M.a Nieves (1982): Folklore toledano: canciones y danzas, Toledo, Diputación Provincial.
CALLE, Ángel, Feliciano Calle, Germán Sánchez y Saturio Vega (1995): Entre la Vera y el Valle: tradición y folklore de Piornal, Cáceres, Institución Cultural El Brocense.
CABELLOS LLORENTE, Edmundo (1994): Canciones de La Alcarria, Cifuentes, Ayuntamiento.
CALVO GONZÁLEZ, José (1998): Belmonte de cantes populares y flamencos, Huelva, Diputación Provincial.
CARRIZO, Juan Alfonso (1937): Cancionero popular de Tucumán, 2 vols., Buenos Aires-México, Espasa-Calpe Argentina.
CATULO; TIBULO (2000): Poemas; Elegías, ed. A. Soler Ruiz, reed., Madrid, Gredos.
CERVANTES SAAVEDRA, Miguel de (1993): El Ingenioso Hidalgo don Quijote de La Mancha, eds. Florencio Sevilla Arroyo y Antonio Rey Hazas, Alcalá de Henares, Centro de Estudios Cervantinos.
CERVANTES SAAVEDRA, Miguel de (1994): La gitanilla, en Galatea. Novelas Ejemplares. Persiles y Segismunda, eds. Florencio Sevilla Arroyo y Antonio Rey Hazas, Alcalá de Henares, Centro de Estudios Cervantinos.
CÓRDOVA Y OÑA, Sixto (1980): Cancionero popular de la provincia de Santander, 4 vols., Santander, Aldús, 1948-1949; reed. G. de Córdova.
Coser y cantar. Apuntes para una figura de mujer hilvanados por... Alfayate a ratos perdidos. Serie de artículos publicados en la revista Blanco y Negro, Sevilla, Tipo- grafía de M. Carmona (Sevilla), 1933.
DÍAZ-MAS, Paloma (1983): «La canción El retrato y su uso ocasional», Revista de Folklore, 30, págs. 199-205.
DOMÍNGUEZ, Luis Arturo (1976): Documentos para el estudio del folklore literario de Venezuela, Caracas, Instituto Panamericano de Geografía e Historia.
ESCRIBANO PUEO, M. L.; T. Fuentes Vázquez, F. Morente Muños y A. Romero López (1994): Cancionero granadino de tradición oral, Granada, Universidad.
FIGUEROA HERNÁNDEZ, Rafael (2008): Décimas jarochas sin censura, CD + Libreto, Xalapa, Veracruz, [Edición del autor].
FRAILE GIL, J. M. (1993): ed. Un muestreo en la poesía tradicional de La Mancha Baja. Colección «Vicente Ríos Aroca», Albacete, Zahora 33.
GARCÍA MATOS, Manuel (1951-1960): Cancionero popular de la provincia de Madrid, 3 vols., eds. Marius Schneider, José Romeu Figueras y Juan Tomás Parés, Barcelona / Madrid, Consejo Superior de Investigaciones Científicas.
GÓNGORA, Luis de (1998): Romances, ed. Antonio Carreira, Barcelona, Quaderns Crema.
GONZÁLEZ CUENCA, Joaquín (ed.) (1996): Cancionero musical de Palacio, Madrid, Visor.
GUERRA IGLESIAS, Rosario (2000): El folklore de Piornal: estudio analítico musical y planteamiento didáctico, Tesis doctoral, Cáceres, 29-5-2000 <http://www.piornal.net/musica/tesis/tesiscancionesronda1.htm> [julio de 2008]
HERGUETA Y MARTÍN, Domingo (1989): Folklore burgalés, Burgos, Diputación.
IBÁÑEZ IBÁÑEZ, M.a del Carmen (1967): Cancionero de la provincia de Albacete: co- lección de canciones recogidas de la voz popular en su más puro ambiente, Albacete, [Edición de la autora].
LÓPEZ SÁNCHEZ, José Pedro (2003): Las coplas de bamba. Fiesta y canción, Bollullos de la Mitación, Sociedad de Desarrollo Local.
