Approach to demotivation while learning vocabulary by adult students of spanish as a foreign language

Authors

  • María del Carmen Méndez Universidad de Alicante

DOI:

https://doi.org/10.17561/rilex.3.2.5652

Keywords:

demotivation, Spanish as a foreign language, teaching-learning, adults, vocabulary

Abstract

Demotivation is a phenomenon found in foreign language classrooms in many researches, and in most cases, those episodes of declining interest in learning have a clear link with aspects derived from formal education. For this reason, it is necessary to analyses the teaching-learning process in order to point out possible issues. In this paper we will focus especially on the teaching of vocabulary because since the emergence of lexical approaches it has taken a crucial role. Therefore, the purpose of this paper is twofold: (1) Is there a perception of adult learners of Spanish as a foreign language that the vocabulary learning can provoke episodes of demotivation? and, if it occurs, (2) What factors are perceived by the students as demotivating? Toanswer these questions, we have used a questionnaire with open questions and Likert scales that were analyzed in thematic clusters, the former, and with a factor analysis, the latter. The results have shown that vocabulary learning does provoke episodes of demotivation and that the specific factors involved are teachers, exams, its intrinsic difficulty, its didactics, psychological and affective factors, failed learning experiences and class materials.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alcina Franch, J.; Blecua Perdices, J. (1975). Gramática española. Barcelona: Ariel. Aristóteles (1971). Retórica, Trad. A. Tovar. Madrid: Instituto de Estudios Políticos. Aristóteles (1974). Poética, Trad. V. García Yebra. Madrid: Gredos.

Barrenechea, A. (1963). Las clases de palabras en español, como clases funcionales. Romance Philology, 17(2), pp. 301-309.

Barrenechea, A. (1969a). Las clases de palabras en español como clases funcionales. En: A. Barrenechea, M. Manacorda, Estudios de gramática estructural. Buenos Aires: Paidós.

Barrenechea, A. (1969b). “El pronombre y su inclusión en un sistema de categorías semánticas”. En: A. Barrenechea, M. Manacorda, Estudios de gramática estructural. Buenos Aires: Paidós.

Black, M. (1954-1955). Metaphor. Proceedings of the Aristotelian Society, 55, pp. 273-294. https://doi.org/10.1093/aristotelian/55.1.273

Bosque, I. (2015). Las categorías gramaticales: Relaciones y diferencias, 2.ª ed. Madrid: Síntesis.

Bréal, M. (1900 [1897]). Semantics. Studies in the Science of Meaning, Trad. H. Cust. Londres: William Heinemann. Disponible en: https://archive.org/details/semanticsstudie00postgoog [Consulta: 23/08/2014].

Demonte, V. (1999). El adjetivo: clases y usos. La posición del adjetivo en el sintagma nominal. En: V. Demonte, I. Bosque (Coord.), Gramática descriptiva de la lengua española. Madrid: Espasa, Vol. I, pp. 129-216.

Fauconnier, G. y Turner, M. (1998). “Mental Spaces”. Reeditado en: D. Geeraerts (ed.) (2006), Cognitive Linguistics: Basic Readings. Berlín: Mouton de Gruyter.

Fauconnier, G.; Turner, M. (2002). The Way We Think. Conceptual Blending and the Mind’s Hidden Complexities. New York: Basics Books.

Fernández Canedo, D. (07/04/2016). Tasas altas y reactivación en lista de espera. Clarín.com. Disponible en: https://www.clarin.com/opinion/Tasas-altas-reactivacion-lista- espera_0_VJq3mCRCg.html [Consulta: 27/11/2020].

Gentner, D. (1983). Structure-Mapping: A Theoretical Framework for Analogy. Cognitive Science, 7, pp. 155-170. https://doi.org/10.1207/s15516709cog0702_3

Gibbs, R. (1992). When Is Metaphor? The Idea of Understanding in Theories of Metaphor. Poetics Today, 4(13), pp. 575-606. https://doi.org/10.2307/1773290

Glucksberg, S., McGlone, M. y Keysar, B. (1992). Metaphor Understanding and Accessing Conceptual Schema: Reply to Gibbs. Psychological Review, 3(99), pp. 578-581. https://doi.org/10.1037/0033- 295X.99.3.578

Gonzalez, D. (2015). Interfaz pragmática-semántica-gramática. Las funciones textuales de la nominalización (Tesis de licenciatura). Mendoza: Universidad Nacional de Cuyo.

Gonzalez, D. (2018). Metáfora conceptual y recategorización. La nominalización y sus bases metafóricas y metonímicas. Tesis doctoral, Mendoza: Universidad Nacional de Cuyo.

Gonzalez, D. (2018b). Las funciones discursivas de la nominalización. Verbum et lingua: Didáctica, lengua y cultura, X, pp. 56-65.

Halliday, M. (1994). An Introduction to Functional Grammar, 2ª ed. London: Edward Arnold.

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, P. (2006), Metodología de la investigación, 4ª ed. México: McGrawHill.

Lakoff, G. y Johnson, M. (1980). Metaphors we live by. Chicago: University of Chicago Press.

Los Andes (04/05/2016). El calentamiento global y un paso expectante. Disponible en: https://www.losandes.com.ar/el-calentamiento-global-y-un-paso-expectante/ (Consulta: 27/11/2020).

Ortony, A. (1979). Beyond Literal Similarity. Psycological Review, 3(86), pp. 161-180. https://doi.org/10.1037/0033-295X.86.3.161

Penny, R. (2001). Gramática histórica del español. Barcelona: Ariel.

Real Academia Española, Asociación de Academias de la Lengua Española (2009). Nueva gramática de la lengua española. Madrid: Espasa.

Richards, I. (1936). The Philosophy of Rethoric. New York: Oxford University Press. Ricoeur, P. (1980 [1975]). La metáfora viva, Trad. A. Neira. Madrid: Ediciones Europa.

Rodríguez Espiñeira, M. (2008). El infinitivo como categoría híbrida o ambivalente. En: M. Rodríguez Espiñeira, J. Pena Seijas (Eds.), Categorización lingüística y límites intercategoriales (Verba: Anuario Galego de Filoloxía. Anexo). Santiago de Compostela: Servizo de Publicacións e Intercambio Científico, pp. 127-148.

Tamola, D., Zani, A. y Sacerdote, C. (2001). Cómo escribir la metodología de la tesis. En: Cubo, L.; Lacon, N.; Puiatti, L. (Eds.), Escribir una tesis. Manual de estrategias de producción. Córdoba: Comunicarte, pp. 117-161.

Downloads

Published

2020-12-17

Issue

Section

Artículos sección E/L2

How to Cite

Méndez, M. del C. (2020). Approach to demotivation while learning vocabulary by adult students of spanish as a foreign language. RILEX. Revista Sobre Investigaciones léxicas, 3(2), 102-124. https://doi.org/10.17561/rilex.3.2.5652