Neither “woman of”, nor epigraph. Relevant female plastic creators in the high school curriculum (XIX-XX centuries)

Authors

  • Sandra García-Sinausía Universidad Camilo José Cela
  • Ana Valtierra Lacalle Universidad Complutense de Madrid

DOI:

https://doi.org/10.17561/ae.v23n1.5630

Keywords:

contemporary art history, gender studies, education, Baccalaureate curriculum, women artistis, educational materials

Abstract

For some years, several projects have brought to light how the presence of women in textbooks is significantly lower than men´s. Regarding art, when we talk about female creators, and not just about muses, the presence is even less. In the Royal Decree 1105/2014 26th December which establishes the basic curriculum of Compulsory Secondary Education and Baccalaureate for the subjects related to Art History the role of female creators is practically non-existent. Neither the current educational law nor textbooks have given them the recognition that they should have. Furthermore, this orientation in the contents transmits a negative educational impact to the young generations. The objective of this work is to investigate the role of female plastic creators in the Spanish legislation and textbooks regarding these artistic subjects, and to propose a better, well-deserved inclusion as a fundamental part of the educational content.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acker, S. (1995). Género y educación: reflexiones sociológicas sobre mujeres, enseñanza y feminismo (Vol. 1). Narcea Ediciones.

Ballesteros Doncel, E. (2016). Los números cuentan. Sub-representación de la obra artística de mujeres creadoras en museos y centros de arte contemporáneos. Politica y Sociedad, 53 (2), 577-602. Universidad Complutense de Madrid. https://doi.org/10.5209/rev_POSO.2016.v53.n2.46964

Blanco Garcia, N. (2000). El sexismo en los materiales de la ESO. Instituto Andaluz de la Mujer.

Cabrera, L. T. (2014). Cómo abordar la enseñanza de la Historia del arte desde una perspectiva de género: el movimiento impresionista como ejemplo. Dossiers feministes, (19), 205-220.

Caranfa, A. (1999). Camille Claudel. A Sculpture of interior Solitude. Associated University Presses

Clark, K. (1987). El desnudo. Alianza.

Colás, P., y Villaciervos, P. (2007). La interiorización de los estereotipos de género en jóvenes y adolescentes. Revista de investigación educativa, 25(1), 35-38.

De Diego, E. (2009). La mujer y la pintura del XIX español: cuatrocientas olvidadas y algunas más. Catedra Ediciones.

Gibson, A (2007). Lee Krasner and Women's Innovations in American Abstract Painting. Woman's Art Journal, 28(2). 11-19.

Gombrich, E. H. (1950). The Story of Art. Phaidon.

Greer. G (1979). The Obstacle Race. The Fortunes of Women Painters and Their Work. Farrar Straus Giroux.

Jiménez Fernández, C. (2011). Educación, género e igualdad de oportunidades. Tendencias Pedagógicas, 18. Universidad Autónoma de Madrid.

López-Navajas, A. (2014). Análisis de la ausencia de las mujeres en los manuales de la ESO: una genealogía de conocimiento ocultada. Revista de Educación, (363), 282-308. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte de España.

López-Navajas, A; López García-Molins, A et all (2009). La Presencia de las Mujeres en la E.S.O. Mujeres en la E.S.O website: http://meso.uv.es/informe/index.php

Mayayo, P. (2003). Historias de mujeres, historias del arte. Cátedra.

Nead, L. (1992). The Female Nude: Art, Obscenity and Sexuality. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203328194

Nochlin, L. (1971). Why Have There Been No Great Women Artists?. ARTnews, 69, 22-39. Artnews Associates.

Panofsky, E. (1981). Estudios sobre iconología. Alianza.

Pérez-Martín, M. (2014). Eulalia Gerona de Cabanes pintora. Mujeres en el Academicismo Ilustrado en España. Dossiers Feministes (19), 189-20.

Pérez-Neu, C.G (1964). Galería Universal de Pintoras. Editora Nacional.

Pollock, G. (1977). What's wrong with ¨Images of Women¨?. Screen Education, (24), 25-33.

Rodríguez Martínez, C. (2004). La ausencia de las mujeres en los contenidos escolares. Miño y Dávila Editores.

Serrano de Haro, A. (2007). Imágenes de lo femenino en el arte: atisbos y atavismos. Polis. Revista Latinoamericana, (17). Universidad de Los Lagos.

Sigal, V. L. (1997). Cómo enseñamos Historia. Los materiales didácticos y su adecuación a maestros y alumnos. Perfiles educativos, (75). Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación de México.

Val Cubero, A. (2001). La percepción social del desnudo femenino en el arte "Siglos XVI-XIX". Pintura, mujer y sociedad (Tesis Doctoral). Universidad Complutense de Madrid.

Val Cubero, A. (2013). La profesionalización de las mujeres artistas españolas. El caso de Maruja Mallo (1902-1995) y Amalia Avia (1926-2011). Papers, (98), 4, 677-696. https://doi.org/10.5565/rev/papers/v98n4.561

Valtierra Lacalle, A. (2014-2015). Iconografía de Lucrecia. Repercusiones plásticas en la Península Ibérica. Anas (Museo Nacional de Arte Romano de Mérida), (27-28), 223-243.

Valtierra Lacalle, A. (2019). "Los bodegones. De Pompeya a Clara Peeters". Cualquier tiempo pasado fue anterior. Cadena SER [https://play.cadenaser.com/audio/1577791063316/].

Valtierra Lacalle, A. (2020). Mitografía y manipulación iconográfica de la muerte de Cleopatra en la pintura occidental. Asparkía. Monográfico Diosas, reinas y otros oficios. Retrato de la mujer egipcia, (37) 27-49. https://doi.org/10.6035/Asparkia.2020.37.2

Published

2021-06-30

Issue

Section

Experiencias

How to Cite

Neither “woman of”, nor epigraph. Relevant female plastic creators in the high school curriculum (XIX-XX centuries). (2021). AULA DE ENCUENTRO, 23(1), 241-261. https://doi.org/10.17561/ae.v23n1.5630