Team-based learning in general chemistry: theoretical bases and research

Authors

  • Daniel Álvarez Rivero Consejo de Formación en Educación / Fundación Sophia

DOI:

https://doi.org/10.17561/ae.v23n1.6022

Keywords:

cooperative learning, flipped classrooms, Team-Based learning, teacher training

Abstract

This article aims to reflect on the journey through the most important theoretical foundations for understanding the methodological approach of Team-Based Learning (TBL), as well as its essential elements, its practical implementation aspects and an approach to background research on the methodology. It also presents the narrative of a particular experience in the framework of chemistry teacher training at the Artigas Teachers Institute (IPA) of the Education Training Council (CFE), Montevideo, Uruguay and a small research related to it. Finally, a synthesis of discussion and conclusions is made, in which the benefits for teacher training are highlighted, as well as the need for a deeper research that gives greater support to its application.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andrade, D., Brito, H. y Rubí, P. (2017) Aprendizaje basado en equipos (TBL): una metodología educativa que facilita el aprendizaje del estudiante. En Revista de Educación en Ciencias de la Salud, 14 (2), 144 - 148.

Aritza, A. y Ayestarán, S. (2003) Aplicabilidad de la teoría de los roles de equipo de Belbin: un estudio longitudinal comparativo con equipos de trabajo. En Rev. de Psicol. Gral. y Aplic., 56 (1), 61 - 75.

Chong, E. (2007). Role balance and team development: A study of team role characteristics underlying high and low performing teams. Journal of Behavioral and Applied Management, 8(3), 202217. https://doi.org/10.21818/001c.16733

Díaz Aguado, M. J. (2018) El aprendizaje cooperativo. De la teoría a la práctica. Santillana: Madrid.

Echeita, G. (2012) El aprendizaje cooperativo al servicio de una educación de calidad. En Torrego, J. C. y Negro, J. A. (coords.) Aprendizaje cooperativo en las aulas. Fundamentos y recursos para su implantación. Alianza Editorial: Madrid.

Johnson, D., Johnson, R. y Holubec, E. (1999). El aprendizaje cooperativo en el aula. Paidós: Buenos Aires.

Jordan-Lluch, C., Pérez Peñalver, M.J. y Sanabria-Codesal, E. (2014). Flipped Classroom: Reflexiones y opiniones de los implicados. En Jornadas de Innovación Educativa y docencia en Red de la Universitat Politècnica de València. Editorial Universitat Politècnica de València. 310 - 323. Recuperado de http://hdl.handle.net/10251/66232

Michaelsen, L. K., Davidson, N. y Major, C. H. (2014). Team-based learning practices and principles in comparison with cooperative learning and problem-based learning. Journal on Excellence in College Teaching, 25 (3&4), 57 - 84.

Michaelsen, L. K. y Sweet, M. (2008). The essential elements of team-based learning. New Directions for Teaching and Learning, 116, 53 - 59. DOI: 10.1002/tl.330 https://doi.org/10.1002/tl.330

Moraga, D. y Soto, J. (2016) TBL - Aprendizaje Basado en Equipos. Estudios Pedagógicos, 42 (2), 437 - 447. https://doi.org/10.4067/S0718-07052016000200025

Parmelee, D., Michaelsen, L, Cook, S. y Hudes, P. (2012) Team-based learning: A practical guide, AMEE Guide No. 65, Medical Teacher, 34 (5), 275 - 287. DOI: 10.3109/0142159X.2012.651179 https://doi.org/10.3109/0142159X.2012.651179

Pérez Granados, L. (2018). El grupo de trabajo como estrategia de formación permanente del profesorado. Aula De Encuentro, 20 (1). https://doi.org/10.17561/ae.v20i1.1 https://doi.org/10.17561/ae.v20i1.1

Pujolàs Maset, P. (2008). 9 Ideas Clave: El aprendizaje cooperativo. Graó, Barcelona.

Ruiz Campo, S., Soria Barreto, K. y Zúñiga Jara, S. (2016). Aprendizaje basado en equipos con IF-AT: Impacto y percepción en estudiantes universitarios. Estudios pedagógicos, XLII (1), 255 - 269. https://doi.org/10.4067/S0718-07052016000100016

Zabala, A. y Arnau, L. (2007). 11 Ideas Clave: Cómo aprender y enseñar competencias. Graó. Barcelona.

Zúñiga, F. et al (2017) Utilización de aprendizaje basado en equipos, como metodología activa de enseñanza de farmacología para estudiantes de Enfermería. Educación Médica Superior, 31 (1), 78 - 88.

Published

2021-06-30

Issue

Section

Investigaciones

How to Cite

Álvarez Rivero, D. (2021). Team-based learning in general chemistry: theoretical bases and research. AULA DE ENCUENTRO, 23(1), 95-122. https://doi.org/10.17561/ae.v23n1.6022