A game between fiction and reality

Approach to action art. The place of the spectator in performance art and the responsibility of the artist

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17561/rae.v20.31

Keywords:

Action art. Performance art. Spectator. Responsibility. Truth., Action art, Performance art, Spectator, Responsibility, Truth

Abstract

The purpose of this article is to make an approach to the concept of truth in performance. To investigate the game between fiction and reality that is established in action art, looking at the place of the spectator in the performance and the artist (the performer) in society. Contextualizing these issues, through the work of great performance artists such as Marina Abramović, Esther Ferrer, Rudolf Schwarzkogler, Bob Flanagan, VALIE EXPORT or Tania Bruguera.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abramovic, M. (2020). Derribando muros. Barcelona: Malpaso.

Albarrán, J. (2019). Performance y arte contemporáneo. Madrid: Cátedra.

Alonso Lorea, J. R. (2006). Tania Bruguera o el performance como medio de reflexión. Recuperado de: http://www.estudiosculturales2003.es/arteyarquitectura/taniabruguera.html

Askey, R. (1981). Ein Interview mit VALIE EXPORT. High Performance, 4 (1), 80.

Aznar, S. (2006). El arte de acción. Colección Arte Hoy. San Sebastían: Editorial Nerea.

Bishop, C. (2016). Infiernos artificiales. Arte participativo y política de la espectaduría. Ciudad de México: Taller de Ediciones Económicas.

Bodenmann-Ritter, C. (2005). Joseph Beuys. Cada hombre, un artista. La Balsa de la Medusa, n. 72. Madrid: Machado Libros.

Bruguera, T. (s.f.a). Glosario. Cátedra de Arte de Conducta. Recuperado de http://www.taniabruguera.com/cms/492-1-Ctedra+Arte+de+Conducta.htm

Bruguera, T. (s.f.b). Autosabotaje. Recuperado de http://www.taniabruguera.com/cms/111-1-Autosabotaje.htm

Butler, J. (1998). Actos performativos y constitución de género: un ensayo sobre fenomenología y teoría feminista. Debate feminista, 18, 296-314. https://doi.org/10.22201/cieg.2594066xe.1998.18.526

Butler, J. (2002). What is Critique? An Essay on Foucault's Virtue. En, D. INGRAM (ed.). The Political: Readings in Continental Philosophy (pp. 212-228). Londres: Basil Blackwell.

Cotter, H. (2001). La isla en peso (Ernesto Álvarez Valdivia, Trad.). The New York Times. Recuperado de: https://www.taniabruguera.com/cms/files/tania_bruguera_island_burden._the_new_york_times.docx.pdf

De Diego, E. (2015). Artes visuales en occidente desde la segunda mitad del siglo XX. Madrid: Cátedra.

Del Río-Almagro, A. (2013). LIVE ART: cuerpo, acción y repercusión en el proceso transdisciplinar. Arte, Individuo y Sociedad, 25, (3), 424-439. https://doi.org/10.5209/rev_ARIS.2013.v25.n3.39524

Fernández Consuegra, C. B. (2016). Contemplando el Performance Art. Madrid: Ediciones Cumbres.

Ferrer, E. (2017). Performance y utopía. Murcia: CENDEAC.

Fischer-Lichte, E. (2014). Estética de lo performativo. Madrid: Abada editores.

Fricke, C. (2005). Nuevos medios. En I. F. WALTHER, (ed.). Arte del Siglo XX. Vol. II (pp. 576-619). Colonia: Taschen

Goldberg, R. (1996). Performance art. Barcelona: Ediciones Destino.

Gómez Beltrán, I. (2018). Marina Abramovic en "The Artist is Present" (2010): cuerpo, consciencia y performance como agentes para la crítica cultural. Calle 14 revista de investigación en el campo del arte, 13, (24), 376-389. https://doi.org/10.14483/21450706.13532

González-Linares, M. (2017). Yo soy el objeto: Marina Abramović en Rhythm 0. Amberes Revista Cultural. Recuperado de: http://amberesrevista.com/yo-soy-el-objeto-marina-abramovic-en-rhythm-0/

Hang, B. y muñoz, A. (coords.) (2019). El tiempo es lo único que tenemos. Actualidad de las artes performativas. Buenos Aires: Caja Negra Editora.

Hummel, J. y parcerisas, P. (dir.) (2008). Accionismo vienés. Brus · Muehl · Nitsch · Schwarzkogler. Obras de la Colección Hummel (CAAC, del 13 de marzo al 25 de mayo de 2008). Sevilla: Junta de Andalucía. Consejería de Cultura.

Lucie-smith, E. (1993). Movimientos artísticos desde 1945. Barcelona: Ediciones Destino.

Ramirez, J. A. (1997). Las vanguardias históricas: del cubismo al surrealismo. En J. A. RAMIREZ (dir.). Historia del Arte, 4. El mundo contemporáneo (pp. 204-264). Madrid: Alianza Editorial.

Ramirez, J. A. (1991). El arte de las vanguardias. Colección Biblioteca Básica de Arte. Madrid: Anaya.

Rodríguez súnico, M. T. (2001). El caudal del arte de acción. La trayectoria artística de Esther Ferrer. [Tesis doctoral]. Sevilla: Universidad de Sevilla, Facultad de Bellas Artes. Recuperado de: http://hdl.handle.net/11441/24012

Rojas, R. (7 de julio de 2012). Virgilio Piñera y el pensamiento cautivo. El País. Recuperado de: https://elpais.com/elpais/2012/07/05/opinion/1341498797_617135.html

Salaverría, A. (coord.) (1998). Esther Ferrer. De la acción al objeto y viceversa, (CAAC, del 1 de octubre al 22 de noviembre de 1998). Guipúzcoa: Diputación Foral de Gipuzkoa.

Schimmel, P. (coord.) (2012). Campos de acción: entre el performance y el objeto, 1949-1979. Vol. 1/3, Col. Alias-Fusil nº. 16. México. D.F.: Alias.

Taylor, D. (2015). Performance. Buenos Aires: Asunto Impreso.

Warr, T. y jones, A. (2010). El cuerpo del artista. Londres: Phaidon, Londres.

Zayas, M. (2006). Mapa de la homofobia. Cronología de la represión y censura a homosexuales, travestis y transexuales en la Isla, desde 1962 hasta la fecha. Cubaencuentro. Recuperado de: https://www.cubaencuentro.com/cuba/articulos/mapa-de-la-homofobia-10736

Downloads

Published

2021-01-28

How to Cite

Montijano Cañellas, M. (2021). A game between fiction and reality: Approach to action art. The place of the spectator in performance art and the responsibility of the artist. Antropología Experimental, 20, 419-427. https://doi.org/10.17561/rae.v20.31