Invisible disabilities in the classroom: conception of intelectual disability in municipal schools in Chile

Authors

  • Eliot Gárate Universidad Europea del Atlántico, Santander

DOI:

https://doi.org/10.17561/ae.v25n2.7156

Keywords:

students, invisible disabilities, learning difficulties, discrimination, Chile

Abstract

This article focuses on the conception of disability that exists in municipal schools in Chile, and how this conception conditions discrimination in the classrooms. This investigation is based on a thesis study, carried out by the own author, through quantitative and qualitative surveys. The aim is to demonstrate that the definition of disability usually focuses on physical limitations that do not include learning disorders, autism spectrum disorders and attention deficit disorder, among others, which configure special educational needs and require academic adaptations. The lack of knowledge regarding invisible disabilities generates situations of discrimination in the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, J. L. G., & Cruz, M. M. (2019). Diversidad y educación inclusiva en las universidades: Cambiar estigmas y ordenar conceptos. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 2(1), 160–165.

Biblioteca del Congreso Nacional (BCN). (2015). Ley 20.845. De inclusión escolar que regula la admisión de los y las estudiantes, elimina el financiamiento compartido y prohíbe el lucro en establecimientos educacionales que reciben aportes del estado. Ministerio de Educación. Recuperado de: https://www.bcn.cl/leychile/navegar?idNorma=1078172

Biblioteca del Congreso Nacional (BCN). (2010). Ley 20.422. Establece normas sobre igualdad de oportunidades e inclusión social de personas con discapacidad. Recuperado de: https://www.bcn.cl/leychile/navegar?idNorma=1010903

Bonilla, J. M. (2019). Los Paradigmas y modelos sobre la discapacidad: evolución histórica e implicaciones educativas. Paradigma: Revista de Investigación Educativa, 26(42), 75–89.

Carrasco, O. A. R., Morales, N. D. C. M., & San Martín, R. S. R. (2019). Discapacidad intelectual e inserción laboral en Chile. Qualitas Investigaciones, 5(1), 37–42.

Colegio en Chile. (2022). Guía completa de educación en Chile. Recuperado de: https://guia-metropolitana-de-santiago.colegiosenchile.cl/trastorno-del-espectro-autista/ESCUELA-OSCAR-BONILLA-puente-alto-metropolitana-de-santiago-i10473.htm

Decreto N° 67. Diario Oficial de la República de Chile, Santiago, Chile, 3 de diciembre de 2018.

Decreto N° 83. Diario Oficial de la República de Chile, Santiago, Chile, 20 de febrero de 2018.

Gárate Ramírez, E. (2021). Estrategias de Inclusión para Estudiantes Migrantes en la Educación de Escuelas Municipales en Chile. [Tesis de maestría no publicada]. Universidad Europea del Atlántico.

García Mora, M. E., Schwartz Orellana, S., & Freire, G. (2022). Inclusión de las personas con discapacidad en América Latina y el Caribe: un camino hacia el desarrollo sostenible.

Gomez Condori, M. E., & Clemente Chahuayo, Y. (2018). Bullying y deserción escolar en estudiantes con necesidades educativas especiales en las instituciones educativas inclusivas de la localidad de huancavelica. Recuperado de: http://repositorio.unh.edu.pe/handle/UNH/3613

Instituto Nacional de Estadísticas. (2018). Síntesis de resultados CENSO 2017. Recuperado de: https://www.ine.gob.cl/docs/default-source/censo-de-poblacion-y-vivienda/publicaciones-y-anuarios/2017/publicaci%C3%B3n-de-resultados/sintesis-de-resultados-censo2017.pdf?sfvrsn=1b2dfb06_6

López, J. A. (2021). Estrategias de calidad en la educación virtual a personas con discapacidad en tiempos de pandemia. Recuperado de: http://hdl.handle.net/10654/38935.

