Socialization in schools

Analysis of the playground as a space for social interaction between studentes

Authors

  • Marta Zornoza Madrid Universidad de Granada
  • españa Universidad de Granada

DOI:

https://doi.org/10.17561/rae.v23.7820

Keywords:

Escuela Secundaria, Patio escolar, Recreo, Relaciones entre pares, Alumnado, Etnografía

Abstract

School playgrounds, especially in secondary schools, are spaces of greater freedom and less control compared to the general norms of the interior of the schools. The relationships and social interactions between peers are established through informal rules established by the students themselves. Therefore, the objective of this research was to analyze the socialization of the youngest students in the playground. For this purpose, an ethnographic approach has been carried out in a secondary school in the metropolitan area of Granada.

The analysis of the multiple characteristics and realities that influence social interactions has shown the different aspects of peer relationships. In the article we present, the aspects that influence social relations among students are evidenced and have been identified. These aspects have been the occupation of space, gender relations and the influence of personal connection to othering processes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Costa, M. R. F., y Silva, R. G. (2009). La cultura del patio de recreo: las relaciones de niños y niñas en primaria. XXVII Congreso de La Asociación Latinoamericana de Sociología, 1-6. http://cdsa.aacademica.org/000-062/823.pdf

Dávila León, O. (2004). Adolescencia y juventud: de las nociones a los abordajes. Última Década, (21), 83–104. https://scielo.conicyt.cl/pdf/udecada/v12n21/art04.pdf

Delpino Goicochea, M. A. (2013). Relaciones afectivas y sexualidad en la adolescencia. Madrid: Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad.

Estévez López, E., Martínez Ferrer, B., y Jiménez Gutiérrez, T. I. (2009). Las Relaciones sociales en la Escuela: El problema del Rechazo Escolar. Psicología Educativa, 15(1), 45–60. https://journals.copmadrid.org/psed/archivos/ed2009v15n1a6.pdf

Garay Ibáñez de Elejalde, B., Vizcarra Morales, M. T., y Ugalde Gorostiza, A. I. (2017). Los recreos, laboratorios para la construcción social de la masculinidad hegemónica. Revista Interuniversitaria, (29), 185–209. https://doi.org/10.14201/teoredu292185209

García Castaño, J., Rubio Gómez, M., y Bouachra, O. (2008). Población inmigrante y escuela en España: un balan-ce de investigación. Revista de Educación, (345), 23–60.

González, A., y Plotnik, G. (2011). ¿De la homogeneidad a la diversidad? La construcción de la otredad del migran-te externo en el ámbito educativo. Propuesta Educativa, (35), 105–112. https://www.redalyc.org/pdf/4030/403041706015.pdf

Grugeon, E. (1995). Implicaciones del género en la cultura del patio de recreo. Género, Cultura y Etnia En La Es-cuela: Informes Etnográficos, 23–48.

Jaramillo Ocampo, D. A., y Murcia Peña, N. (2013). Los mutantes de la escuela. Entramado, 9(2), 162–174.

Maldonado, M. M. (2005). NOVIAZGO, EMOTIVIDAD Y CONFLICTO. Relaciones sociales entre alumnos de la escuela media Argentina. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 10(26), 719–737.

Molins-Pueyo, C. (2012). Patios escolares y diversidad sociocultural en Cataluña. Una investigación sobre usos y posibilidades para el juego y el aprendizaje. Papers, 97(2), 431–460. https://doi.org/10.5565/rev/papers/v97n2.89

Muñoz Robles, M., y Concha Erices, C. (2013). Cultura y Poder en los Centros Escolares. Una mirada Sociológica. Synergies, (9), 23–33. https://gerflint.fr/Base/Chili9/Munoz_Concha.pdf

Olmos Alcaraz, A. (2016). Diversidad lingüístico-cultural e interculturalismo en la escuela andaluza: Un análisis de políticas educativas. RELIEVE, 22(2). https://doi.org/10.7203/relieve.22.2.6832

Pibernat Vila, M. (2017). ¿Nuevas socializaciones, viejas cuestiones? Adolescencia y género en la era audiovisual. Investigaciones Feministas, 8(2), 529–544. https://doi.org/10.5209/INFE.54976

Runge Peña, A. K., y Muñoz Gaviria, D. A. (2005). Mundo de la vida, espacios pedagógicos, espacios escolares y ex-centricidad humana: reflexiones antropológico-pedagógicas y socio-fenomenológicas. 1-21.

Saldaña Blasco, D. (2018). Reorganizar el patio de la escuela, un proceso colectivo para la transformación social. Hábitat y Sociedad, (11), 185-199. https://revistascientificas.us.es/index.php/HyS/article/view/5136/6032

Velasco Orozco, J. J., y Reyes Montes, L. (2011). Antropología y educación: notas para una identificación de algu-nas de sus relaciones. Contribuciones Desde Coatepec, (21), 59-83. https://www.redalyc.org/pdf/281/28122683004.pdf

Wolcott, H. F. (1993). El maestro como enemigo. En Lecturas de antropología para educadores. El ámbito de la antropología de la educación y de la etnografía escolar, 243-258. Trotta.

Zamir Chaparro, A., y Leguizamón, J. (2015). Interacciones sociales en el patio de recreo que tienen el potencial de apoyar el aprendizaje del concepto de probabilidad. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, 8(3), 8–24. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=274041587002

Downloads

Published

2023-08-31

Issue

Section

Miscellaneous Articles

How to Cite

Zornoza Madrid, M., & españa. (2023). Socialization in schools: Analysis of the playground as a space for social interaction between studentes. Antropología Experimental, 23, 185-199. https://doi.org/10.17561/rae.v23.7820