«The favourite who was born from his ruin»

Rodrigo Calderón and Robert Devereux in execution ballads and romances de ajusticiados

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17561/blo.vextra6.8184

Keywords:

Gallows literature, Conde de Essex, Rodrigo Calderón, Robert Devereux, Poetics of the Criminal

Abstract

This essay aims to analyze in a comparative way the executions ballads and romances de ajusticiados that told the fallen of Rodrigo Calderón, marquis of Siete Iglesias, and Robert Devereux, Earl of Essex, which took place in 1621 and 1601. First, there is a general approach to the lives of both men: their political rise, exercise of power and the causes that provoked their ruin. Second, the article focuses on their punishment and their behaviour on the scaffold, which became at last the symbol of their lives. Finally, it analyzes the broadside ballads and pliegos sueltos that built new portraits of both Essex and Calderón, which lasted for centuries.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BERGMAN, Ted L. L. (2021): The Criminal Baroque: Lawbreaking, Peacekeeping, and Theatricality in Early Modern Spain, Londres, Tamesis. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctvrdf1kd

BOTREL, Jean-François y GOMIS, Juan (2019): «”Literatura de cordel” from a Transnational Perspective. New Horizons for an Old Field of Study», en Crossing Borders, Crossing Cultures. Popular Print in Europe (1450-1900), Massimo Rospocher, Jeroen Salman and Hannu Salmi (eds.), Berlin, De Gruyter, pp. 127-142. DOI: https://doi.org/10.1515/9783110643541-008

CAPOROSSI, Olivier (2006), «El discurso sobre el crimen de lesa majestad en la Corte de España: las relaciones de ejecuciones públicas en el Madrid de Felipe IV (1621-1665)», en Las relaciones de sucesos. Relatos fácticos, oficiales y extraordinarios. Encuentro internacional sobre relaciones de sucesos. Besançon, 19-20 de septiembre de 2003, Patrick Bégrand (ed.), Besançon, Presses Universitaires de Franche-Comté, pp, 179-198.

CAPP, Bernard (1985): «Popular Literature», en Popular Culture in Seventeenth-Century England, Barry Reay (ed.), New York, St. Martin’s.

CONNOLLY, Annaliese y HOPKINS, Lisa, eds. (2013): Essex: The Cultural Impact of an Elizabethan Courtier, Manchester, Manchester University Press.

CRUZ, Anne J. (2014): «Popular Poetry and the Fall from Power: The Romances on Rodrigo Calderón», CALÍOPE, Vol. 19, N. 2, pp. 51-70. DOI: https://doi.org/10.5325/caliope.19.2.0051

DIALLO, Karidjatou (2009): «La figura de Don Rodrigo Calderón a través de la literatura (siglos XVII-XXI)», tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid.

ETTINGHAUSEN, Henry (2007): «Barcelona, un centro mediático a principios del siglo XVII», en Cervantes, el “Quijote” y Barcelona, Carme Riera y Guillermo Serés (coords.), Barcelona, Fundación La Caixa, pp. 149-167.

EXPÓSITO I AMAGAT, Ricart (2014): «Informació i persuasió: en els orígens de la premsa catalana (c. 1500-1720)», tesis doctoral, Universitat de Girona.

GAJDA, Alexandra (2013): «The Earl of Essex and “politic history”», en Essex: The Cultural Impact of an Elizabethan Courtier, Annaliese Connolly y Lisa Hopkins (eds.), Manchester, Manchester University Press, pp. 237-260.

GOMIS, Juan (2016): «Los rostros del criminal: una aproximación a la literatura de patíbulo en España», Cuadernos de Ilustración y Romanticismo, 22, pp. 9-33. DOI: https://doi.org/10.25267/Cuad_Ilus_Romant.2016.i22.02

GOMIS, Juan (2022): «El tipógrafo como autor. Cuatro impresores, cuatro siglos de edición de pliegos de cordel», en La literatura de cordel en la sociedad hispánica (siglos XVI-XX), Inmaculada Casas-Delgado y Carlos Collantes Sánchez (coords.), Sevilla, Editorial Universidad de Sevilla, pp. 65-90.

GOMIS, Juan y BONET, Clara (2022): «Crimen y castigo en pliegos de cordel: hacia una poética de lo criminal», en De los cantares de gesta a los cantares de ciego, Constance Carta y Abraham Madroñal (eds.), Nueva York, IDEA, pp. 275-292.

