Diagnostic study of the didactic use of virtual classrooms. Competencies for virtual teaching
DOI:
https://doi.org/10.17561/ae.v23n1.5811Keywords:
teaching skills, virtual education, virtual classrooms, virtual platformsAbstract
This article presents the main results of an exploratory-descriptive study, aimed at analysing the skills for virtual teaching that teachers have in the educational use of virtual classrooms developed on the Moodle platform in computer profile degrees at the Universidad de Oriente. The approach used in the study was based on a mixed research paradigm in which it was necessary to combine several data collection tools that have traditionally been included in the quantitative paradigm and other instruments of the qualitative one. It was feasible to verify that, despite the fact that the intentionally selected sample consisted of virtual classrooms of teachers of degrees related to computer science, the didactic use that was evident within the virtual platform of the university did not led to an increase in the development of skills for virtual teaching as required by the current context.
Downloads
References
Antúnez Sánchez, G., Soler Pellicer, Y., Rodríguez Valera, Y., Ramírez Sánchez, W., Mercado Ollarzábal, Á., & Flores Alés, A. (2012). Curso virtual de redacción científica e infotecnología sobre la plataforma moodle: resultados y experiencias. Pixel-Bit: Revista de Medios y Educación, 41, 173-183.
Area, M., Gutiérrez-Martín, A., & Vidal, F. (2011). Alfabetización digital y competencias informacionales. In Fundación Telefónica. https://ddv.ull.es/users/manarea/.../libro_ Alfabetizacion_digital.pdf?%5Cn
Aznar Díaz, I., Cáceres Reche, M. P., & Romero Rodríguez, J. M. (2018). Indicadores de calidad para evaluar buenas prácticas docentes de «mobile learning» en Educación Superior. Education in the Knowledge Society (EKS), 19(3), 53. https://doi.org/10.14201/eks20181935368
Becerril, C., SoSa, G., Delgadillo, M., & Torres, S. (2015). Competencias Básicas de un Docente Virtual. Artículo Revista de Sistemas y Gestión Educativa Septiembre, 2(4), 882-887. www.ecorfan.org/bolivia
César, P., & Cañizález, T. (2018). Tecnología educativa y su papel en el logro de los fines de la educación. Educere, 21(68), 31-40.
Díaz, I. A., Torres, J. M. T., & Rodríguez, J. M. R. (2018). Bibliometric study about virtual reality applied to neurorehabilitation and its presence in scientific literature. Revista Cubana de Informacion En Ciencias de La Salud, 29(2), 1-10.
Esquivias Serrano, M. T., Gasca Fernández, M. A., & Martínez Sánchez, M. E. (2009). Competencias del docente virtual y a distancia: Sistema de evaluación por rúbricas. Competencias Del Docente Virtual Universitario y a Distancia: Sistema de Evaluación Por Rúbricas, 1-12. http://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v10/pdf/area_tematica_02/ponencias/1657-F.pdf
García, B., Serrano, E. L., Ponce Ceballos, S., Cisneros-Cohernour, E. J., Cordero Arroyo, G., & Espinosa Díaz, Y. (2017). Las competencias docentes en entornos virtuales: un modelo para su evaluación. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(1), 343. https://doi.org/10.5944/ried.21.1.18816
Laura Alonso Díaz, D., Dra Prudencia Gutiérrez Esteban, U., Dra Rocío Yuste Tosina, U., Arias Masa, J., Sixto Cubo Delgado, U., & Diogo Dos Reis, A. (2014). Usos De Aulas Virtuales Síncronas En Educación Superior Usage of Synchronous Virtual Classrooms in Higher Education. Revista de Medios y Educación, 45(1133-8482), 203-215. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2014.i45.14
Llarena, M. G., Villodre, S., & Cattapan, A. (2010). Métricas para medir la calidad de la propuesta didáctica de un curso virtual. TE & ET - V Congreso de Tecnología En Educación y Educación En Tecnología, 8, 10.
Ma. Magdalena, V.-H., S. Angel, T.-V., & César, B.-R. (2016). Competencias docentes y formación de docentes virtuales. Revista de Transformación Educativa, Educación (1), 136-157. http://rete.mx/attachments/article/2/RETE - temático Educación mediada por Tecnología.pdf
Morales Capilla, M., Trujillo Torres, J. M., & Raso Sánchez, F. (2014). Percepciones acerca de la integración de las TIC en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la universidad. Píxel-Bit, Revista de Medios y Educación, 46, 103-117. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2015.i46.07
Oslaida, M., & Martínez, A. (2018). Competencias docentes en entornos virtuales: un reto para la anestesiología cubana Teaching competences in virtual environments : A challenge for cuban anesthesiology. 17(3), 1-6.
Porro, J. (2017). El aula virtual y sus dimensiones. Un análisis de la propia práctica. Educación, Formación e Investigación., 3(5), 136-157.
Rodríguez Hoyos, C., & Álvarez Álvarez, M. (2013). Análisis didáctico de las aulas virtuales. Una investigación en un contexto de educación superior. Edutec: Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 44, 4. https://doi.org/10.21556/edutec.2013.44.323
Sampieri, R., Collado, C., & Lucio, P. (1996). Metodologia de la investigación. In Edición McGraw-Hill. http://www.academia.edu/download/38758233/sampieri-et-al-metodologia-de-la-investigacion-4ta-edicion-sampieri-2006_ocr.pdf
Trujillo, L., Echeverry, M., Eduardo, C., Heredia, B., & Anselmo, D. (2009). La educación virtual, análisis y gestión en las universidades de Manizales. Revista Virtual Universidad Católica Del Norte, 28, 1-23.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Jorge Mesa Vazquez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors who publish in this journal agree with the following terms:
The authors retain the copyright and guarantee the journal the right to be the first publication of the work as well as a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the authorship of the work and the initial publication in this magazine.
Authors may separately establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
Authors are allowed and encouraged to disseminate their work electronically (for example, in institutional repositories or on their own website) before and during the submission process, as it may result in productive exchanges, as well as a more early and major published papers (See The Effect of Open Access).





