Orality and Writing in Sorian Traditional Music: Notebooks as a Medium of Memory

Authors

  • Julia Escribano Blanco Universidad de Valladolid

DOI:

https://doi.org/10.17561/blo.v15.9322

Keywords:

Orality and memory, Texts, Notebooks, Oral tradition, Soria

Abstract

In this article, drawing on ten years of fieldwork conducted in the province of Soria, I reflect on the role of written texts in the processes of remembering local musical traditions. Throughout my encounters with collaborators, one element has gained particular prominence: the songbook notebooks containing lyrics. This material object allows for a theoretical dialogue with concepts such as tradition, orality, and the intergenerational transmission of cultural knowledge. It demonstrates how writing not only documents orality but also nourishes it, serving as a mnemonic device that shapes its transmission and transformation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez Cárcamo, David (2017): «La recopilación de la tradición oral soriana», Boletín de Literatura Oral, Nº Extra 1, pp. 391-413. https://doi.org/10.17561/blo.vextrai1.18

Assmann, Aleida (2011): Cultural Memory and Western Civilization. Function, Media, Archives, Cambridge, Cambridge University Press.

Assmann, Jan (2011): Cultural Memory and Early Civilization. Writing, Remembrance and Political Imagination, Cambridge, Cambridge University Press.

Ayats Abeyà, Jaume (2010): «Las canciones “olvidadas” en los cancioneros de Catalunya: cómo se construyen las canciones de la nación imaginada», Jentilbaratz, 12, pp. 83-94. En línea: [<https://www.eusko-ikaskuntza.eus/es/publicaciones/las-canciones-olvidadas-en-los-cancioneros-de-catalunya-como-se-construyen-las-canciones-de-la-nacion-imaginada/art20160/>].

Díaz Viana, Luis (2007): Canciones populares de la Guerra Civil. Textos y melodías de los dos bandos, Madrid, La Esfera.

Dupey, Ana María (comp.) (2020): Fronteras del Folklore. Identidades y territorialidades, Argentina, Choele Choel.

Elliott, Richard (2017): Fado and the Place of Longing: Loss, Memory and the City, Londres, Routledge.

González Aktories, Susana y Masera, Mariana (coords.) (2024): Oralidades en la era digital: archivos, activaciones, memorias y resonancias. Nuevas aproximaciones a los estudios de los impresos populares y la voz. En línea: [<https://udir.humanidades.unam.mx//docs/2024/05/oralidades_en_la_era_digital.pdf?v=0.003>].

Goody, Jack (1977): The Domestication of the Savage Mind, Cambridge, University of Cambridge.

Johnson, Julian (2015): Out of Time: Music and the Making of Modernity, Nueva York, Oxford University Press.

Lévi-Strauss, (1955): Tristes Trópicos, Nueva York, Criterion Books.

Martí, Josep (1997): «Folk music studies and Ethnomusicology in Spain», Yearbook for Traditional Music, 29, pp. 107-140. En línea: [<http://hdl.handle.net/10261/8290>].

Menéndez Pidal, Ramón (1953): Romancero hispánico, Madrid, Espasa-Calpe.

Ong, Walter (1982): Orality and Literacy: The Technologizing of the Word, Nueva York, Methuen.

Pettan, Savanibor y Titon, Jeff (2016): The Oxford Handbook of Applied Ethnomusicology, Nueva York, Oxford University Press.

Rey García, Emilio (1991): «La recopilación de la música popular española en el siglo XIX, Cien cancioneros en cien años», Revista de Musicología, 14, 1-2, pp. 357-73. https://doi.org/10.2307/20795462

Rey García, Emilio (1994): Bibliografía de Folklore Musical Español, Madrid, Sociedad de Musicología.

Romero, Eugenia (2017): «Gaitas, panderos y tambores. La nueva música gallega y una identidad glocalizada», Revista De análisis Cultural, 9, pp. 313-331. https://doi.org/10.7203/KAM.9.9557.

Published

2025-07-04

How to Cite

Escribano Blanco, J. (2025). Orality and Writing in Sorian Traditional Music: Notebooks as a Medium of Memory. Boletín De Literatura Oral, 15, 137-150. https://doi.org/10.17561/blo.v15.9322