GOMIS, Juan y SALMAN, Jeroen (2021): «Tall Tales for a Mass Audience. Dutch Penny Prints and Spanish Aleluyas in Comparative Perspective», Quaerendo, 51, pp. 95-122. DOI: https://doi.org/10.1163/15700690-12341484

GOMIS, Juan y SERRANO Durá, Antonio (2018): «Una aproximación comparada a la imprenta popular del siglo XVIII en España e Inglaterra: Agustín Laborda y Cluer Dicey», Cuadernos de Ilustración y Romanticismo, 24, pp. 303-326. DOI: https://doi.org/10.25267/Cuad_Ilus_romant.2018.i24.14

HYDE, Jenny (2018): Singing the News. Ballads in Mid-Tudor England, New York y London, Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315148601

IOPPOLO, Grace (2013): «Robert Devereux, 2nd Earl of Essex, and the practice of theatre», en Essex: The Cultural Impact of an Elizabethan Courtier, Annaliese Connolly y Lisa Hopkins (eds.), Manchester, Manchester University Press, pp. 63-80.

LANGSTON, Beach (1950): «Essex and the Art of Dying», Huntington Library Quarterly, vol. 13, n. 2, pp. 109-129. DOI: https://doi.org/10.2307/3816406

LLINARES PLANELLS, Alejandro (2017): «El final del bandoler: aproximació a la literatura de patíbul de la Corona d'Aragó», SCRIPTA, Revista internacional de literatura i cultura medieval i moderna, núm. 10, pp. 108-125. DOI: https://doi.org/10.7203/scripta.10.11085

LÜSEBRINK, Hans-Jürgen (1982): «La letteratura del patibolo. Continuità e transformazioni tra ‘600 e ‘800», Quaderni Storici, n. 49, pp. 285-301.

MARTÍNEZ HERNÁNDEZ, Santiago (2009): Rodrigo Calderón. La sombra del valido. Privanza, favor y corrupción en la corte de Felipe III, Madrid, Marcial Pons.

MCILVENNA, Una (2022): Singing the News of Death. Execution Ballads in Europe 1500-1900, Oxford, Oxford University Press. DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780197551851.001.0001

MCILVENNA, Una, BRANDTZAEG, Siv Goril y GOMIS, Juan (2016): «Singing the News of Punishment. The Execution Ballad in Europe», Quaerendo, vol. 51, num. 1-2, pp. 123-159. DOI: https://doi.org/10.1163/15700690-12341485

PÉREZ GÓMEZ, Antonio (1955): Romancero de don Rodrigo Calderón, 1621-1800, Valencia, La fonte que mana y corre.

ROSPOCHER, Massimo, SALMAN, Jeroen y SALMI, Hannu, eds. (2019): Crossing Borders, Crossing Cultures. Popular Print in Europe (1450-1900), Berlin, De Gruyter. DOI: https://doi.org/10.1515/9783110643541

SÁNCHEZ PÉREZ, María (2021): «Entre la chancillería y los pliegos de cordel: la declaración de Brianda Pérez sobre la Guerra de las Alpujarras (1568-1571)», Boletín de Literatura Oral, vol. 4, pp. 281-295. DOI: https://doi.org/10.17561/blo.vextra4.6372

SHARP, J. A. (1985): «Last Dying Speeches: Religion, Ideology and Public Execution in Seventeenth-Century England», Past and Present, 107, pp. 144-167. DOI: https://doi.org/10.1093/past/107.1.144

TIPTON, Alzada (2002): «The Transformation of the Earl of Essex: Post-Execution Ballads and “The Phoenix and the Turtle”», Studies in Philology, 99-1, pp. 57-80.

YOUNGER, Neil (2012): «The Practice and Politics of Troop-Raising: Robert Devereux, Second Earl of Essex, and the Elizabethan Regime», English Historical Review, vol. CXXVII, num. 526, pp. 567-591. DOI: https://doi.org/10.1093/ehr/ces095

Published

2023-12-21

How to Cite

«The favourite who was born from his ruin»: Rodrigo Calderón and Robert Devereux in execution ballads and romances de ajusticiados. (2023). Boletín De Literatura Oral, 6 ext, 84-110. https://doi.org/10.17561/blo.vextra6.8184