Pandemic diaries

The Diary as an assessment tool in higher education during lockdown in 2020

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17561/rae.v22.6338

Keywords:

Reflexive diaries, Assessment, Higher education, Emotions, Lockdown

Abstract

In this paper, we analyze 63 reflexive diaries written by students in the second semester of the 2019/2020 academic year. The diaries were written as part of the students' work in two courses related to ethnological heritage at the University of Cordoba (Spain). Our aim is twofold: to show the advantages of using the diaries as an assessment instrument in higher education and to make a first analysis of the emotions expressed by the students in their diaries, derived from the health emergency and confinement situation that was experienced in Spain, and almost everywhere in the world, in March 2020.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Juan de Dios López López, Universidad de Córdoba

    Departamento de Ciencias Sociales y Humanidades. Área de Antropología Social.

References

Anderson, J. (2012). Reflective Journals as a Tool for Auto-Ethnographic Learning: A Case Study of Student Experiences With Individualized Sustainability. Journal of Geography in Higher Education, 36(4), 613-623. https://doi.org/10.1080/03098265.2012.692157

Bardají Fandos, T. (2008). El diario reflexivo como herramienta de enfermería. Nursing, 26(7), 52-55. https://doi.org/10.1016/S0212-5382(08)70770-2

Bruna Espinoza, M., Brito, B., Jaime, I., & Magni, C. (2019). Práctica reflexiva en un entorno de aprendizaje hospitalario. La experiencia de estudiantes de enfermería. Revista de Educación en Ciencias de la Salud, 16(2), 153-158.

Burns, D., Dagnall, N., & Holt, M. (2020). Assessing the Impact of the COVID-19 Pandemic on Student Wellbeing at Universities in the United Kingdom: A Conceptual Analysis. Frontiers in Education, 5(October), 1-10. https://doi.org/10.3389/feduc.2020.582882

Caparrós Martín, E., Quiles-Fernández, E., & Arbiol i Gonzalez, C. (2021). De la universidad del derecho y la calidad hacia una universidad del cuidado. Argonautas. Revista de Educación y Ciencias Sociales, 10(15), 31-45.

Csillag, S., & Hidegh, A. L. (2020). Lessons about action learning from undergraduate students in Budapest. Action Learning: Research and Practice, 0(0), 1-14. https://doi.org/10.1080/14767333.2020.1843402

Díaz de Rada, Á. (2011). El taller del etnógrafo. Materiales y herramientas de investigación en Etnografía.

Fradejas-García, I., Lubbers, M. J., García Santesmases, A., Molina, J. L., & Rubio Ros, C. (2020). Etnografías de la pandemia por coronavirus: emergencia empírica y resignificación social. Periferia, 25(2), 4-21.

Gandulfo, C., Alegre, T., & Domínguez, M. (2020). El ASPO en primera persona. Relatos de estudiantes universitarixs viviendo la cuarentena en el nordeste argentino (C. Gandulfo, T. Alegre, & M. Domínguez (eds.)). Colectivo Syry.

Garay Ibáñez de Elejalde, B., López-de-Arana Prado, E., Vizcarra Morales, M. T., & Larrazabal Barrio, X. (2021). Análisis de una propuesta de Aprendizaje-Servicio en Educación Física dirigida a menores con experiencias adversas tempranas. Contextos Educativos, 27, 47-64. DOI: https://doi.org/10.18172/con.4592

García-Peñalvo, F. J., Corell, A., Abella-García, V., & Grande, M. (2020). La evaluación online en la educación superior en tiempos de la COVID-19. Education in the Knowledge Society (EKS), 21(0), 26. https://doi.org/10.14201/eks.23086

Ghislandi, P., Raffaghelli, J., Sangrà, A., & Ritella, G. (2020). The street lamp paradox: Analysing students’ evaluation of teaching through qualitative and quantitative approaches. Journal of Educational, Cultural and Psychological Studies, 2020(21), 65-85. https://doi.org/10.7358/ecps-2020-021-ghis

Gómez Martínez, G. (2013). El Diario Reflexivo del Estudiante: Ventajas de su uso en la Educación a Distancia. Revista Mexicana de Bachillerato a Distancia, 10, 105-110.

