Mythical landscapes and historical landscapes of Ancient Greece in the manga-anime Saint Seiya
DOI:
https://doi.org/10.17561/rae.v25.9284Keywords:
manga, anime, landscape, history, geography, Greek mythologyAbstract
From an interdisciplinary analysis, this article examines the using of the Greek archaeolog-ical landscapes in the manga-anime Saint Seiya of Masami Kurumada for building its fic-tional spaces. On the basis of the notion of landscape, as a representation of the reading-sighting on a territory, this work considers that representation under a society’s way of seeing and ordering its world: the scopic regime. Thus, the scopic regime explains the Western ideas about the Ancient Greece, its mythology and its historical landscapes. Alt-hough those sights have been reproduced and modified historically, according to the po-litical and economic interests, but also the social and cultural inquisitiveness in each pe-riod and place. In the context of globalisation, and as a Japanese cultural product, Saint Seiya has produced new ways of seeing the Greek archaeological landscapes; from histori-cal disclosure, cinema, and touristic marketing in the West taught to the author as An-cient Greece. That is the reason that Western Saint Seiya fans assimilate other ways of seeing and meanings those landscapes and face them during tourist visits or consulting historical material.
Downloads
References
Alfaro, J. P. (2018). Professor Balsdon: de la renovación crítica a la nostalgia post-imperialista. En Historiografía moderna y mundo antiguo (1850-1970) (pp. 31-55). Córdoba, Argentina: Tinta Libre. https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/13501
Álvarez Gandolfi, F. (2021). Fanificación y conectividad en las sociedades hipermediatizadas. Un estudio de caso seleccionado de la plataforma YouTube. Inmediaciones de la comunicación, 181-206. doi:https://doi.org/10.18861/ic.2021.16.2.3155
Anime News Network. (2006). Anime News Network. Obtenido de https://www.animenewsnetwork.com/encyclopedia/anime.php?id=429
Balaskas, V. (2015). Aspectos arqueológicos en el imaginario nacional griego. Nacionalismo y cultura material en el caso de Atenas. Arqueología y Territorio, 209-220. https://www.ugr.es/~arqueologyterritorio/PDF12/15-Balaskas.pdf
Batallé, J. (1995). La invención de la Edad Media. Barcelona: Editorial Crítica.
Bersabé Cabezuelo, C. (2020). La plasmación del arte y de la cultura grecolatina a través de una visión japonesa. Los Caballeros del zodíaco (Saint Seiya) y Sailor Moon. Revista Eviterna, 27-38. doi:https://doi.org/10.24310/Eviternare.v0i7.8371
Bruni, G. (2020 septiembre 1). ShanShui Project. Obtenido de https://www.shanshuiprojects.net/why-mountain-and-water-painting/
Castañeda Casas, M. (2016). Reconstrucción histórica del paisaje de Tenancingo. Cuicuilco, 23(67), 263-281.
Cavada Nieto, M. (1995). La historia antigua en la Europa del siglo XIX. Minius, IV, 61-69. https://revistas.uvigo.es/index.php/mns/article/view/2896
Dawson, C. (2006). Historia de la cultura cristiana. México DF: Fondo de Cultura Económica.
Dritsas, M. (2016). Outline of tourism in Greece during the twentieth century continuity and change. Revista de la Historia de la Economía y de la Empresa, X, 53-82. https://documentacion.fundacionmapfre.org/documentacion/publico/en/bib/158977.do
Favila Vázquez, M. (2021). Fotografía y paisaje mexicanos: una reflexión desde la geografía cultural (1860-1910). Investigaciones Geográficas, 1-16. doi:https://doi.org/10.14350/rig.60463
Fernández Christlieb, F. (2015). En el espejo de Heródoto: Geografía cultural e historiografía. En Geografía e historia en Iberoamérica: síntesis de su evolución y consideraciones contemporáneas (pp. 51-66). México DF: Instituto de Geografía - Universidad Nacional Autónoma de México.
Fernández Christlieb, F. (2022). El país como fundamento del paisaje. Conceptos entre Europa y la Nueva España. En Geografía y paisaje (pp. 15-47). Ciudad de México: Instituto Mora.
Fernández‐Paradas, A. (2017). Paisaje, patrimonio e identidad: La cultura geográfica en los Caballeros del Zodiaco, estereotipos para una serie. En Naturaleza, territorio y ciudad en un mundo global (pp. 1875-1883). Granada: Universidad de Granada. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7366809
Filio, I. (2012). The “construction” of the Greek landscape in the Hellenistic Era. Projets de paysage. Revue scientifique sur la conception et l’aménagement de l'espace. doi:https://doi.org/10.4000/paysage.15694
Fuente Cid, M. (2024). Aztecas, futbol y colonialismo. Consideraciones sobre la representación de lo mexicano en los videojuegos (1982-1989). Graphen. Revista de historiografía, 62-98. doi:https://doi.org/10.1234/rg.v2i10.55
García Noyola, F., & Gabino Campos, M. (2016). De Japón para el mundo: consumo y percepción de las jóvenes otakus mexicanas. Pangea. Revista de la Red Académica Iberoamericana de Comunicación, 54-68.
Garza Merodio, G., & Dalla Corte Caballero, G. (2015). Geografía e historia en Iberoamérica: síntesis de su evolución y consideraciones contemporáneas. Ciudad de México: Instituto de Geografía/Universidad Nacional Autónoma de México.
