The teacher as a catalyst for learning through neuroeducation and the Carnival of Cadiz
DOI:
https://doi.org/10.17561/ae.v23n1.5288Keywords:
Neuroeducation, Carnival of Cadiz, pedagogical strategies, communicationAbstract
The couplets of the Cádiz Carnival are literary texts impregnated in poetry that, when used in the classroom, enrich communicative competences. The main objective of this study is to use the popular literature present in the lyrics of these songs to reinforce subject contents through recreational and educational activities. The study is aimed at teenagers between the ages of 16 and 18. The selected lyrics serve as a common thread for support activities in subjects of first and second grade of Baccalaureate such as Audiovisual culture I and II, History of the Contemporary World, History of Spain, Fundamentals of Art I and II, Musical Analysis I and II, Mathematics Applied to Social Sciences, Spanish Language and Literature I and II. Students acquire a greater knowledge of the contents by working on the following aspects: affective-motivational (greater interest), intellectual-cognitive (greater attention) and volitional-behavioural (critical and self-critical spirit).
Downloads
References
Albendea, C. (2016, 23 de diciembre). Adolescentes y desmotivación. Emotiva centro para el cambio. Recuperado de https://bit.ly/38r4IyN
Alonso García, P.J. (2005). Riendo se entiende la gente: el humor en la clase de ELE, Centro Virtual Cervantes, Actas del XVI Congreso Internacional de ASELE, pp. 124-132. Recuperado de https://bit.ly/3dPIyeL
Ballén, A. (2013). Juan Carlos I, por tos mis compañeros. Libreto de romancero. Cádiz: Carnaval de Cádiz.
Barceló Mazón, A. (1987). El ABC del Carnaval. Cádiz: Imprenta Rubiales.
Burguess, R. (2003). Escuelas que ríen. Argentina: Editorial Troquel.
Cano Rueda, I. (2013). Carnaval de Cádiz para niños. España: DeFábula.
Díaz Reyes, R. (2011, 3 de junio). Beneficios de acercar los Clásicos Literarios al alumnado. Revista Digital del CEP Santa Cruz de Tenerife, La Gaveta. Recuperado de https://bit.ly/3bHgUO7
Ferrés, J. y Piscitelli, A. (2012). La competencia mediática: propuesta articulada de dimensiones e indicadores, Revista Científica Iberoamericana de Comunicación y Educación, Comunicar, 38, pp. 75-82. https://doi.org/10.3916/C38-2012-02-08
Francia, A. y Fernández, J.D. (2009). Educar con Humor. Málaga: Ediciones Aljibe.
Fraser, A. (2011). Las seis esposas de Enrique VIII. Madrid: Editorial Vergara.
García Castañeda, S. (2018, 22 de noviembre). El poder de la risa. ¡Descubre los beneficios del buen humor! Bienestar emocional. Gaes te cuida. Recuperado de https://bit.ly/2vqlwY9
García Ruiz, C. (2019). El carnaval de Cádiz como herramienta didáctica en Educación Primaria. [Trabajo de Fin de Grado]. Universidad de Sevilla.
Gómez, J. M. (1998). Enrique VIII y sus esposas. Libreto de romancero. Cádiz: Carnaval de Cádiz.
González Ynfante, F. A. (2009). Escuelas con humor, Revista Iberoamericana de Educación, 50, pp. 1-6.
Grande-López, V. (2018). El cine made in Cádiz es un gran invento. Periférica Internacional. Revista Para El Análisis De La Cultura Y El Territorio, 19, pp. 270-281. https://doi.org/10.25267/Periferica.2018.i19.27
Grande-López, V. (2019). La fotografía y la serie de televisión Los Simpson como estrategia pedagógica y didáctica. Revista Razón y palabra, 23, pp. 384-408.
Márquez Mateo, F. J.; Martínez Sierra, J. M. y Márquez Mateo, D. (2003). Don Quijote Concervantes y Colorantes. Libreto de chirigota. Cádiz: Carnaval de Cádiz.
