Vol. 4 (1997): The Grove. Working Papers on english studies
SUMARIO
Prólogo. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
Perfil. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
Didáctica del inglés como lengua extranjera. . . . . . . . . . . . 19
Humanistic and whole-person teaching revisited
Elizabeth A Adams . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21
La relación entre el inglés para fines específicos y su proceso instructivo en la etapa de estudios universitarios
Ana Almagro Esteban . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39
Film and literature: representational materials for the development of creative writing and literary awareness
Antonia Aparicio Hemández . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53
Cómo diseñar un trabajo de investigación en didáctica del inglés
Antonio Bueno González . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69
Voces inglesas en el lenguaje técnico del español de hoy
Rosalía Crespo Jiménez........................................ 91
Estrategias de aprendizaje de una segunda lengua: definición y tipología.
Manuel Jiménez Raya. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111
Cloze revisited: a few methodological suggestions
Antonio Lara Dávila . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133
Actitudes y motivación en la clase de inglés (1° BUP)
Francisco Manzaneda Oneto (t) y Daniel Madrid Femández . . . . . . . . 153
Considering poetry and song: problems and a proposed methodology
Neil MeLaren . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 173
La literatura en los cursos de EAP
Francisca Molina Navarrete . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 189
In defence ofthe practice ofsecond-language writing
Graeme Porte................................................. 199
El período silencioso: aportaciones en torno a una experiencia didáctica
Lourdes Sánchez López .. .. .. .. .. .. . .. . .. . .. . .. . .. . .. . . .. .. . .. .. 211
Little Red Ridíng Grammar went to school or mixing codes, skills and notions in discourse
Gabriel Tejada Molina . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 223
Lingüística inglesa. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 235
Internet resources for a History of the English Language Course
Alejandro Alcaraz Sintes . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 237
The communicative approach to Contrastive Linguistica
José M. Marttn Morillas . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . 267
Relevant features in the description of the English verb in sorne 18th and 19th century grammars
Luis Quereda Rodríguez-Navarro . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 285
Perfil semántico del adjetivo en las estructuras con adjunto del sujeto en inglés
Alfonso J. Rizo Rodríguez y Salvador Valera Hemández . . . . . . . . . . . . 301
Relevant features in the description of the pronominal category in sorne 18th and 19th century grammars
Juan Santana Lario . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 329
The wind of change, British linguistics anda Conference ofVice-chancellors
Fernando Serrano Valverde . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 347
Contrastive analysis of cleft and pseudo-cleft structures in English and Spanish
José Luis Vázquez Marruecos y Beatriz Lucena Valencia. . . . . . . . . . . . 365
Literatura en lengua inglesa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 379
John Fowles' Daniel Martin: the elusive and eluding nature ofthe English psyche
Pamela Faber & Celia Wallhead . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 381
Sorne insights into the role of metaphors in the shaping of cultural stereotypes by the media: 1993 Spanish Election
Marta Falces Sierra . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 397
The Puritan breach in Sidney, Spenser and Milton: a survey ofthe conflicting attitude to sensorial and intellectual beauty in the English literary tradition
Luciano García García ......................................... 411
Notas sobre la novela colonial de tema africano en Gran Bretaña
Paula García Ramírez . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 427
James Joyce y el Movimiento Dramático Irlandés, o sobre la incomunicación desde el prejuicio: The Day ofthe Rabblement
Encarnación Hidalgo Tenorio . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 445
El concepto junguiano del ánima en Far from the Madding Crowd
Jesús López-Peláez Casellas . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 457
Frankenstein reimagined
Miguel Angel Martínez-Cabeza Lombardo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 477
Ralph Fox. Halifax (West Yorkshire, UK) 1900 - Lopera (Jaén) 1936
Carmelo Medina Casado. . .. .. .. . . . .. .. .. . . . . . .. .. .. . .. .. . . .. . . 489
Saratoga Hexameter: la poética en la novela de misterio
Rosa Morillas Sánchez . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 511
La estilística como materia integradora en el campo de la Filología
Jesús M. Nieto García . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 531
La Virgen María y el Fin'Amors en la poesía medieval inglesa.
Eugenio M. Olivares Merino.................................... 553
Eleonora: Intimidades con la muerte enamorada. La orfandad amorosa de Poe
Julio A. Olivares Merino . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 567
The literary canon and the truth. What ifShakespeare does not compensate a lifetime's rereadings?
Ma Nieves Pascual Soler . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 589
Hardy y el lector victoriano
Adelina Sánchez Espinosa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 603
La reivindicación de la naturaleza lingüística de la novela como base de la teoría narrativa de David Lodge
Ma José de la Torre Moreno.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 617