Contributions of teaching to the meaning of life of teachers in Colombia
DOI:
https://doi.org/10.17561/ae.v27n1.9104Keywords:
Pedagogical practice, critical sense, teacher's working conditions, professional development, life stories.Abstract
Teaching not only impacts on the lives of students but also leaves a significant mark on the teacher. However, there are few studies on this subject; hence, the interest in understanding the meanings of professional experiences and how they give teachers meaning in life arises. A qualitative approach was developed using a phenomenological design. Data were collected through a documentary review of 20 narratives, in-depth interviews, and questionnaires with 88 practicing teachers at different educational levels in Colombia. Data analysis was conducted through a hermeneutic approach, mediated by data triangulation. The findings reflected that the work of teachers directly impacts the meaning and significance of personal lives, because in the presence of students, teachers fully dedicate themselves, become qualified, seek solutions, develop their creativity, make sacrifices, are patient, demanding, and empathy in their daily work.
Downloads
References
Ballén, O. A., Baquero, L. A. Padilla, M. J., Bernal, D., & Lobo, J. S. (2021). El Bienestar Docente y la Calidad Educativa: una aproximación a algunas variables determinantes en Bogotá. Investigación Educativa y el Desarrollo Pedagógico IDEP, Nota Política Pública, 4. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.31915.57122
Caicedo, B. L. & Fernández, T. G. (2024). La formación docente: una oportunidad para la transformación desde la investigación científica. Revista Ensayos Pedagógicos, 19(1), 1-23. https://doi.org/10.15359/rep.19-1.2
Cardozo, M. J. (2018). Estudio del bienestar docente del profesorado de lenguas ante los retos del plurilingüismo y las aulas multiculturales. [Tesis doctoral, Universidad de Granada, España]. DIGIBUG. http://hdl.handle.net/10481/52512
Carlsson, S., & Willermark, S. (2023). Teaching Here and Now but for the Future: Vocational Teachers’ Perspective on Teaching in Flux. Vocations and Learning, 16, 443–457. https://doi.org/10.1007/s12186-023-09324-z
Carvalho, M. J., Ramos-Beckhauser, S. P., Ganga-Contreras, F., & Alarcón-Henríquez, N. (2025). ¿Qué distingue a un buen profesor universitario? Mirada de estudiantes de una universidad brasileña. Revista Colombiana de Educación, 95, e18911. https://doi.org/10.17227/rce.num95-18911
Fernández, T. G. (2020). El constante hacerse con el otro. Una manera de ser maestro. En Cuadernos de Educación y Alteridad III, pp. 186-198. Centro Editorial Universidad Católica de Manizales. https://www.ucm.edu.co/cuadernos-educacion-y-alteridad-iii/
Fernández, T. G. (2023). La evaluación educativa que retorna a su génesis: al proceso y no al momento/Educational assessment: back to its origins – the process, not the moment. Diálogos sobre Educación. Temas actuales en investigación educativa, 28(15), 1-12. https://doi.org/10.32870/dse.v0i28.1350
Fernández, T. G. (2024). Para transformar hay que transformarse primero: la toma de riesgos en educación. Revista Cognosis, 9(1), 27–35. https://doi.org/10.33936/cognosis.v9i1.6197
Garrido, L. B., Flores, G., Villar, N., & Vergara, T. (2024). Identidad Profesional y Reflexión en la Formación Inicial Docente del/la Maestra/O Infantil: Revisión de Alcance. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(2), 1713-1730. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i2.10601
Gomá, J. (2025). Educación y ejemplaridad: cultivando un corazón educado. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 37(1), 1-14. https://doi.org/10.14201/teri.32141
Grassi, D. M. (2021). Autorrealização e transcendência: o sentido na docência, o sentido em sua vida. Adelante Editorial.
Herrera-Espinoza, K. C., Gonzales-Saavedra, F. J., García-Moncada, G. D. P., & Ponce-Yactayo, D. L. (2023). Identidad profesional y vocación docente. EPISTEME KOINONIA, 6(12), 103–118. https://doi.org/10.35381/e.k.v6i12.2531
Instituto para la Investigación Educativa y el Desarrollo Pedagógico (IDEP) (2020). Informe de gestión. https://www.idep.edu.co/sites/default/files/Informe%20gestion%202020%20V1%20Final.pdf
Jaimes, M. C., Caicedo, B. L., Fernández, T. G., & Poveda, F. A. (2024). La capacitación docente: elemento clave para la práctica pedagógica del docente universitario. En Impacto social y permanencia en la Educación Superior: Estrategias desde el profesorado, pp. 61-73. Editorial Fundación Red Iberoamericana de Ciencia, Naturaleza y Turismo RECINATUR. https://www.recinatur.org/impacto-social-y-permanencia-en-la-educacion-superior-estrategias-desde-el-profesorado/
López, J. F., & Fernández-Guayana, T. G. (2025). La gestión de aula en la formación profesional integral. Yachana Revista Científica, 14(1). https://doi.org/10.62325/10.62325/yachana.v14.n1.2025.954
Lozano-Peña, G., Sáez-Delgado, F., López-Angulo, Y., Mella-Norambuena, J., Contreras-Saavedra, C., & Ramos-Huenteo, V. (2023). Programas de intervención docente en competencias socioemocionales: una revisión sistemática de la literatura. Aula de Encuentro, 25(2), 218-245. https://doi.org/10.17561/ae.v25n2.7391
Marín, J. D. (2018). Investigar en educación y pedagogía. Sus fundamentos epistemológicos y metodológicos. Magisterio Editorial.