Márquez Mateo, F. J. y Márquez Mateo, D. (2006). Napoleón, Pepe Botella y vámonos con ella. Libreto de chirigota. Cádiz: Carnaval de Cádiz.
Martínez J., Esquivel M. y García A. J. (2019). Este año ya me toca a mí. Libreto de chirigota. Cádiz: Carnaval de Cádiz.
McPherson, G. E. y Hendricks, K. S. (2010). Students motivation to study music: The United States of America. Research Studies in Music Education, 32 (2), pp. 201-213. https://doi.org/10.1177/1321103X10384200
Medina, A. (1996). Metodología del análisis de textos en la escuela. Didáctica, 8, pp. 191-196.
Mora, F. (2013). Neuroeducación: sólo se puede aprender aquello que se ama. Madrid: Alianza Editorial.
Muñoz Calle, J. M.; Muñoz-Calle, J. y Ariza, T. (2017). Aplicación de juegos didácticos en el aula. La gamificación en la educación. Congreso Internacional sobre Innovación y Tendencias Educativas INNTED, Sevilla. Recuperado de https://bit.ly/39BeyhY
Nilton, C. y Cano-Campos, M. (2017). Efectos de la música sobre las funciones cognitivas. Revista de Neuro-Psiquiatría, 80, (1), pp. 60-69. https://doi.org/10.20453/rnp.v80i1.3060
Ortega Diez, J. C. (2017). Esta chirigota cae bien (2017). Letras desde el paraíso [Blog]. Recuperado de https://bit.ly/3aHlGfz
Pérez García, A. (2015). El sistema educativo español bajo la mirada creativa del carnaval de Cádiz. Creatividad y Sociedad (24), pp. 32-63.
Rodríguez, C., y León, A. (2011). El humor como estrategia pedagógica para el aprendizaje significativo de tipología de textos: descriptivo-argumentativa, en estudiantes de grado 11° de educación media. Sinapsis 3, pp. 137-161.
Román Pérez, M. y Díez López, E. (2005). Diseños curriculares de aula en el marco de la sociedad del conocimiento. Madrid: EOS.
Rosales, T. (5 de agosto de 2014). Cancionero: popurrí Los Pavos Reales. Guitarra de Gades. [Blog]. Recuperado de https://bit.ly/3bAvdDV
Sacaluga, I. y Pérez García, A. (2017). Medios audiovisuales y Carnaval de Cádiz: una combinación útil como recurso didáctico. Aula de Encuentro, volumen 19, núm. 2, pp. 170-193. https://doi.org/10.17561/ae.v19i2.7
Sass, E. J. (1989). Motivation in the College Classroom: What students tell us. Teaching of Psychology, 16 (2), pp. 86-88. https://doi.org/10.1207/s15328023top1602_15
Torrecilla Pérez, S. y Revuelta, J. A. (2014). Los viajes de Marco Polo. Libreto de romancero. Cádiz: Carnaval de Cádiz.
Valenzuela, J.; Muñoz Valenzuela, C.; Silva-Peña, I.; Gómez Nocetti, V. y Precht Gandarillas, A. (2015). Motivación escolar: Claves para la formación motivacional de futuros docentes. Estudios pedagógicos (Valdivia), 41(1), pp. 351-361. https://doi.org/10.4067/S0718-07052015000100021
Vigotsky, L. (1986). Imagination and creativity in the adolescent. University of Chicago.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Víctor Grande-López

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors who publish in this journal agree with the following terms:
The authors retain the copyright and guarantee the journal the right to be the first publication of the work as well as a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the authorship of the work and the initial publication in this magazine.
Authors may separately establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
Authors are allowed and encouraged to disseminate their work electronically (for example, in institutional repositories or on their own website) before and during the submission process, as it may result in productive exchanges, as well as a more early and major published papers (See The Effect of Open Access).





