Contributions of teaching to the meaning of life of teachers in Colombia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17561/ae.v27n1.9104

Keywords:

Pedagogical practice, critical sense, teacher's working conditions, professional development, life stories.

Abstract

Teaching not only impacts on the lives of students but also leaves a significant mark on the teacher. However, there are few studies on this subject; hence, the interest in understanding the meanings of professional experiences and how they give teachers meaning in life arises. A qualitative approach was developed using a phenomenological design. Data were collected through a documentary review of 20 narratives, in-depth interviews, and questionnaires with 88 practicing teachers at different educational levels in Colombia. Data analysis was conducted through a hermeneutic approach, mediated by data triangulation. The findings reflected that the work of teachers directly impacts the meaning and significance of personal lives, because in the presence of students, teachers fully dedicate themselves, become qualified, seek solutions, develop their creativity, make sacrifices, are patient, demanding, and empathy in their daily work.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Tany-Giselle Fernández-Guayana, Corporación Universitaria Minuto de Dios - UNIMINUTO

    Coordinadora de Investigación

    Maestría en Educación

    Corporación Universitaria Minuto de Dios - UNIMINUTO

  • Yuli Tatiana Díaz Galindo, Corporación Universitaria Minuto de Dios - UNIMINUTO

    Docente e investigadora

    Maestría en Educación

    Corporación Universitaria Minuto de Dios - UNIMINUTO

References

Ballén, O. A., Baquero, L. A. Padilla, M. J., Bernal, D., & Lobo, J. S. (2021). El Bienestar Docente y la Calidad Educativa: una aproximación a algunas variables determinantes en Bogotá. Investigación Educativa y el Desarrollo Pedagógico IDEP, Nota Política Pública, 4. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.31915.57122

Caicedo, B. L. & Fernández, T. G. (2024). La formación docente: una oportunidad para la transformación desde la investigación científica. Revista Ensayos Pedagógicos, 19(1), 1-23. https://doi.org/10.15359/rep.19-1.2

Cardozo, M. J. (2018). Estudio del bienestar docente del profesorado de lenguas ante los retos del plurilingüismo y las aulas multiculturales. [Tesis doctoral, Universidad de Granada, España]. DIGIBUG. http://hdl.handle.net/10481/52512

Carlsson, S., & Willermark, S. (2023). Teaching Here and Now but for the Future: Vocational Teachers’ Perspective on Teaching in Flux. Vocations and Learning, 16, 443–457. https://doi.org/10.1007/s12186-023-09324-z

Carvalho, M. J., Ramos-Beckhauser, S. P., Ganga-Contreras, F., & Alarcón-Henríquez, N. (2025). ¿Qué distingue a un buen profesor universitario? Mirada de estudiantes de una universidad brasileña. Revista Colombiana de Educación, 95, e18911. https://doi.org/10.17227/rce.num95-18911

Fernández, T. G. (2020). El constante hacerse con el otro. Una manera de ser maestro. En Cuadernos de Educación y Alteridad III, pp. 186-198. Centro Editorial Universidad Católica de Manizales. https://www.ucm.edu.co/cuadernos-educacion-y-alteridad-iii/

Fernández, T. G. (2023). La evaluación educativa que retorna a su génesis: al proceso y no al momento/Educational assessment: back to its origins – the process, not the moment. Diálogos sobre Educación. Temas actuales en investigación educativa, 28(15), 1-12. https://doi.org/10.32870/dse.v0i28.1350

Fernández, T. G. (2024). Para transformar hay que transformarse primero: la toma de riesgos en educación. Revista Cognosis, 9(1), 27–35. https://doi.org/10.33936/cognosis.v9i1.6197

Garrido, L. B., Flores, G., Villar, N., & Vergara, T. (2024). Identidad Profesional y Reflexión en la Formación Inicial Docente del/la Maestra/O Infantil: Revisión de Alcance. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(2), 1713-1730. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i2.10601

Gomá, J. (2025). Educación y ejemplaridad: cultivando un corazón educado. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 37(1), 1-14. https://doi.org/10.14201/teri.32141

Grassi, D. M. (2021). Autorrealização e transcendência: o sentido na docência, o sentido em sua vida. Adelante Editorial.