MANZANO, Miguel (1982): Cancionero de folklore zamorano, Madrid, Alpuerto.
MANZANO ALONSO, Miguel (2001): Cancionero popular de Burgos, I. Rondas y canciones, Burgos, Diputación Provincial.
MARAZUELA, Agapito (1964): Cancionero de Castilla, Segovia, Jefatura Provincial del Movimiento.
MONTERO CARTELLE, Enrique (1991): El latín erótico: aspectos léxicos y literarios, Sevilla, Universidad.
NOROÑA, CONDE DE (Gaspar María de Nava Álvarez de Noroña) (1871): Poesías, en Poetas líricos del siglo XVIII, ed. Leopoldo Augusto Cueto, Madrid, Rivadeneyra.
OSUNA, Bachiller Francisco de: «Tus cabellos me prendieron», en Coser y cantar...
PALMA, Ricardo (1969): Tradiciones peruanas, séptima serie, Madrid, Espasa-Calpe.
PEDROSA, José Manuel (1999): Cancionero de las montañas de Liébana, Santander, Fundación Centro de Documentación Etnográfica sobre Cantabria.
PEDROSA, José Manuel (2004): «El cuento ndowe de El pájaro y la princesa embarazada (AT 900A*), dos poemas de Catulo y dos cuentos del Decamerón de Boccaccio: de la literatura comparada a la antropología», De boca en boca: estudios de literatura oral de Guinea Ecuatorial, coord., J. Creus, Vic, Ceiba, pp. 195-217.
PEDROSA, José Manuel (2007): «El otro portugués: tipos y tópicos en la España de los siglos XVI al XVIII», Iberoamericana: América Latina-España-Portugal, 28, pp.
-116.
PEÑA, Miguel Ángel (2008): «Piropos», Informantes y recopiladores varios (Ubrique, Cádiz), Web Litoral <http://www.weblitoral.com/archivo%20de%20textos/juegos-de-ninos/coplas-de- columpio/piropos> [julio de 2008]
PIÑERO, Pedro M.; y Virtudes Atero (1986): Romancerillo de Arcos de la Frontera, Cádiz, Fundación Machado y Diputación de Cádiz.
PLAZA SÁNCHEZ, Juan (1990): La fiesta de los mayos, Ciudad Real, Excma. Diputación Provincial.
Poyales del Hoyo. Cancionero joyanco
<http://www.joyanco.com/Poyales/cancijoyanco.html> [julio de 2008].
RIPALDA, Fermín José (1970): Baile de portugueses, en Vergel de entremeses, ed. Jesús Cañedo Fernández, Madrid, Consejo Superior de Investigaciones Científicas.
RODRÍGUEZ MARÍN, Francisco (1882-1883): Cantos populares españoles, 4 vols., Sevilla, Francisco Álvarez y Cía.
ROJAS ZORRILLA, Francisco de (2009): Lo que quería ver el Marqués de Villena, ed. Ramón de Mesonero Romanos, en Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes
<http://www.cervantesvirtual.com/servlet/SirveObras/mrom/57993064105359273000080/index.htm> [22-8-2009].
RUFO, Juan (1972): Las seiscientas apotegmas, ed. Alberto Blecua, Madrid, Espasa Calpe.
SANTOS, Francisco (1992): Día y noche en Madrid, ed. Julio Rodríguez Puértolas, Madrid, Comunidad de Madrid.
TEJERO ROBLEDO, E. (1994): Literatura de tradición oral en Ávila, Diputación Provincial, Institución «Gran Duque de Alba».
TRAPERO, Maximiano, y otros (2000): Romancero general de La Palma, Santa Cruz de La Palma, Editorial Cabildo Insular.
MELÉNDEZ VALDÉS, Juan (1981-1983): Poesías, ed. Juan H. R. Polt y Jorge Demerson, Oviedo, Centro de Estudios del Siglo XVIII.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).

