Marmolejo, M. P. (2023). Bienestar psicológico y profesional en maestros/as escolares: un estudio exploratorio. [Tesis de maestría, Universidad de los Andes, Colombia]. Séneca repositorio institucional. https://hdl.handle.net/1992/70958
Ministerio de Educación Nacional (MEN) (13, diciembre, 2021). Programas de bienestar laboral docente. https://www.mineducacion.gov.co/portal/adelante-maestros/Bienestar-y-Seguridad-Social/Programas-de-bienestar-laboral-docente/
Ochoa, L. P., Torres, F., Pinto, A. P., Nova, H. E., Fernández, T. G., & Díaz, Y. T. (2023). Experiencias transformadoras del sentido de vida mediante la labor docente. Revista Cognosis, 8(2), 27-40. https://doi.org/10.33936/cognosis.v8i2.5794
Orozco, W. (2022). El maestro rural en Colombia: desafíos ante la memoria y la reconstrucción del tejido social. Praxis y Saber, 13(33), e13199. https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/13199
Orozco, W. (2023). Identidad Docente en Colombia Estado del arte de la investigación (1986-2021). Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP, 16(1), 129-168. https://doi.org/10.15332/25005421.7681
Pérez-Granados, L., Alcaraz, N., y Fernández, M. (2021). El asesoramiento al profesorado universitario novel en el ámbito de la didáctica y organización escolar. Aula de Encuentro, 23(2), 94-116. https://doi.org/10.17561/ae.v23n2.6062
Pinheiro, M. das D. C., Torres, C. M. de O., Almeida Neto, H. de, & Gedrat, D. (2024). Causes and reflexes of physical and psychological health in high school teachers. Acta Scientiarum. Health Sciences, 46(1), e64677. https://doi.org/10.4025/actascihealthsci.v46i1.64677
Platsidou, M., & Daniilidou, A. (2021). Meaning in Life and Resilience among Teachers. Journal of Positive School Psychology, 5(2), 1–13. https://doi.org/10.47602/jpsp.v5i2.259
Rodríguez-Groba, A., Vila-Couñago, E., & Fraga-Varela, F. (2024). La vivencia del bullying como impulso en la elección de ser maestro. Revista Colombiana de Educación, 90, 396–416. https://doi.org/10.17227/rce.num90-16235
Sánchez, M. C., Alcaraz, M., & Pérez, J. C. (2023). Rasgos emocionales en estudiantes del Máster de Formación del profesorado. Aula de Encuentro, 25(1), 43-61. https://doi.org/10.17561/ae.v25n1.7851
Scripter, L. (2023). Meaning in Life and the Vocation of Teaching. Studies in Philosophy and Education, 42, 541–558. https://doi.org/10.1007/s11217-023-09889-1
Torres, J. C., & Garay, J. P. P. (2022). Teaching vocation and attitudes towards research in education students. International Journal of Health Sciences, 6(7), 671–682. https://doi.org/10.53730/ijhs.v6nS7.11221
Vanegas, C. M., & Fuentealba, A. R. (2019). Identidad profesional docente, reflexión y práctica pedagógica: consideraciones claves para la formación de profesores. Perspectiva educacional, 58(1), 115–138. https://doi.org/10.4151/07189729-Vol.58-Iss.1-Art.780
Xipell, P., Guillén, M., & Méndiz, A. (2024). El sentido del trabajo en los docentes, y su relación con la implicación laboral y la intención de abandono. Estudios sobre Educación, 46, 7-31. https://doi.org/10.15581/004.46.001
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Tany-Giselle Fernández-Guayana, Yuli Tatiana Díaz Galindo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors who publish in this journal agree with the following terms:
The authors retain the copyright and guarantee the journal the right to be the first publication of the work as well as a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the authorship of the work and the initial publication in this magazine.
Authors may separately establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
Authors are allowed and encouraged to disseminate their work electronically (for example, in institutional repositories or on their own website) before and during the submission process, as it may result in productive exchanges, as well as a more early and major published papers (See The Effect of Open Access).