Herrera-Espinoza, K. C., Gonzales-Saavedra, F. J., García-Moncada, G. D. P., & Ponce-Yactayo, D. L. (2023). Identidad profesional y vocación docente. EPISTEME KOINONIA, 6(12), 103–118. https://doi.org/10.35381/e.k.v6i12.2531

Instituto para la Investigación Educativa y el Desarrollo Pedagógico (IDEP) (2020). Informe de gestión. https://www.idep.edu.co/sites/default/files/Informe%20gestion%202020%20V1%20Final.pdf

Jaimes, M. C., Caicedo, B. L., Fernández, T. G., & Poveda, F. A. (2024). La capacitación docente: elemento clave para la práctica pedagógica del docente universitario. En Impacto social y permanencia en la Educación Superior: Estrategias desde el profesorado, pp. 61-73. Editorial Fundación Red Iberoamericana de Ciencia, Naturaleza y Turismo RECINATUR. https://www.recinatur.org/impacto-social-y-permanencia-en-la-educacion-superior-estrategias-desde-el-profesorado/

López, J. F., & Fernández-Guayana, T. G. (2025). La gestión de aula en la formación profesional integral. Yachana Revista Científica, 14(1). https://doi.org/10.62325/10.62325/yachana.v14.n1.2025.954

Lozano-Peña, G., Sáez-Delgado, F., López-Angulo, Y., Mella-Norambuena, J., Contreras-Saavedra, C., & Ramos-Huenteo, V. (2023). Programas de intervención docente en competencias socioemocionales: una revisión sistemática de la literatura. Aula de Encuentro, 25(2), 218-245. https://doi.org/10.17561/ae.v25n2.7391

Marín, J. D. (2018). Investigar en educación y pedagogía. Sus fundamentos epistemológicos y metodológicos. Magisterio Editorial.

Marmolejo, M. P. (2023). Bienestar psicológico y profesional en maestros/as escolares: un estudio exploratorio. [Tesis de maestría, Universidad de los Andes, Colombia]. Séneca repositorio institucional. https://hdl.handle.net/1992/70958

Ministerio de Educación Nacional (MEN) (13, diciembre, 2021). Programas de bienestar laboral docente. https://www.mineducacion.gov.co/portal/adelante-maestros/Bienestar-y-Seguridad-Social/Programas-de-bienestar-laboral-docente/

Ochoa, L. P., Torres, F., Pinto, A. P., Nova, H. E., Fernández, T. G., & Díaz, Y. T. (2023). Experiencias transformadoras del sentido de vida mediante la labor docente. Revista Cognosis, 8(2), 27-40. https://doi.org/10.33936/cognosis.v8i2.5794

Orozco, W. (2022). El maestro rural en Colombia: desafíos ante la memoria y la reconstrucción del tejido social. Praxis y Saber, 13(33), e13199. https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/13199

Orozco, W. (2023). Identidad Docente en Colombia Estado del arte de la investigación (1986-2021). Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP, 16(1), 129-168. https://doi.org/10.15332/25005421.7681

Pérez-Granados, L., Alcaraz, N., y Fernández, M. (2021). El asesoramiento al profesorado universitario novel en el ámbito de la didáctica y organización escolar. Aula de Encuentro, 23(2), 94-116. https://doi.org/10.17561/ae.v23n2.6062

Pinheiro, M. das D. C., Torres, C. M. de O., Almeida Neto, H. de, & Gedrat, D. (2024). Causes and reflexes of physical and psychological health in high school teachers. Acta Scientiarum. Health Sciences, 46(1), e64677. https://doi.org/10.4025/actascihealthsci.v46i1.64677

Platsidou, M., & Daniilidou, A. (2021). Meaning in Life and Resilience among Teachers. Journal of Positive School Psychology, 5(2), 1–13. https://doi.org/10.47602/jpsp.v5i2.259

Rodríguez-Groba, A., Vila-Couñago, E., & Fraga-Varela, F. (2024). La vivencia del bullying como impulso en la elección de ser maestro. Revista Colombiana de Educación, 90, 396–416. https://doi.org/10.17227/rce.num90-16235

Sánchez, M. C., Alcaraz, M., & Pérez, J. C. (2023). Rasgos emocionales en estudiantes del Máster de Formación del profesorado. Aula de Encuentro, 25(1), 43-61. https://doi.org/10.17561/ae.v25n1.7851

Scripter, L. (2023). Meaning in Life and the Vocation of Teaching. Studies in Philosophy and Education, 42, 541–558. https://doi.org/10.1007/s11217-023-09889-1

Torres, J. C., & Garay, J. P. P. (2022). Teaching vocation and attitudes towards research in education students. International Journal of Health Sciences, 6(7), 671–682. https://doi.org/10.53730/ijhs.v6nS7.11221

Vanegas, C. M., & Fuentealba, A. R. (2019). Identidad profesional docente, reflexión y práctica pedagógica: consideraciones claves para la formación de profesores. Perspectiva educacional, 58(1), 115–138. https://doi.org/10.4151/07189729-Vol.58-Iss.1-Art.780

Xipell, P., Guillén, M., & Méndiz, A. (2024). El sentido del trabajo en los docentes, y su relación con la implicación laboral y la intención de abandono. Estudios sobre Educación, 46, 7-31. https://doi.org/10.15581/004.46.001

Published

2025-07-18

Issue

Section

Investigaciones

How to Cite

Fernández-Guayana, T.-G., & Díaz Galindo, Y. T. (2025). Contributions of teaching to the meaning of life of teachers in Colombia. AULA DE ENCUENTRO, 27(1), 45-79. https://doi.org/10.17561/ae.v27n1.9104