The personal dimension in initial teacher training. An experience of educational innovation
DOI:
https://doi.org/10.17561/ae.v25n2.7471Keywords:
inclusive education, initial teacher training, personal dimensionAbstract
This article describes the experience carried out in the subject Education for Diversity in the Primary Education Degree, during the COVID-19 pandemic. The objective is to broaden the concept of inclusion, incorporating the development of the personal dimension as a key element for initial teacher training. One hundred twenty-two students participated in the experience and the information gathering techniques used were documentary analysis and questionnaire. The results show the importance of developing the personal dimension in the Primary Education Degree; the objectives proposed were successfully achieved, despite the situation at that time. In conclusion, we emphasize the need to work on the personal dimension in initial teacher training and to incorporate these concepts into the inclusive education model.
Downloads
References
Aiello, P. y Sharma, U. (2018). Improving intentions to teach in inclusive classrooms: the impact of teacher education courses on future Learning Support Teachers. Form@re-Open Journal per la formazione in rete, 18(1), 207–219. http://dx.doi.org/10.13128/formare-22605.
Arnáiz, P. (2003). Educación inclusiva: una escuela para todos. Aljibe.
Barrientos, P. (2016). La naturaleza de la formación docente. Horizonte de la Ciencia 6 (11), 169 – 177. https://revistas.uncp.edu.pe/index.php/horizontedelaciencia/article/view/331/347
Bisquerra, R. y Mateo, A. (2019). Competencias emocionales para un cambio de paradigma en educación. Horsori.
Blanco, R. (1999). Hacia una escuela para todos y con todos. Boletín del Proyecto principal de educación en América Latina y el Caribe, 48, 55–72. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000116194_spa
Cabrera, V. y Soto, C. (2019). Enseñar la indagación narrativa en la formación docente. Una experiencia de investigación que nos acerca. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 33 (3), 87–104. https://doi.org/10.47553/rifop.v33i3.75218
Carrillo, S.M., Forgiony, J.O., Rivera, D.A., Bonilla, N.J., Montanchez, M.L. y Alarcón, M.F. (2018). Prácticas pedagógicas frente a la educación inclusiva desde la perspectiva del docente. Espacios, 39(17), 15–32. https://www.revistaespacios.com/a18v39n17/a18v39n17p15.pdf
Cyrulnik, B. (2001). La Maravilla del Dolor. El Sentido de la Resiliencia. Granica.
Delors, J, (1996). La educación encierra un tesoro: informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la educación para el siglo XXI. UNESCO. https://redined.mecd.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/203443/000001c_Pub_UE_Informe_Delors_Compendio_c.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Echeíta, G. (2005): Perspectivas y dimensiones críticas en las políticas de atención a la diversidad. Alambique, Didáctica de las Ciencias Experimentales, 44, 7–16. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1142288
Echeíta, G. (2017). Educación inclusiva. Sonrisas y lágrimas. Aula abierta, 46, 17–24. https://doi.org/10.17811/rifie.46.2.2017.17-24
Escobedo, P. y Montserrat, D. (2017). Educació emocional a l’escola inclusiva. Universitat Jaume I. http://repositori.uji.es/xmlui/bitstream/handle/10234/171334/s131.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Herrán, A., de la (2014). Enfoque radical e inclusivo de la formación. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 12(2), 163–264. http://www.rinace.net/reice/numeros/arts/vol12num2/art8.pdf
Iglesias Rodríguez, A., y Martín González, Y. (2019). La producción científica en educación inclusiva: avances y desafíos. Revista Colombiana de Educación, 1(78), 383–418. https://doi.org/10.17227/rce.num78-9885
Mateu, R., Escobedo, P. y Flores, R. (2019). Resiliencia, Educación Emocional y Duelo. Formación para futuros docentes. Universitat Jaume I. http://repositori.uji.es/xmlui/bitstream/handle/10234/185457/s162.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Moriña, A. y Carballo, R. (2018). Profesorado universitario y educación inclusiva: respondiendo a sus necesidades de formación. Psicología EscolareEducacional,22 (edición especial), 87–95. https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/85888/2175-3539-pee-22-spe-87.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Parrilla, A. (2002). Acerca del origen y sentido de la educación inclusiva. Revista de Educación, 327, 11–29. https://www.altascapacidades.es/webdocente/Educacion%20inclusiva/lectura-15-Parrilla-Latas(2002).pdf
Quiles, E. y Orozco, S. (2019). Atender las tensiones educativas en la formación inicial del profesorado: la indagación narrativa como práctica pedagógica. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 33 (3), 105–120. https://doi.org/10.47553/rifop.v33i3.75231
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Paula Escobedo Peiro, Rosa Mateu Pérez, Marisa García Baldán
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors who publish in this journal agree with the following terms:
The authors retain the copyright and guarantee the journal the right to be the first publication of the work as well as a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the authorship of the work and the initial publication in this magazine.
Authors may separately establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
Authors are allowed and encouraged to disseminate their work electronically (for example, in institutional repositories or on their own website) before and during the submission process, as it may result in productive exchanges, as well as a more early and major published papers (See The Effect of Open Access).