Hernández Reyes, A. (2008). Los mitos griegos en el manga japonés. En Congreso Internacional "Imagines". La Antigüedad en las Artes escénicas y visuales (pp. 633-644). Logroño: Universidad de La Rioja.
Kurumada, M. (1990, octubre 3). Entrevista a Masami Kurumada en el programa francés Club Dorothée. (C. Dorothée, Entrevistador) Obtenido de Saint Seiya Next Dimension: https://www.ssnextdimension.com/entrevistas/club-dorothee-1990/
Kurumada, M. (2022). Saint Seiya (4ta/Final Edition ed.). Ciudad de México: Panini.
Lefebvre, H. (2013). La producción del espacio. Madrid: Capitán Swing.
López Arroyo, D. (2016). Una aproximación a la reconstrucción del paisaje histórico. El proyecto l’Almisserà. DAMA. Documentos de Arqueología y Patrimonio Histórico(1), 73-90. doi:10.14198/dama.2016.1.06
Medrano Márquez, M., & Jodra López, E. (2018-2019). La Grecia Antigua en el cine. Saldvie, 153-179. doi:https://doi.org/10.26754/ojs_salduie/sald.201918-196721
Mendiola, C. (1996). Distinción y relación entre la teoría de la historia, historiografía y la historia. Historia y Grafía, 171-182.
Meo, A. (2019). Anime y manga : industrias culturales, mass media y consumo de productos culturales. Revista Intercambios, 98-104. https://ojs.unq.edu.ar/index.php/intercambios/article/view/287
Mezcua López, A. (2014). La experiencia del paisaje en China. Shanshui o cultura del paisaje en la dinastía Song. Madrid: Abada Editores.
Moreno Leoni, Á., & Moreno, A. (2018). Historiografía moderna y mundo antiguo clásico, siglos XIX-XX: a modo de introducción. En Historiografía moderna y mundo antiguo (pp. 9-29). Córdoba, Argentina: Tinta Libre. doi:http://dx.doi.org/10.29393/rh27-28hmfm10028
Netti, R. (2019). The colours of the ancient Greek architecture. Cultura e Scienza del Colore, 11(2), 14-24. doi:https://doi.org/10.23738/CCSJ.110202
Paga, J., & Miles, M. (2016). The Archaic Temple of Poseidon at Sounion. Hesperia, 657-710. doi:doi:10.2972/hesperia.85.4.0657
Pillet Capdepón, F. (2017). Geoliteratura. Paisaje literario y turismo. Madrid: Editorial Síntesis.
Ramírez Velázquez, B., & López Levi, L. (2015). Paisaje. México DF: Universidad Nacional Autónoma de México.
Ramos Salazar, J. (2017). Cultura, mito y escamoteo. Un análisis semiótico al manga japonés: el caso de Saint Seiya (Los Caballeros del Zodiaco) (trabajo recepcional ed.). Ciudad de México: Universidad Autónoma de la Ciudad de México.
Rivadeneyra, C. (2021, enero 9). La creación de Saint Seiya [documental]. YouTube. https://youtu.be/DOO69i5-w_o?si=7QWBpDR4fN_uccQ2
Rubio Moraga, Á. (2008). Grecia y el cine: historia, mitos y leyendas para entretenimiento del espectador. En M. Camarero Gómez, V. de Cruz Medina, & B. de las Heras Herrero, I Congreso Internacional de Historia y Cine (pp. 359-373).
Santana, A. (1998). Patrimonio cultural y turismo: reflexiones y dudas de un anfitrión. Revista Ciencia y Mar, 37-41. https://www.uco.es/~gt1tomam/master/gestion/santana.pdf
Souto, P. (2011). Paisajes en la geografía contemporánea: Concepciones y potencialidades. Revista Geográfica de América Central, 2, 1-23.
Stenou, M. (2019). Live Your Myth in Greece: Towards the construction of a Heritage Identity. Heritage, 2(2), 1640-1661. doi:https://doi.org/10.3390/heritage2020101
Terkenli, T. (2011). In Search of the Greek Landscape: A Cultural. En The European Landscape Convention: Challenges of Participation (pp. 121-141). Springer. doi:10.1007/978-90-481-9932-7_7
Toei Animation (1986-1989). Saint Seiya
Toei Animation (1987). Saint Seiya Gekijōban
Toei Animation (1988). Saint Seiya: Shinku no shōnen densetsu
Toei Animation (2002-2008). Saint Seiya The Hades
Varios. (s.f.). Universo Saint Seiya: https://www.universosaintseiya.com/
Varios (2012). Guía Saint Seiya. Recuperado el 2023, de http://snk-seiya.net/guiasaintseiya/Escenarios.html
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Miguel Enrique García Valladares

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Responsabilidad de los autores: son responsables por las ideas y datos empíricos de los manuscritos, por la fidelidad de la información, por la corrección de las citas, por los derechos para publicar cualquier material incluido en el texto y por la presentación del manuscrito en el formato requerido por la Revista de Antropología Experimental. Un manuscrito enviado a la Revista de Antropología Experimental no debe estar publicado ni haber sido presentado en la misma forma a otro medio de publicación. Así, mismo, los autores reconocen que conocen y están de acuerdos con estas PAUTAS EDITORIALES Y FORMALES. La dirección de la Revista de Antropología Experimental está permanentemente abierta para aclarar cualquiera de los contenidos aquí citados u de cualquier otra índole que surjan en el proceso de publicación de los manuscritos.