Cross-curricular and cooperative work experience in the university classroom
DOI:
https://doi.org/10.17561/ae.v25n2.7358Keywords:
cross-curricular work, competencies, innovation, creativityAbstract
Developing teamwork skills in university students and planning in a cross-curricular way are some of the demands of university education, especially in the Faculties of Education. This article presents an experience carried out since the 2012-2013 academic year in three subjects included in the course Expression and Development of Creativity in the Pre-primary Education Degree at the University of Las Palmas de Gran Canaria. This experience consists of the making of a short film by the students, a common group task for the three subjects. This is a way to help students to experience in university classes what would be required of them as teachers in a school, in addition to responding to a lack that was made explicit in every assessment of the curriculum: the little practical connection between disciplines throughout the Degree.
Downloads
References
Barrios Silva, C. (2020). La formación intedisciplinaria del maestro primario desde la Educación Agropecuaria en la Escuela Cubana actual. Mendive. Revista de Educación, 18(2), 394–411.
Blanchard, M. y Fernades Procópio, L. (2021). Claves y procesos para configurar la identidad del ‘docente educador’ desde la formación inicial. Acta Scientiarum. Education, 43 (1), 2–13, e56997. doi:10.4025/actascieduc.v43i1.56997.
Bermúdez Martínez, M. (2018). Una experiencia de docencia práctica en el marco del proyecto de innovación docente Disfrutar y aprender en vivo en el aula de educación Infantil durante la formación universitaria: El taller literario. En J.N. Alcántara, M. Bermúdez Martínez, F.J. Blanco Encomienda y J.M. Heredia Jiménez (coords.). Investigación e Innovación en la Universidad. Un enfoque multidisplinar (pp. 153–163). Aljibe.
Galdeano Bienzobas, C. y Valiente Bardenas, A. (2009). La enseñanza por competencias. Educación Química, 20(3), 369-372. https://doi.org/10.1016/S0187-893X(18)30038-7
Gimeno Sacristán, J. (2012). ¿Por qué habría de renovarse la enseñanza en la universidad? En J. Bautista Martínez (coord.). Innovación en la universidad. Prácticas, políticas y retóricas (pp. 27–51). Graó.
Lavega, P., Sáez de Orcáriz, U., Lasierra, G., & Salas, C. (2013). Intradisciplinariedad e Interdisciplinariedad en la adquisición de competencias: estudio de una experiencia de aprendizaje cooperativo. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 16(1), 133–145 DOI: http://dx.doi.org/10.6018/reifop.16.1.179491
Méndez Paz, C. (2005). La implantación del sistema de créditos europeos como una oportunidad para la innovación y mejora de los procedimientos de enseñanza/aprendizaje en la Universidad. Revista Española de Pedagogía, 63(230), 43–62.
Orden ECI/3854/2007, de 27 de diciembre, por la que se establecen los requisitos para la verificación de los títulos universitarios oficiales que habiliten para el ejercicio de la profesión de Maestro en Educación Infantil. Boletín Oficial del Estado, 312, sec. I, de 29 de diciembre de 2007, 53735–53738. https://www.boe.es/boe/dias/2007/12/29/pdfs/A53735-53738.pdf
Ortiz-Revilla, J., Greca, I. M. y Adúriz-Bravo, A. (2021). Conceptualización de las competencias: Revisión sistemática de su investigación en Educación Primaria. Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado, 25(1), 223–250. https://doi.org/10.30827/profesorado.v25i1.8304. https://www.boe.es/boe/dias/2007/10/30/pdfs/A44037-44048.pdf
Recomendación del Parlamento Europeo y del Consejo, de 18 de diciembre de 2006, sobre las competencias clave para el aprendizaje permanente (2006). Diario Oficial de la Unión Europea, L394, sec. II, de 30 de diciembre de 2006, 10–18. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/TXT/PDF/?uri=OJ:L:2006:394:FULL
Rodríguez Torres, Á. F., Naranjo Pinto, J. A., Cargua García, N. I., Bustamante Torres, J. P., y Chasi Solorzano, B. F. (2021). La percepción de los estudiantes universitarios en relación con el trabajo interdisciplinario. Espacios, 42(11), 47–58. http://www.dspace.uce.edu.ec/handle/25000/23913
Rueda Aguiar, E.F. (2021). ¿Qué aprenden realmente los estudiantes? Análisis de los modelos mentales tras la aplicación de un ciclo de mejor. En R. Díaz Jiménez y T. Terrón-Caro (eds.). Metodologías docentes: ¿otro modelo de universidad pública es posible (pp. 151–163). Octaedro.
Segovia Palma, P., Pinos Robalino, P., y Murillo Sevillano, I. (2017). La interdisciplinariedad para el perfeccionamiento del proceso de enseñanza aprendizaje en la carrera de Odontología. Consejo Editorial. Revista Conrado, 13(57), 82–90. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/440
Trillo Alonso, F., Zabalza Beraza, M. y Zabalza Cerdeiriña, M. A. (2018). ¿Hemos cambiado? La perspectiva de los profesores eméritos sobre el cambio educativo en la universidad. Educatio Siglo XXI, 36(2), 255–276.
Torrelles Nadal, C., Coiduras Rodríguez, J. L., Isus, S., Carrera, X., París Mañas, G., y Cela, J. M. (2011). Competencia de trabajo en equipo: definición y categorización. Profesorado: revista de currículum y formación del profesorado, 15(3), 329–344.
UNESCO-IBE (2013). Glossary of Curriculum Terminology. UNESCO-IBE. http://www.ibe.unesco.org/fileadmin/user_upload/Publications/
IBE_GlossaryCurriculumTerminology2013_eng.pdf
Universidad de Las Palmas de Gran Canaria (2012). Verifica [del Título de Graduado o Graduada en Educación Infantil por la Universidad de Las Palmas de Gran Canaria]. http://www2.ulpgc.es/archivos/plan_estudios/4016_41/GradoEducacinInfantilmemoriaconsolidada.pdf
Zabalza, M. A. (2002). La enseñanza universitaria. El escenario y sus protagonistas. Narcea.
Zaragoza Casterad, Javier; Generelo Lanaspa, Eduardo; Julián Clemente, José (2008). Innovación docente en el marco universitario: una experiencia en el contexto de la formación inicial del maestro especialista en Educación Física. REIFOP, 8(4). https://redined.educacion.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/94375/00820123015615.pdf
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Óliver Curbelo González
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors who publish in this journal agree with the following terms:
The authors retain the copyright and guarantee the journal the right to be the first publication of the work as well as a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the authorship of the work and the initial publication in this magazine.
Authors may separately establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
Authors are allowed and encouraged to disseminate their work electronically (for example, in institutional repositories or on their own website) before and during the submission process, as it may result in productive exchanges, as well as a more early and major published papers (See The Effect of Open Access).