Neither “woman of”, nor epigraph. Relevant female plastic creators in the high school curriculum (XIX-XX centuries)
DOI:
https://doi.org/10.17561/ae.v23n1.5630Keywords:
contemporary art history, gender studies, education, Baccalaureate curriculum, women artistis, educational materialsAbstract
For some years, several projects have brought to light how the presence of women in textbooks is significantly lower than men´s. Regarding art, when we talk about female creators, and not just about muses, the presence is even less. In the Royal Decree 1105/2014 26th December which establishes the basic curriculum of Compulsory Secondary Education and Baccalaureate for the subjects related to Art History the role of female creators is practically non-existent. Neither the current educational law nor textbooks have given them the recognition that they should have. Furthermore, this orientation in the contents transmits a negative educational impact to the young generations. The objective of this work is to investigate the role of female plastic creators in the Spanish legislation and textbooks regarding these artistic subjects, and to propose a better, well-deserved inclusion as a fundamental part of the educational content.
Downloads
References
Acker, S. (1995). Género y educación: reflexiones sociológicas sobre mujeres, enseñanza y feminismo (Vol. 1). Narcea Ediciones.
Ballesteros Doncel, E. (2016). Los números cuentan. Sub-representación de la obra artística de mujeres creadoras en museos y centros de arte contemporáneos. Politica y Sociedad, 53 (2), 577-602. Universidad Complutense de Madrid. https://doi.org/10.5209/rev_POSO.2016.v53.n2.46964
Blanco Garcia, N. (2000). El sexismo en los materiales de la ESO. Instituto Andaluz de la Mujer.
Cabrera, L. T. (2014). Cómo abordar la enseñanza de la Historia del arte desde una perspectiva de género: el movimiento impresionista como ejemplo. Dossiers feministes, (19), 205-220.
Caranfa, A. (1999). Camille Claudel. A Sculpture of interior Solitude. Associated University Presses
Clark, K. (1987). El desnudo. Alianza.
Colás, P., y Villaciervos, P. (2007). La interiorización de los estereotipos de género en jóvenes y adolescentes. Revista de investigación educativa, 25(1), 35-38.
De Diego, E. (2009). La mujer y la pintura del XIX español: cuatrocientas olvidadas y algunas más. Catedra Ediciones.
Gibson, A (2007). Lee Krasner and Women's Innovations in American Abstract Painting. Woman's Art Journal, 28(2). 11-19.
Gombrich, E. H. (1950). The Story of Art. Phaidon.
Greer. G (1979). The Obstacle Race. The Fortunes of Women Painters and Their Work. Farrar Straus Giroux.
Jiménez Fernández, C. (2011). Educación, género e igualdad de oportunidades. Tendencias Pedagógicas, 18. Universidad Autónoma de Madrid.
López-Navajas, A. (2014). Análisis de la ausencia de las mujeres en los manuales de la ESO: una genealogía de conocimiento ocultada. Revista de Educación, (363), 282-308. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte de España.
López-Navajas, A; López García-Molins, A et all (2009). La Presencia de las Mujeres en la E.S.O. Mujeres en la E.S.O website: http://meso.uv.es/informe/index.php
Mayayo, P. (2003). Historias de mujeres, historias del arte. Cátedra.
Nead, L. (1992). The Female Nude: Art, Obscenity and Sexuality. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203328194
Nochlin, L. (1971). Why Have There Been No Great Women Artists?. ARTnews, 69, 22-39. Artnews Associates.
Panofsky, E. (1981). Estudios sobre iconología. Alianza.
Pérez-Martín, M. (2014). Eulalia Gerona de Cabanes pintora. Mujeres en el Academicismo Ilustrado en España. Dossiers Feministes (19), 189-20.
Pérez-Neu, C.G (1964). Galería Universal de Pintoras. Editora Nacional.
Pollock, G. (1977). What's wrong with ¨Images of Women¨?. Screen Education, (24), 25-33.
Rodríguez Martínez, C. (2004). La ausencia de las mujeres en los contenidos escolares. Miño y Dávila Editores.
Serrano de Haro, A. (2007). Imágenes de lo femenino en el arte: atisbos y atavismos. Polis. Revista Latinoamericana, (17). Universidad de Los Lagos.
Sigal, V. L. (1997). Cómo enseñamos Historia. Los materiales didácticos y su adecuación a maestros y alumnos. Perfiles educativos, (75). Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación de México.
Val Cubero, A. (2001). La percepción social del desnudo femenino en el arte "Siglos XVI-XIX". Pintura, mujer y sociedad (Tesis Doctoral). Universidad Complutense de Madrid.
Val Cubero, A. (2013). La profesionalización de las mujeres artistas españolas. El caso de Maruja Mallo (1902-1995) y Amalia Avia (1926-2011). Papers, (98), 4, 677-696. https://doi.org/10.5565/rev/papers/v98n4.561
Valtierra Lacalle, A. (2014-2015). Iconografía de Lucrecia. Repercusiones plásticas en la Península Ibérica. Anas (Museo Nacional de Arte Romano de Mérida), (27-28), 223-243.
Valtierra Lacalle, A. (2019). "Los bodegones. De Pompeya a Clara Peeters". Cualquier tiempo pasado fue anterior. Cadena SER [https://play.cadenaser.com/audio/1577791063316/].
Valtierra Lacalle, A. (2020). Mitografía y manipulación iconográfica de la muerte de Cleopatra en la pintura occidental. Asparkía. Monográfico Diosas, reinas y otros oficios. Retrato de la mujer egipcia, (37) 27-49. https://doi.org/10.6035/Asparkia.2020.37.2
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Ana Valtierra Lacalle, Sandra García-Sinausía
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors who publish in this journal agree with the following terms:
The authors retain the copyright and guarantee the journal the right to be the first publication of the work as well as a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the authorship of the work and the initial publication in this magazine.
Authors may separately establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
Authors are allowed and encouraged to disseminate their work electronically (for example, in institutional repositories or on their own website) before and during the submission process, as it may result in productive exchanges, as well as a more early and major published papers (See The Effect of Open Access).