Cross-curricular and cooperative work experience in the university classroom

Authors

  • M.ª Victoria Aguiar Perera Universidad de las Palmas de Gran Canaria
  • Ángeles Perera Santana Universidad de las Palmas de Gran Canaria
  • Óliver Curbelo González Universidad de las Palmas de Gran Canaria

DOI:

https://doi.org/10.17561/ae.v25n2.7358

Keywords:

cross-curricular work, competencies, innovation, creativity

Abstract

Developing teamwork skills in university students and planning in a cross-curricular way are some of the demands of university education, especially in the Faculties of Education. This article presents an experience carried out since the 2012-2013 academic year in three subjects included in the course Expression and Development of Creativity in the Pre-primary Education Degree at the University of Las Palmas de Gran Canaria. This experience consists of the making of a short film by the students, a common group task for the three subjects. This is a way to help students to experience in university classes what would be required of them as teachers in a school, in addition to responding to a lack that was made explicit in every assessment of the curriculum: the little practical connection between disciplines throughout the Degree.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barrios Silva, C. (2020). La formación intedisciplinaria del maestro primario desde la Educación Agropecuaria en la Escuela Cubana actual. Mendive. Revista de Educación, 18(2), 394–411.

Blanchard, M. y Fernades Procópio, L. (2021). Claves y procesos para configurar la identidad del ‘docente educador’ desde la formación inicial. Acta Scientiarum. Education, 43 (1), 2–13, e56997. doi:10.4025/actascieduc.v43i1.56997.

Bermúdez Martínez, M. (2018). Una experiencia de docencia práctica en el marco del proyecto de innovación docente Disfrutar y aprender en vivo en el aula de educación Infantil durante la formación universitaria: El taller literario. En J.N. Alcántara, M. Bermúdez Martínez, F.J. Blanco Encomienda y J.M. Heredia Jiménez (coords.). Investigación e Innovación en la Universidad. Un enfoque multidisplinar (pp. 153–163). Aljibe.

Galdeano Bienzobas, C. y Valiente Bardenas, A. (2009). La enseñanza por competencias. Educación Química, 20(3), 369-372. https://doi.org/10.1016/S0187-893X(18)30038-7

Gimeno Sacristán, J. (2012). ¿Por qué habría de renovarse la enseñanza en la universidad? En J. Bautista Martínez (coord.). Innovación en la universidad. Prácticas, políticas y retóricas (pp. 27–51). Graó.

Lavega, P., Sáez de Orcáriz, U., Lasierra, G., & Salas, C. (2013). Intradisciplinariedad e Interdisciplinariedad en la adquisición de competencias: estudio de una experiencia de aprendizaje cooperativo. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 16(1), 133–145 DOI: http://dx.doi.org/10.6018/reifop.16.1.179491

Méndez Paz, C. (2005). La implantación del sistema de créditos europeos como una oportunidad para la innovación y mejora de los procedimientos de enseñanza/aprendizaje en la Universidad. Revista Española de Pedagogía, 63(230), 43–62.

Orden ECI/3854/2007, de 27 de diciembre, por la que se establecen los requisitos para la verificación de los títulos universitarios oficiales que habiliten para el ejercicio de la profesión de Maestro en Educación Infantil. Boletín Oficial del Estado, 312, sec. I, de 29 de diciembre de 2007, 53735–53738. https://www.boe.es/boe/dias/2007/12/29/pdfs/A53735-53738.pdf

Ortiz-Revilla, J., Greca, I. M. y Adúriz-Bravo, A. (2021). Conceptualización de las competencias: Revisión sistemática de su investigación en Educación Primaria. Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado, 25(1), 223–250. https://doi.org/10.30827/profesorado.v25i1.8304. https://www.boe.es/boe/dias/2007/10/30/pdfs/A44037-44048.pdf

Recomendación del Parlamento Europeo y del Consejo, de 18 de diciembre de 2006, sobre las competencias clave para el aprendizaje permanente (2006). Diario Oficial de la Unión Europea, L394, sec. II, de 30 de diciembre de 2006, 10–18. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/TXT/PDF/?uri=OJ:L:2006:394:FULL

Rodríguez Torres, Á. F., Naranjo Pinto, J. A., Cargua García, N. I., Bustamante Torres, J. P., y Chasi Solorzano, B. F. (2021). La percepción de los estudiantes universitarios en relación con el trabajo interdisciplinario. Espacios, 42(11), 47–58. http://www.dspace.uce.edu.ec/handle/25000/23913

Rueda Aguiar, E.F. (2021). ¿Qué aprenden realmente los estudiantes? Análisis de los modelos mentales tras la aplicación de un ciclo de mejor. En R. Díaz Jiménez y T. Terrón-Caro (eds.). Metodologías docentes: ¿otro modelo de universidad pública es posible (pp. 151–163). Octaedro.

Segovia Palma, P., Pinos Robalino, P., y Murillo Sevillano, I. (2017). La interdisciplinariedad para el perfeccionamiento del proceso de enseñanza aprendizaje en la carrera de Odontología. Consejo Editorial. Revista Conrado, 13(57), 82–90. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/440

Trillo Alonso, F., Zabalza Beraza, M. y Zabalza Cerdeiriña, M. A. (2018). ¿Hemos cambiado? La perspectiva de los profesores eméritos sobre el cambio educativo en la universidad. Educatio Siglo XXI, 36(2), 255–276.

Torrelles Nadal, C., Coiduras Rodríguez, J. L., Isus, S., Carrera, X., París Mañas, G., y Cela, J. M. (2011). Competencia de trabajo en equipo: definición y categorización. Profesorado: revista de currículum y formación del profesorado, 15(3), 329–344.

UNESCO-IBE (2013). Glossary of Curriculum Terminology. UNESCO-IBE. http://www.ibe.unesco.org/fileadmin/user_upload/Publications/

IBE_GlossaryCurriculumTerminology2013_eng.pdf

Universidad de Las Palmas de Gran Canaria (2012). Verifica [del Título de Graduado o Graduada en Educación Infantil por la Universidad de Las Palmas de Gran Canaria]. http://www2.ulpgc.es/archivos/plan_estudios/4016_41/GradoEducacinInfantilmemoriaconsolidada.pdf

Zabalza, M. A. (2002). La enseñanza universitaria. El escenario y sus protagonistas. Narcea.

Zaragoza Casterad, Javier; Generelo Lanaspa, Eduardo; Julián Clemente, José (2008). Innovación docente en el marco universitario: una experiencia en el contexto de la formación inicial del maestro especialista en Educación Física. REIFOP, 8(4). https://redined.educacion.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/94375/00820123015615.pdf

Published

2023-12-31

Issue

Section

Experiencias

How to Cite

Cross-curricular and cooperative work experience in the university classroom. (2023). AULA DE ENCUENTRO, 25(2), 175-194. https://doi.org/10.17561/ae.v25n2.7358