Hernández Ferrer, E., & Valencia Aguilar, Ó. (2021). Cómo están pasando la pandemia los estudiantes de la Universidad Pedagógica Veracruzana: un estudio de caso. Diálogos sobre Educación, 12(22), 1-23.

Lozano-Díaz, A., Canosa, V. F., Fernández-Prados, J. S., & Martínez, A. M. M. (2020). Impactos del confinamiento por el COVID-19 entre universitarios: Satisfacción Vital, Resiliencia y Capital Social Online Antonia. International Journal of Sociology of Education, Special Issue, 79-104. https://doi.org/10.17583/rise.2020.5925

Lozano-Díaz, A., Fernández-Prados, J. S., Figueredo Canosa, V., & Martínez Martínez, A. M. (2020). Impactos del confinamiento por el COVID-19 entre universitarios: Satisfacción Vital, Resiliencia y Capital Social Online. International Journal of Sociology of Education, June, 79-104. https://doi.org/10.17583/rise.2020.5925

Mansilla, J. A., Gonzalez, Y., Sánchez Bergara, S., & Milano, C. (2019). La etnografía como herramienta de innovación docente. Primeros pasos de una investigación sobre turismo y ocio. Revista de Antropología Experimental, 19, 121-130.

Mesa-Pedrazas, A.; Duque-Calvache, R. & Torrado, J.M. (2021). Los confines del confinamiento: prácticas y anhelos de una cotidianidad en cuarentena. En Del Campo Tejedor, A. (Ed.). La vida cotidiana en tiempos de la COVID. Una antropología de la pandemia. Madrid: Catarata, pp. 49-70.

Moreno Olivos, T. (2018). La evaluación docente en la universidad: Visiones de los alumnos. REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 16(3), 87-101.

Pink, S.; Horst, H., Postill, J.; Hjorth, L.; Lewis, T. & Tacchi, J. (2019). Etnografía digital. Principios y práctica. Madrid: Morata.

Plummer, K. (1989). Los documentos personales. Introducción a los problemas y la bibliografía del método humanista. Madrid: Siglo XXI.

Reyes, N., & Trujillo, P. (2021). Ansiedad, estrés e ira: el impacto del COVID-19 en la salud mental de estudiantes universitarios. Investigacion & Desarrollo, 13, 1-12.

Rockwell, E. (2009). La experiencia etnográfica: historia y cultura en los procesos educativos. Paidós.

Sanjek, R. (1990). Fieldnotes: The making of anthropology. Cornell University Press.

Sequeira, L., & Dacey, C. M. (2020). The COVID-19 Diaries: Identity, Teaching, and Learning at a Crossroads. Frontiers in Education, 5(December), 1-12. https://doi.org/10.3389/feduc.2020.586123

Sicilia Camacho, A. (1999). El diario personal del alumnado como técnica de investigación en Educación Física. Apunts: Educación física y deportes, 58, 25-35.

Thorpe, K. (2004). Reflective learning journals: From concept to practice. Reflective Practice, 5(3), 327-343. https://doi.org/10.1080/1462394042000270655

Torres-Salinas, D. (2020). Ritmo de crecimiento diario de la producción científica sobre Covid-19. Análisis en bases de datos y repositorios en acceso abierto. El profesional de la información, 29(2), 1-6.

Valenzuela-García, H. (2021). Teletrabajo en tiempos de pandemia. Bueno para pensar. En Del Campo Tejedor, A. (Ed.). La vida cotidiana en tiempos de la COVID. Una antropología de la pandemia. Madrid: Catarata, pp. 130-140.

Velasco, H. y Díaz de Rada, A. (1997). La lógica de la investigación etnográfica. Un modelo de trabajo para etnógrafos de la escuela. Madrid: Trotta.

Zabalza, M.A. (2010). Diarios de clase. Un instrumento de investigación y desarrollo profesional. Madrid: Narcea.

Zurita Márquez, E., & Manuel Llorente Marín, F. (2015). La etnografía antropológica como herramienta formativa en la enseñanza superior. Opción, 31, 736-751.

Downloads

Published

2022-04-13

Issue

Section

Miscellaneous Articles

How to Cite

López López, J. de D., & Alcalde Sánchez, I. (2022). Pandemic diaries: The Diary as an assessment tool in higher education during lockdown in 2020. Antropología Experimental, 22, 147-157. https://doi.org/10.17561/rae.v22.6338