Coeducation in teacher training: a tool for the prevention of gender-based violence
DOI:
https://doi.org/10.17561/ade.v22n2.5310Keywords:
Initial teacher training, Pre-Primary education, coeducation, prevention of gender-baed violence, equal opportunityAbstract
Coeducation is a key tool in the prevention of gender-based violence, and therefore, it must be present in the initial training of Pre-Primary Education teachers as an inclusive element in equal opportunity among boys and girls. The present action research, carried out on students in the last year of Pre-Primary Education Degree at the University of Cádiz, aims to train the future teachers in coeducation to prevent gender-based violence and promote a non-sexist and discriminatory school. Using a participatory action research methodology, on the basis of an initial questionnaire which pointed out the urgent need for training in coeducation, a practical training was carried out that led to a very positive educational intervention in a Pre-Primary Education school through the resignification of sexist popular songs. This experience leads us, among other conclusions, to the fact that Pre-Primary Education teachers must have updated and innovative training in coeducation issues and know non-sexist materials such as songs for children and, thus, be able to build an equal school and an egalitarian society free from any gender-based violence
Downloads
References
Alcántara, M.D. (2002). De abnegada a maltratada: la socialización en la violencia de género. En M.T. López, M.J. Jiménez y E.M. Gil (Eds.), Violencia y género I (pp. 515-520). Málaga: Servicio de Publicaciones del Centro de Ediciones de la Diputación de Málaga.
Apple, M. (1997). Una economía política de las relaciones de clase y de sexo en educación. Barcelona-Buenos Aires-México: Paidós.
Araya, S. (2001). La equidad de género desde la representación social de los formadores y las formadoras del profesorado de segunda enseñanza. (Tesis doctoral inédita). Universidad de Costa Rica, Costa Rica.
Arslan, H. (2012). Teachers' Perceptions of Gender Discrimination on Elementary School Coursebokks. Egitim Arastirmalari‐Eurasian Journal of Educational Research, 12(49), 311‐329.
Broch Martin, D. & Sanahuja Ribés, A. (2019). Trabajando la coeducación a través del cuento de «La Cenicienta» desde un proceso de investigación- acción. Tendencias Pedagógicas, 34,169-182. https://doi.org/10.15366/tp2019.34.013
Cabral, B.E. y García, C.T. (2001). Deshaciendo el nudo del género y la violencia, Otras Miradas, 1(1).
Colás, P. (2004). La construcción de una pedagogía de género para la igualdad. En M. A. Rebollo & I. Mercado (Coords.), Mujer y desarrollo en el siglo XXI: voces para la igualdad (pp. 275-291). Madrid: McGraw-Hill.
Ferrer, V. y Bosch, E. (2013). Del amor romántico a la violencia de género. Para una coeducación emocional en la agenda educativa. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, (17, (1) ,106-122. Recuperado de https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/41570
García-Pérez, R., Rebollo, M. A.; Vega, L.; Barragán, R.; Buzón, O., & Piedra, J. (2011). El Patriarcado no es Transparente: Competencias del Profesorado para Reconocer la Desigualdad. Cultura y Educación, 23(3) ,385-397. https://doi.org/10.1174/113564011797330298
Guil Bozal, A. (1998). El papel de los arquetipos en los actuales estereotipos sobre la mujer. Revista científica Iberoamericana de comunicación y educa-ción, Comunicar 11, 95-100. https://doi.org/10.3916/C12-1999-14
Hagger, H. & Mcintyre, D. (2006). Learning teaching from teachers: Realising the Potential of School-Based. New York: Open University Press.
Instituto de la Mujer/ Red2 consultores (2004). Estudio para conocer la situación actual de la educación para la igualdad en España. Madrid: Instituto de la Mujer.
Ley Orgánica 3/2007, de 22 de marzo, para la igualdad efectiva de mujeres y hombres. Boletín oficial de Estado (23 de marzo de 2007), págs. 12611-12645.
Martínez, M. (2009). Ciencia y arte en la metodología cualitativa. México: Trillas.
Romero Díaz, A. & Abril Morales, P. (2008). Género y la formación del profesorado en los estudios de Educación Infantil. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 11 (3), 43-51.
Ruiz Ruiz, E. & Alario Trigueros, T. (2010). La prevención de la violencia de género en la formación inicial del profesorado. Tabanque. Revista pedagógica, (23), 127-144.
Salazar, M. C. (2006). (Comp.). La investigación-acción participativa. Inicios y desarrollos. Madrid: Popular.
Sánchez Torrejón, B., & Barea Villalba, Z. (2019). Hacia una escuela violeta: la formación inicial del alumnado de Educación Primaria en coeducación. Tendencias Pedagógicas, 34, 76-92. https://doi.org/10.15366/tp2019.34.007
Valdivieso, S. (Coord.), Ayuste, A., Rodríguez-Menéndez, M.C. y Vila-Merino, E. (2016). Educación y género en la formación docente en un enfoque de equidad y democracia. En I. Carrillo i Flores (Coord.), Democracia y educación en la formación docente (pp. 117-140). Universidad de Vic-Universidad Central de Cataluña.
Vila, I. (2000). Aproximación a la educación infantil: características e implicaciones educativas. Revista Iberoamericana de Educación, 22, 41-60. https://doi.org/10.35362/rie2201021
Downloads
Published
Issue
Section
License
The authors who publish in this journal agree with the following terms:
The authors retain the copyright and guarantee the journal the right to be the first publication of the work as well as a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the authorship of the work and the initial publication in this magazine.
Authors may separately establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
Authors are allowed and encouraged to disseminate their work electronically (for example, in institutional repositories or on their own website) before and during the submission process, as it may result in productive exchanges, as well as a more early and major published papers (See The Effect of Open Access).