Acquisition of competencies to carry out Final Degree Projects through active methodological strategies
DOI:
https://doi.org/10.17561/ae.v25n2.8331Keywords:
discovery guided, groups cooperative, active methodologiesAbstract
This study has been carried out with two groups of students from different degree courses at the University of Cordoba. Specifically, a group of 48 fourth-year university students enrolled in the subject Educational Intervention Strategies in the Pre-primary Education Degree and another group of 52 third-year students enrolled in the subject Medieval History of Spain in the History Degree. The aim was to check whether the students acquire the necessary competencies to carry out a future Final Degree Project and, more specifically, an innovation or research project, at the same time as they acquire specific competencies of the two subjects, which were taught through lectures combined with active methodological strategies such as guided discovery
learning and cooperative groups. The results show an increase in the development of these competencies in both groups
Downloads
References
Castillo-Rodríguez, N.J., Guiraldo-Santamaría, D.S., y Zapata-Gordon, A. (2020). Aprendizaje por descubrimiento: método alternativo en la enseñanza de la Física. Scientia et Technica XXV, 25(4), 569-575. http://doi.org/10.22517/23447214.24221
Erbil, D. G., y Kocabaş, A. (2018). Cooperative learning as a democratic learning method. Journal of Research in Childhood Education, 32(1), 81-93. http://doi.org/10.1080/02568543.2017.1385548
Herrada, R.I., y Baños, R. (2018). Aprendizaje cooperativo a través de las nuevas tecnologías: una revisión. @Tic Revista D’Innovació Educativa, 20, 16-25. http://doi.org/10.7203/attic.20.11266
Herrero, R.M., y García, M.C. (2015). Planificación de la evaluación por competencias con el alumnado de educación superior. Aula de Encuentro, 17 (2), 127-154.
Jiménez-Tenorio, N., y Oliva, J.M. (2016). Análisis reflexivo de profesores de ciencias de secundaria en formación inicial en torno a diferentes secuencias didácticas. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 13 (2), 423-439. http://doi.org/10498/18298
Juarez-Pulido, M., Rasskin-Gutman, I., y Mendo-Lázaro, S. (2019). El aprendizaje cooperativo, una metodología activa para la educación del siglo XXI: una revisión bibliográfica. Revista Prisma Social, 26, 200-210.
Lozano, J., Cerezo, M.C., y Alcaraz, S. (2018). Plan de atención a la diversidad. Alianza Editorial.
Medina, S.M. (2021). El aprendizaje cooperativo y sus implicancias en el proceso educativo del siglo XXI. Innova Research Journal, 6(2), 62-76. http://doi.org/10.33890/innova.v6n2.2021.1663
Molina, M. P. (2020). El aprendizaje por descubrimiento. Un cambio metodológico para aprender didáctica de la Historia. Innovación Educativa, 30, 169-183. http://doi.org/10.15304/ie.30.6861
Moreira-Chóez, J. S., Beltron-Cedeño, R.A., y Beltrón-Cedeño, V.C.C. (2021). Aprendizaje significativo una alternativa para transformar la educación. Dominio de las Ciencias, 7(2), 915-924. http://doi.org/10.23857/dc.v7i2.1835
Muñoz, L., Herrero, R.M., y García, C. (2018). El kahoot como medio educativo para el aprendizaje de destrezas sociales y gestión emocional en el alumnado de Educación Superior. En A. Torres-Toukoumidis y L.M. Romero-Rodríguez (Eds.), Gamificación en Iberoamérica. Experiencias desde la comunicación y la educación (pp.425-437). Editorial Universitaria Abya-Yala.
Olmedo, E.M. (2013). Enfoques de aprendizaje de los estudiantes y metodología docente: evolución hacia un nuevo sistema de formación e interacción propuesta en el EEES. Revista de Investigación Educativa, 31 (2), 411-429. http://doi.org/10.6018/rie.31.2.133501
Osorio, M., Ayestarán, R., y Fuentes-Lara, M. C. (2020). Aprendizaje por descubrimiento de la crisis de refugiados y de los inmigrantes en el grado de Marketing de la Universidad Francisco de Vitoria. Formación Universitaria, 13(4), 165-172. http://doi.org/10.4067/S0718-50062020000400165
Roa, J.M. (2017). Psicología de la enseñanza. Editorial Universidad de Granada.
Sallés, N., y Santacana, J. (2016). Los grupos de innovación educativa en la enseñanza de la Historia de España: análisis póstumo de los resultados de la aplicación del método por descubrimiento y estado de la cuestión de los aprendizajes por descubrimiento. EducatioSiglo XXI, 34 (2), 145-166. http://doi.org/10.6018/j/263851
Trianes, M.V., y Ríos M. (2011). Modelos cognitivos de aprendizaje escolar. En M. V. Trianes y J. A. Gallardo (Coords.), Psicología de la educación y del desarrollo en contextos escolares (pp. 401-420). Ediciones Anaya.
Villalvazo, M., y Covarrubias-Papahiu, P. (2021). Propuesta de enseñanza de la biodiversidad en la educación básica basada en el aprendizaje por descubrimiento. Revista de Investigación Educativa, 33, 9-45. http://doi.org/10.25009/cpue.v0i332760
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Lydia Muñoz Manzano
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors who publish in this journal agree with the following terms:
The authors retain the copyright and guarantee the journal the right to be the first publication of the work as well as a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the authorship of the work and the initial publication in this magazine.
Authors may separately establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
Authors are allowed and encouraged to disseminate their work electronically (for example, in institutional repositories or on their own website) before and during the submission process, as it may result in productive exchanges, as well as a more early and major published papers (See The Effect of Open Access).