Mañas Olmo, M., González Alba, B., & Cortés González, P. (2020). Historias de vida de personas con discapacidad intelectual: Entre el acoso y exclusión en la escuela como moduladores de la identidad. Revista Educación, política y sociedad.

Ministerio de Educación. (2005). Nuestro compromiso con la diversidad. Política Nacional de Educación Especial. Santiago de Chile.

Ministerio de Educación. (2013). Orientaciones técnicas para Programas de Integración Escolar (PIE). Recuperado de: https://especial.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/31/2016/09/Orientaciones-PIE-2013-3.pdf

Ministerio de Educación. (2022). Escuela Ejército Libertador, Puente Alto, Proyecto Educativo Institucional. Recuperado de: https://wwwfs.mineduc.cl/Archivos/infoescuelas/documentos/10465/ProyectoEducativo10465.pdf

Organización Mundial de Salud (OMS). 2001. Clasificación Internacional del Funcionamiento, de la Discapacidad y de la Salud. https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/43360/9241545445_spa.pdf

Rodríguez-Hidalgo, A. J., Pincay, A. A., Payán, A. M., Herrera-López, M., & Ortega-Ruiz, R. (2021). Los Predictores Psicosociales del Bullying Discriminatorio Debido al Estigma Ligado a las Necesidades Educativas Especiales (NEE) y la Discapacidad. Psicología Educativa. Revista de los Psicólogos de la Educación, 27(2), 187–197.

Ruiz Gutiérrez, M., Betancur Rojas, C. A., & Moya Garzón, Y. P. (2021). De la deserción escolar al aseguramiento de derechos de las personas en condición de discapacidad: una mirada de la responsabilidad educativa de un centro de vida sensorial. Revista de educación inclusiva.

Schalock, R. L., Borthwick-Duffy, S.A, Bradley, V. J., Buntinx, W.H.E., Coulter, D. L., Craig, E. M., Gomez, S. C., Lachapelle, Y., Luckasson, R., Reeve, A., Shogren, K.A., Snell, M.E., Spreat, S., Tasse, M. J., Thompson, J. R., Verdugo-Alonso, M. A., Wehmeyer, M. L., Yeager, M. H. (2010). Intellectual disability: Diagnosis, classification, and systems of supports (11th ed.). Washington, DC: AAIDD.

Schalock, R. L., Luckasson, R., Tassé, M. J. & Verdugo, M. A. (2018). A Holistic TheoreticalApproach to Intellectual Disability: Going Beyond the Four Current Perspectives. Intellectual and developmental disabilities 56 (2), pp. 79–89. DOI: 10.1352/1934-9556-56.2.79.

Secretaría Regional Ministerial de Desarrollo Social y Familia. Índice de Prioridad Social de Comunas de la Región Metropolitana, 2022. Área de estudios e inversiones SEREMI de Desarrollo Social y Familia, Región Metropolitana. Recuperado de: https://www.desarrollosocialyfamilia.gob.cl/storage/docs/INDICE-DE-PRIORIDAD-SOCIAL-2022_V2.pdf

Sepúlveda, J. G. E., Testa, C. L. P., Salcedo, A. G. S., Crespo, J. E., & Leiva, G. M. (2019). Educación y discapacidad intelectual: entre la utopía de una sociedad abierta y la praxis de una sociedad cerrada. Utopía y praxis latinoamericana: revista internacional de filosofía iberoamericana y teoría social, (4), 116–127.

Zambrano, H. N., Bejarano, M. M., & Fajardo, P. A. B. (2022). Factores que promueven la deserción escolar de los estudiantes con discapacidad del centro educativo el guabo. Revista Huellas, 1(15). Recuperado de: https://revistas.udenar.edu.co/index.php/rhuellas/article/view/7256

Published

2023-12-31

Issue

Section

Reflexiones

How to Cite

Invisible disabilities in the classroom: conception of intelectual disability in municipal schools in Chile. (2023). AULA DE ENCUENTRO, 25(2), 246-281. https://doi.org/10.17561/ae.v25n2.7156