The workers’ toasts in La lira popular chilena: To the health of the popular classes

Authors

  • David Alba Ramírez Autor

DOI:

https://doi.org/10.17561/blo.vextra7.8983

Keywords:

Ten-line stanza, Popular poetry, Lira popular chilena, Toast, Tradition

Abstract

In the following work, an approach of one of the typical poetic manifestations of Chilean popular culture —toasts— is presented. These toasts, taken from some sheets known as Lira popular chilena, were very common at the end of the 19th century and the beginning of the 20th, when these publications had their greatest boom. In it, these toasts are compared with other similar compositions produced in other parts of the world, as well as the survival of this tradition to the present day.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAUTISTA PERALTA, Juan? (1904?): «Bríndis nuevos para el 18 escojidos para todos los gustos», La lira popular año VI no. 96 [pliego suelto], Chile, Impresor no identificado, s.p.

BENEDETTI, Mario (2002): Subdesarrollo y letras de osadía, Madrid, Alianza.

CARRIZO, Juan Alfonso (1942): Cancionero popular de La Rioja, I, Buenos Aires, Universidad Nacional de Tucumán.

CASAS CORDERO, José Hipólito (1899?): «Variados brindis», Gran catástrofe en Mulchen: cinco niñas ahogadas juntamente con sus tres hermanitos; La invasion de culebras en Carampangue; Inevitable choque de la tierra con el cometa Biela [pliego suelto], Santiago de Chile, Barcelona, s.p.

CASAS CORDERO, José Hipólito (1901?), «Diversos brindis», Fusilamiento del reo José Agustin Espinosa; El espantoso crimen de la calle del Porvenir; El brindis de la conductora [pliego suelto], Chile, L. V. Caldera, s.p.

CHARTIER, Roger (1994): «“Cultura popular”: retorno a un concepto historiográfico», Manuscrits: Revista d’història moderna, 12 [Ejemplar dedicado a: Mites i nacionalisme], pp. 43-62.

DÍAZ G. VIANA, Luis (coord.) (2000): Palabras para el pueblo, Araceli Godino López (ed.), Madrid, Consejo Superior de Investigaciones Científicas / Departamento de Antropología de España y América.

DÍAZ G. VIANA, Luis (20192): Los guardianes de la tradición y otras imposturas acerca de la cultura popular, Valoria la Buena, Valladolid, Editorial Páramo.

DÍAZ-PIMIENTA, Alexis (2007): «La décima como estrofa para la improvisación», en La voz y la improvisación. Improvisación y recursos en la tradición hispánica, Valladolid, Fundación Joaquín Díaz, pp. 106-127.

GARCÍA DE ENTERRÍA, María Cruz (1983): Literaturas marginadas (Lectura crítica de la literatura española), Madrid, Playor.

HUIZINGA, Johan (2019): Homo ludens, Eugenio Imaz (trad.), Madrid, Alianza Editorial.

JANNER, Hans (1943): «La glosa española», Revista De Filología Española, 27, pp. 181-232.

LENZ, Rodolfo (1918): «Sobre la poesía popular impresa en Santiago de Chile», Santiago, (s.n.), pp. 511-622.

MARTÍN CRIADO, Arturo (1989): «Poesía popular: el brindis», Revista de Folklore, 103, pp. 12-18.

MARTÍN MARTÍNEZ, Félix (1998). «De brindis tunantescos», Revista de Floklore, 208, pp. 124-127.

ORLANDO, Francesco (1963): Ricordo di Lampedusa, Milano, Vanni Scheiwiller.

QUIJERA PÉREZ, José Antonio (1994): «Comentarios sobre algunas coreografías en las danzas riojanas: la venia o el brindis», Revista de Folklore, 158, pp. 60-66.

RODRÍGUEZ, Zorobabel (1875): Diccionario de chilenismos, Santiago de Chile, Imprenta de ‘El independiente’.

ROMÁN, Manuel Antonio (1913): Diccionario de chilenismos y de otras voces y locuciones viciosas, I-V, Santiago de Chile, Imprenta de San José.

SANZ, Ignacio (1997): El vino en la cultura popular. Brindis del vino, Valladolid, Castilla Ediciones.

TRAPERO, Maximiano (1996): «II. Para una poética de la décima», en El libro de la décima. La poesía improvisada en el Mundo Hispánico, Las Palmas de Gran Canaria, Universidad de Las Palmas de Gran Canaria, pp. 37-137.

TRAPERO, Maximiano (coord.) (2001): La décima: Su historia, su geografía, sus manifestaciones (coord. Maximiano Trapero). Santa Cruz de Tenerife: Cámara Municipal de Évora / Centro de la Cultura Popular Canaria.

URIBE-ECHEVARRÍA, Juan (1973): «La glosa política en la poesía popular del siglo XIX. [Discurso pronunciado para su incorporación como académico de número en la Academia Chilena de la Historia]», pp. 99-146.

URIBE-ECHEVARRÍA, Juan (1974a): Flor de canto a lo humano, Santiago de Chile, Editora nacional Gabriela Mistral.

URIBE-ECHEVARRÍA, Juan (1974b): Tipos y cuadros de costumbres en la poesía popular del siglo XIX, Santiago de Chile, Pineda Libros.

Published

2024-12-21

How to Cite

Alba Ramírez, D. (2024). The workers’ toasts in La lira popular chilena: To the health of the popular classes. Boletín De Literatura Oral, 7 ext, e8983. https://doi.org/10.17561/blo.vextra7.8983