Socialization in schools
Analysis of the playground as a space for social interaction between studentes
DOI:
https://doi.org/10.17561/rae.v23.7820Keywords:
Escuela Secundaria, Patio escolar, Recreo, Relaciones entre pares, Alumnado, EtnografíaAbstract
School playgrounds, especially in secondary schools, are spaces of greater freedom and less control compared to the general norms of the interior of the schools. The relationships and social interactions between peers are established through informal rules established by the students themselves. Therefore, the objective of this research was to analyze the socialization of the youngest students in the playground. For this purpose, an ethnographic approach has been carried out in a secondary school in the metropolitan area of Granada.
The analysis of the multiple characteristics and realities that influence social interactions has shown the different aspects of peer relationships. In the article we present, the aspects that influence social relations among students are evidenced and have been identified. These aspects have been the occupation of space, gender relations and the influence of personal connection to othering processes.
Downloads
References
Costa, M. R. F., y Silva, R. G. (2009). La cultura del patio de recreo: las relaciones de niños y niñas en primaria. XXVII Congreso de La Asociación Latinoamericana de Sociología, 1-6. http://cdsa.aacademica.org/000-062/823.pdf
Dávila León, O. (2004). Adolescencia y juventud: de las nociones a los abordajes. Última Década, (21), 83–104. https://scielo.conicyt.cl/pdf/udecada/v12n21/art04.pdf
Delpino Goicochea, M. A. (2013). Relaciones afectivas y sexualidad en la adolescencia. Madrid: Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad.
Estévez López, E., Martínez Ferrer, B., y Jiménez Gutiérrez, T. I. (2009). Las Relaciones sociales en la Escuela: El problema del Rechazo Escolar. Psicología Educativa, 15(1), 45–60. https://journals.copmadrid.org/psed/archivos/ed2009v15n1a6.pdf
Garay Ibáñez de Elejalde, B., Vizcarra Morales, M. T., y Ugalde Gorostiza, A. I. (2017). Los recreos, laboratorios para la construcción social de la masculinidad hegemónica. Revista Interuniversitaria, (29), 185–209. https://doi.org/10.14201/teoredu292185209
García Castaño, J., Rubio Gómez, M., y Bouachra, O. (2008). Población inmigrante y escuela en España: un balan-ce de investigación. Revista de Educación, (345), 23–60.
González, A., y Plotnik, G. (2011). ¿De la homogeneidad a la diversidad? La construcción de la otredad del migran-te externo en el ámbito educativo. Propuesta Educativa, (35), 105–112. https://www.redalyc.org/pdf/4030/403041706015.pdf
Grugeon, E. (1995). Implicaciones del género en la cultura del patio de recreo. Género, Cultura y Etnia En La Es-cuela: Informes Etnográficos, 23–48.
Jaramillo Ocampo, D. A., y Murcia Peña, N. (2013). Los mutantes de la escuela. Entramado, 9(2), 162–174.
Maldonado, M. M. (2005). NOVIAZGO, EMOTIVIDAD Y CONFLICTO. Relaciones sociales entre alumnos de la escuela media Argentina. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 10(26), 719–737.
Molins-Pueyo, C. (2012). Patios escolares y diversidad sociocultural en Cataluña. Una investigación sobre usos y posibilidades para el juego y el aprendizaje. Papers, 97(2), 431–460. https://doi.org/10.5565/rev/papers/v97n2.89
Muñoz Robles, M., y Concha Erices, C. (2013). Cultura y Poder en los Centros Escolares. Una mirada Sociológica. Synergies, (9), 23–33. https://gerflint.fr/Base/Chili9/Munoz_Concha.pdf
Olmos Alcaraz, A. (2016). Diversidad lingüístico-cultural e interculturalismo en la escuela andaluza: Un análisis de políticas educativas. RELIEVE, 22(2). https://doi.org/10.7203/relieve.22.2.6832
Pibernat Vila, M. (2017). ¿Nuevas socializaciones, viejas cuestiones? Adolescencia y género en la era audiovisual. Investigaciones Feministas, 8(2), 529–544. https://doi.org/10.5209/INFE.54976
Runge Peña, A. K., y Muñoz Gaviria, D. A. (2005). Mundo de la vida, espacios pedagógicos, espacios escolares y ex-centricidad humana: reflexiones antropológico-pedagógicas y socio-fenomenológicas. 1-21.
Saldaña Blasco, D. (2018). Reorganizar el patio de la escuela, un proceso colectivo para la transformación social. Hábitat y Sociedad, (11), 185-199. https://revistascientificas.us.es/index.php/HyS/article/view/5136/6032
Velasco Orozco, J. J., y Reyes Montes, L. (2011). Antropología y educación: notas para una identificación de algu-nas de sus relaciones. Contribuciones Desde Coatepec, (21), 59-83. https://www.redalyc.org/pdf/281/28122683004.pdf
Wolcott, H. F. (1993). El maestro como enemigo. En Lecturas de antropología para educadores. El ámbito de la antropología de la educación y de la etnografía escolar, 243-258. Trotta.
Zamir Chaparro, A., y Leguizamón, J. (2015). Interacciones sociales en el patio de recreo que tienen el potencial de apoyar el aprendizaje del concepto de probabilidad. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, 8(3), 8–24. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=274041587002
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Marta Zornoza Madrid, F. Javier García Castaño

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Responsabilidad de los autores: son responsables por las ideas y datos empíricos de los manuscritos, por la fidelidad de la información, por la corrección de las citas, por los derechos para publicar cualquier material incluido en el texto y por la presentación del manuscrito en el formato requerido por la Revista de Antropología Experimental. Un manuscrito enviado a la Revista de Antropología Experimental no debe estar publicado ni haber sido presentado en la misma forma a otro medio de publicación. Así, mismo, los autores reconocen que conocen y están de acuerdos con estas PAUTAS EDITORIALES Y FORMALES. La dirección de la Revista de Antropología Experimental está permanentemente abierta para aclarar cualquiera de los contenidos aquí citados u de cualquier otra índole que surjan en el proceso de publicación de los manuscritos.