Interactions in dialogical literary gathering: an instrument for their analysis

Authors

  • Antonio Aguilera-Jiménez Universidad de Sevilla (España)
  • María-Teresa Gómez-del-Castillo Universidad de Sevilla (España)
  • María-del-Mar Prados-Gallardo Universidad de Sevilla (España)

DOI:

https://doi.org/10.17561/ae.v25n2.8344

Keywords:

dialogical literary gatherings, evaluation, successful educational performances, observation scale

Abstract

The objective of this research has been to design and validate an observation scale to evaluate the way in which Dialogic Literary Gatherings (DLG) are carried out, and, more specifically, the interactions generated in them. In the psychometric work, 5experts participated in the development of the instrument and three of them in its validation based on watching DLG videos with children. The resulting observation scale consists of 30 items grouped into three categories (text, moderator and participants). The results show a considerable index of agreement (k= .639; p=.000), and a consistency index according to Cronbach’s alpha of ɑ= .926. This scale can be used by teachers and researchers to evaluate the quality in the implementation of DLGs and also in the initial training and continuous learning of teachers who want to start out in this Successful Educational Action.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Antonio Aguilera-Jiménez, Universidad de Sevilla (España)

    Profesor Titular del Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación de la Universidad de Sevilla

  • María-Teresa Gómez-del-Castillo, Universidad de Sevilla (España)

    Profesora Titular del Departamento de Didáctica y Organización Educativa de la Universidad de Sevilla

  • María-del-Mar Prados-Gallardo, Universidad de Sevilla (España)

    Profesora Titular del Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación de la Universidad de Sevilla

References

Aguilera-Jiménez, A., Gómez-del-Castillo, M. T. & Prados, M. M. (2023). Escala para la evaluación del moderador en las tertulias literarias dialógicas. En M. Sánchez Moreno y J. López Yáñez (Eds). Construir comunidad en la escuela (pp. 337-343). Narcea.

Aguilera-Jiménez, A. & Prados, M. M. (2020). Dialogic Learning, Interactive Teaching and Cognitive Mobilizing Patterns. Multidisciplinary Journal of Educational Research, 10(3), 271-284. http://dx.doi.org/10.17583/remie.2020.5088

Aubert, A., García, C. & Racionero, S. (2009). El aprendizaje dialógico. Cultura y Educación, 21(2), 129-139. https://doi.org/10.1174/113564009788345826

Bracamonte, R., & Siraide, L. (2022). Enseñanza por competencias en la Educación Primaria. Revista Portal de la Ciencia, 3(1), 1-12. https://doi.org/10.51247/pdlc.v3i1.306

Cardini, A., Paparella, C. & Semmoloni, C. (2021). Tertulias Literarias Dialógicas. Una propuesta para leer, dialogad y crear sentidos colectivos. Santillana.

CONFAPEA (2012). Manual de Tertulias Literarias Dialógicas. Recuperado el 11 de julio de 2022 de http://comunidadesdeaprendizaje.net/wp-content/uploads/2010/11/Manual-Tertulias-Literarias-Dial%C3%B3gicas_CONFAPEA.pdf

CREA y Step4Seas (2018). Formación en Comunidades de Aprendizaje Módulo 7: Tertulias dialógicas. Recuperado el 2 de octubre de 2023 de https://65a0efee-2f6b-4f7d-baa2-05761bf610b4.filesusr.com/ugd/8957d5_339c8fc7775147babd6ff5474f1042b2.pdf

Creative Commons (s/f). Tertulias Literarias Dialógicas. https://www.comunidadedeaprendizagem.com/uploads/materials/6/580d15e17ff1060840d2c6606046dc28.pdf

Elboj, C., Puigdellívol, I, Soler, M. & Valls, R. (2002). Comunidades de aprendizaje: transformar la educación. Graó.

Flecha, R. (1997). Compartiendo palabras: el aprendizaje de las personas adultas a través del diálogo. Paidós.

Flecha, R. (Ed) (2014). Successfull educational actions for inclusion and social cohesion in Europe. Springer.

Includ-Ed (2011). Actuaciones de éxito en las escuelas europeas. MECD.

Merino, C. & Lautenschlager, G. (2003). Comparación Estadística de la Confiabilidad Alfa de Cronbach: Aplicaciones en la Medición Educacional y Psicológica. Revista De Psicología, 12(2), 127-136. https://doi.org/10.5354/0719-0581.2003.17668

Palomares, A. & Domínguez, F. J. (2019). Tertulias dialógicas literarias como actuación educativa de éxito para mejorar la competencia lingüística. Revista Internacional de apoyo a la inclusión, logopedia, sociedad y multiculturalidad, 5(3), 38-53. https://doi.org/10.17561/riai.v5.n3.4

Pulido, C. & Zepa, B. (2010). La interpretación interactiva de los textos a través de las tertulias literarias dialógicas. Signos, 43 (2), 279-294. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-09342010000400003

Soler, M. (2015). Biographies of “Invisible” People Who Transform Their Lives and Enhance Social Transformations Through Dialogic Gatherings. Qualitative Inquiry, 21(10), 839-842. https://doi.org/10.1177/1077800415614032

Torres, J. J., & Perera, V. H. (2009). Cálculo de la fiabilidad y concordancia entre codificadores de un sistema de categorías para el estudio del foro online en e-learning. Revista de Investigación Educativa, 27(1), 89-103.

Valls, N. & Fort, M. (2012). Las tertulias literarias en la escuela de adultos de la Verneda. Periódico Escuela, 4, 7-8.

Ventura-León, J. L. (2017). ¿Existen los instrumentos validos? Un debate necesario. Gaceta Sanitaria, 31, 71-71. http://dx.doi.org/10.1016/j.gaceta.2016.09.007

Published

2023-12-31

Issue

Section

Investigaciones

How to Cite

Interactions in dialogical literary gathering: an instrument for their analysis. (2023). AULA DE ENCUENTRO, 25(2), 73-89. https://doi.org/10.17561/ae.v25n2.8344