Perception of teaching strategies to address diversity in primary education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17561/ae.v27n1.9556

Keywords:

Perceptions, strategies, teachers, diversity, primary education

Abstract

The educational inclusion of students depends on a set of perceptions, beliefs, and feelings experienced by teachers regarding the methodological adaptations necessary to address the functional diversity present in the classroom. This study aims to understand teachers' perceptions with respect to the educational inclusion of students by analysing the strategies employed in the classroom to cater to student diversity. The sample consists of a total of 160 teachers from different specialties in Primary Education. The instruments used to conduct the study were the Teachers' Perceptions of Inclusive Pedagogy Questionnaire and the Teaching Adaptations Scale. The results obtained indicate that teachers hold a positive perception of student inclusion, and evidence suggests that they implement appropriate strategies to promote such inclusion within the mainstream classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguado, A. L., Alcedo, M. Á., & Árias, B. (2008). Cambio de actitudes hacia la discapacidad con escolares de primaria. Psicothema, 20(4), 697-704.

Ainscow, M., Slee, R., & Best, M. (2019). The Salamanca Statement: 25 years on. International Journal of Inclusive Education, 23(7-8), 671-676. https://doi.org/10.1080/13603116.2019.1622800

Álvarez, M., Castro, P., Campo, M. A., & Álvarez, E. (2005). Actitudes de los maestros ante las necesidades educativas específicas. Psicothema, 17(4), 601-606.

Arnaiz Sánchez, P. (2019). La educación inclusiva: mejora escolar y retos para el siglo XXI. Participación educativa, 41-50.

Campa, R. A., Valenzuela, B. A., Guillen, M., & Campa, M. L. (2020). Desafíos en la educación inclusiva de grupos vulnerables en primaria: Perspectivas del profesorado de Sonora México. Revista Inclusiones, 7(1), 72–94.

Cardona, M. C. (2000). Escala de Adaptaciones de la Enseñanza. Forma General. Servicio de Publicaciones de la Universidad de Alicante.

Cardona, M. C., Gómez-Canet, P. F., & González-Sánchez, M. E. (2000). Cuestionario de Percepciones del Profesor acerca de una Pedagogía Inclusiva. Servicio de Publicaciones de la Universidad de Alicante.

Conell, J. P., & Wellborn, J. G. (1991). Competence, autonomy and relatedness: A moltivational analysis of self-system processes. En M.R. Gunnar & L.A. Sroufe (Eds.) Self process and development: The Minnesota Symposua on child development (pp.43-77). Erlbaum.

Domingo, L., Pérez-García, P., & Domingo J. (2019). Miradas críticas de los profesionales de la educación ante las respuestas educativas al reto de la inclusión en la escuela andaluza. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 27(118). https://doi.org/10.14507/epaa.27.4185

García García, M., García Corona, D., Biencinto López, C., & Gonzáles Barberá, C. (2009). De la exclusión a la inclusión: una forma de entender y atender a la diversidad cultural en las instituciones escolares. Revista Psicopedagogía, 26(79), 108-123.

Gómez Jiménez, O. (2021). La atención a la diversidad en España: de la ley general de educación a la LOMLOE. Revista Inclusiones, 8, 463-480.

González-Ramírez, T., Alba-Pastor, C., Galindo-Domínguez, H., & García-Hernández, A. (2025). Efecto de la formación del profesorado en el diseño universal para el aprendizaje (DUA) sobre la percepción de los facilitadores y las barreras para la educación inclusiva. EDUCAR, 61(1), 35–51. https://doi.org/10.5565/rev/educar.2121

Hughes, M. T., & Martínez Valle-Riestra, D. (2007). Experiences of kindergarten teachers implementing instructional practices for diverse learners. International Journal of Special Education, 22(2), 119-128.

Llorent, V. J., Zych, I. Fontans, M., & Álamo. M. (2021). Diversidad étnico-cultural, inteligencia emocional y competencias socioemocionales en la educación secundaria andaluza. Pshychology, Society & Education, 13(2), 61-75

López, M. C., & Hinojosa, E. F. (2012). El estudio de las creencias sobre la diversidad cultural como referente para la mejora de la formación docente. Educación XX1, 15(1), 195-218.

Luengo Horcajo, F. Hernández Ortega, J., Clavijo Ruiz, M. J., & Gómez Alfonso, J. A. (2021). Fortalezas y debilidades de la propuesta curricular LOMLOE: proyecto Atlántida. Avances en supervisión educativa, 1-46. https://doi.org/10-23824/ase.v0i35.723

McLeskey, J., & Waldron, N. L. (2002). Shool change and inclusive schools: Lesssons learned from practice. Phi Delta Kappan, 84(1), 65.

Mfuthwana, T., & Dreyer, L. M. (2018). Establishing inclusive schools: Teachers’ perceptions of inclusive education teams. South African Journal of Education, 38(4). https://doi.org/10.15700/saje.v38n4a1703

Ministerio de Educación y Formación Profesional (2020). Ley Orgánica 3/2020 de Modificación de la Ley Orgánica de Educación (LOMLOE). Boletín Oficial del Estado, 122868-122953.

Pascual Sevillano, M. Á., García Rodríguez, M. S., & Vázquez-Cano, E. (2019). Atención a la diversidad e inclusión en España. Sinéctica, 53, 1-17. https://doi.org/10.31391/S2007-7033(2019)0053-011

Rusconi, L., & Squillaci, M. (2023). Effects of a universal design for learning (UDL) training course on the development teachers’ competences: A systematic review. Education Sciences, 13(5), 1–21. https://doi.org/10.3390/educsci13050466

Sánchez Serrano, J. M., Alba Pastor, C., & Zubillaga del Río, A. (2021). La formación para la educación inclusiva en los títulos de maestros en educación primaria de las universidades españolas. Revista de educación, 393, 321-352. https://doi.org/10.4438/1988592X-RE2021-393-496

Torres, J. A., & Fernández, J. M. (2015). Promoviendo escuelas inclusivas: análisis de las percepciones y necesidades del profesorado desde una perspectiva organizativa, curricular y de desarrollo profesional. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18(1), 177-200.

Zabeli, N., Perolli Shebu, B., & Anderson, J. A. (2021). The understanding of inclusive education in Kosovo: legal and empirical argumentation. Revista CEPS, 11(3), 119-139. https://doi.org/10.25656/01:23402

Zhukova, O., Platash, L., & Tymchuk, L. (2022). Inclusive Education as a Tool for Implementing the Sustainable Deveopment Goals on the Basis of Humanization or rozwoju. Problemy Ekorozwoju, 17(1), 114-122. https://doi.org/10.35784/pe.2022.1.11

Published

2025-07-18

Issue

Section

Investigaciones

How to Cite

Martínez Sánchez, A. (2025). Perception of teaching strategies to address diversity in primary education. AULA DE ENCUENTRO, 27(1), 105-122. https://doi.org/10.17561/ae.v27n1.9556