The right to education in Argentina: exception and (i) reasonability

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17561/rej.n22.7424

Keywords:

Right to education, right to health, Restrictions of rights, Decrees of necessity and urgency, Reasonableness

Abstract

The work addresses the constitutional tension of the restriction of the right to face-to-face education in Argentina during the Covid-19 pandemic, through emergency decrees issued by the Executive Power, invoking the right to collective health. From a constitutional point of view, the importance of both rights is confronted in the Argentine and Inter-American systems; as well as the constitutional and jurisprudential requirements of the Argentine Supreme Court and the Inter-American Court of Human Rights for the restriction of rights. The conclusion rests on the fact that the reiteration throughout 2020 and 2021 of emergency decrees that imposed the suspension of school classes affects both the National Constitution and the American Convention on Human Rights.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alexy, R. (2002). Tres escritos sobre los derechos fundamentales y la teoría de los principios. Bogotá: Universidad Externado de Colombia.

Amaya, J. A. (2017). Marbury v. Madison. Origen, argumentos y contraargumentos del control judicial de constitucionalidad. 5ta. edición actualizada y ampliada. Buenos Aires: Astrea.

Amaya, J. A. (2018a). Tratado de control de constitucionalidad y convencionalidad. Tomo 1, Buenos Aires: Astrea.

Amaya, J. A. (2018b, febrero). La evolución de los estándares del control constitucional de los DNU. Revista Jurídica La Ley, suplemento especial, 25-36.

Barnes, J. (1994, septiembre – diciembre). Introducción al principio de proporcionalidad en el derecho comparado y comunitario. Revista de Administración Pública, 135, 500.

Bianchi, A. y Sacristán, E. (2020, 30 de junio). Salud versus libertad personal: ¿es esa la cuestión? (Un reexamen del control de razonabilidad a propósito del Covid-19). El Derecho, Revista de Derecho Administrativo, 6.

Bidart Campos, G. (2003). Manual de la Constitución Reformada. Tomo II. Buenos Aires: Ediar.

Clérico, L. (2009). El examen de proporcionalidad. Buenos Aires: Eudeba.

Sapag, M. (2009). El principio de proporcionalidad y razonabilidad como límite constitucional de poder al Estado: un estudio comparado. Díkaion, 17. Recuperado el 17 de julio de 2021 de https://dikaion.unisabana.edu.co/index.php/dikaion/article/view/1401

Published

2022-12-13

Issue

Section

Articles

How to Cite

Amaya, J. A. (2022). The right to education in Argentina: exception and (i) reasonability. Revista Estudios Jurídicos. Segunda Época, 22. https://doi.org/10.17561/rej.n22.7424