Jalame'tik Ts'ajalsul and Me' Ats´am: "Ladies" of fresh - salted water between tsotsiles and tseltales of the Highlands of Chiapas

Authors

  • Natalia Chaves López

DOI:

https://doi.org/10.17561/at.14.4544

Keywords:

Water, Tsotsiles, Tseltales, Chiapas, Territory, World view

Abstract

In the highlands of Chiapas inhabit Tseltales and Tsotsiles indigenous people, who are related and come from the Maya-Quiche family. For years these groups have maintained a relationship with their territory, which keeps a reciprocal balance that is renewed, through caring for nature, offerings or gifts. In this article, which is based on field work between 2012 and 2018, two tseltal concepts are put in relation, the k'inal and the majtanal, which intervene in the definition of the indigenous territory. This perspective considers the supernatural beings of the water sources, predominantly the ladies or mothers who inhabit them, and with whom community sostain a permanent relationship that promotes fisical as ritual caring for water and territory to be inherited to future generations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Natalia Chaves López

Doctora en Historia y Etnohistoria de la Escuela Nacional de Antropología e Historia.

References

Agencia Latinoamericana de Información (ALAI), 2014: “Declaración de Suyul”, en https://www.alainet.org/es/active/77239. Consulta realizada el 7 de febrero de 2015.

Báez, F. 2008: Entre los naguales y los santos. Xalapa, Universidad Veracruzana.

Broda, J. y Báez, F. 2001: Cosmovisión, ritual e identidad de los pueblos indígenas de México. México, CNCA/FCE.

Chiapas Paralelo. 2014: “Oposición a la autopista de San Cristóbal a Palenque”, en http://www.chiapasparalelo.com/tag/autopista-san-cristobal-palenque/ Consulta realizada el 30 de noviembre de 2014.

Gobierno del estado de Chiapas. 2019: “Instrumento Normativo para la formulación del anteproyecto de presupuesto de egresos del estado de Chiapas”, en http://www.haciendachiapas.gob.mx/marco-juridico/Estatal/informacion/Lineamientos/Normativos/2019/XXII-PED.pdf. Consulta realizada el 23 de marzo de 2019.

Guiteras, C. 1965: Los peligros del alma: Visión del mundo de un tzotzil. Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica.

Hernández, M. y Sotomayor, E. 2005: “Ixtapa: la sal de la tierra” Ojarasca, 93,, en https://www.jornada.com.mx/2005/01/17/oja93-pagfinal.html Consulta realizada el 29 de octubre de 2018.

López, J. 2014a: Etnografía del Yochesel majtanal ta Jalame’tik Ts’ajalsul, tesis de maestría, Universidad Iberoamericana, México.

López, J. 2014b: Documental Ts´ajalsul.

López, J. 2015: “La noción de Ch’ulel-Ch’ulelal y la urgencia de Re-Ch’ulel-izarnos”, Snajtaleltik, 1, 18- 20.

Marion, M. O. 1999: El poder de las hijas de la Luna, Sistema simbólico y organización social de los lacandones. México, Plaza y Valdés, Conaculta, Inah.

Maurer, E. 1983: Los Tseltales ¿Paganos o cristianos? Su religión ¿Sincretismo o síntesis? México, Centro de Estudios Educativos A.C.

Murillo Licea, D. 2005: Encima del mar está el cerro y ahí está el anjel, significación del agua y cosmovisión de una comunidad Tzotzil. México, Coordinación de Tecnología de Comunicación, Participación e Información.

Olvera, M. 2016: “Desnaturalizando la cuenca en México: notas sobre el espacio hidropolítico”, Agua y Territorio, 7, 11-21, https://doi.org/10.17561/at.v0i7.2959

Page, J. T. 2005: El mandato de los dioses. Etnomedicina entre los tzotziles de Chamula y Chenalhó, Chiapas. México, Programa de Investigaciones Multidisciplinares Sobre Mesoamérica y el Sureste, Universidad Nacional Autónoma de México.

Paoli, A. 2003: Educación, Autonomía y lekil kuxlejal. Aproximaciones sociolingüísticas a la sabiduría de los tzeltales. México, UAM-X, CSH.

Pérez, H. Trujillo, D. Gómez, C. Cruz, L. 2007: Literatura Oral de los pueblos indios de Chiapas. Chiapas, Unicach. http://lenguas.unicach.mx/tzotzil/index.php?option=com_content&task=view&id=52. Consulta realizada el 17 de febrero de 2015.

Pérez, M. P. 2014: O'tan - o'tanil: stalel tseltaletik yu'un Bachajón, Chiapas, México. Corazón: una forma de ser - estar - hacer - sentir - pensar de los tseltaletik de Bachajón. México, Maestría en Antropología, FLACSO, Sede Quito.

Presidencia de la República de México, Prensa 2019: “En Ocosingo, presidente López Obrador anuncia ampliación de carretera Palenque-San Cristóbal”. https://www.gob.mx/presidencia/prensa/en-ocosingo-presidente-lopez-obrador-anuncia-ampliacion-de-carretera-palenque-san-cristobal-207807. Consulta realizada el 7 de agosto de 2019.

Rieublanc, M. P. 2014: “Por qué los pueblos originarios rechazan la autopista San Cristóbal de Las Casas - Palenque”. Chiapas, Otros mundos AC. http://otrosmundoschiapas.org/index.php/temas-analisis/31-31-resistencias/1718-porque-los-pueblos-originarios-rechazan-la-autopista-san-cristobal-de-las-casas-palenque. Consulta realizada el 24 de noviembre de 2014.

Sánchez, M. y Ávila L. E. 2011: “Territorio, sistemas de conocimientos y buen vivir”, en Fábregas Puig, Andrés, Chiapas, territorio, fronteras, migraciones y desarrollo. Visiones interculturales multidisciplinarias. México, UNICH.

Vogt, E. 1969: Zinacantán. A Maya Community in the Highlands of Chiapas. Massachusetts, The Belknap Press of Harvard University Press, https://doi.org/10.4159/harvard.9780674436886

Vogt, E. 1979: Ofrendas para los dioses. Análisis Simbólico de Rituales Zinacantecos. México, Fondo de Cultura Económica.

Williams, E. 2003: La sal de la tierra etnoarqueología de la producción salinera en el occidente de México. Jalisco, El colegio de Michoacán A.C.

Wörrie, B. 1999: De la cocina a la brujería. La sal entre indígenas y mestizos en América Latina. Quito, Ediciones abya - yala.

Published

2019-12-31

How to Cite

Chaves López, N. (2019). Jalame’tik Ts’ajalsul and Me’ Ats´am: "Ladies" of fresh - salted water between tsotsiles and tseltales of the Highlands of Chiapas. Agua Y Territorio / Water and Landscape, (14), 21–32. https://doi.org/10.17561/at.14.4544