Inclusive and emerging methodologies to tecaher training in educational inclusion
DOI:
https://doi.org/10.17561/riai.v7.n2.6363Keywords:
inclusive methodologies, emerging methodologies, teacher training, educational inclusion, exclusionAbstract
This article aims to give clarify to the concept of educational inclusion as the right of all people to a quality education, with the aim of reducing and eliminating exclusion of any kind. Furthermore, it is intended to offer different inclusive methodologies and strategies which can be applied in the classroom to favor the inclusion of students and improve the educational process. In the same way, education in the 21st century must be at the level of today's society, which is why different emerging methodologies in education are presented that should be implemented in educational centers during the coming years, due to the fact that we are in the era of Communication and Information Technology, and this must be present in the teaching and learning process of students. It is essential that teachers are in continuous and permanent training and are prepared and trained to apply these methodologies and face new challenges.
Downloads
References
Arias, H., Jadán, J. y Gómez, L. (2019). Innovación Educativa en el aula mediante Design Thinking y Game Thinking. Revista cuatrimestral de divulgación científica, 6(1),82-95. https://doi.org/10.21503/hamu.v6i1.1576
Berenguer, C. (2016). Acerca de la utilidad del aula invertida o flipped classroom. XIV Jornadas de redes de investigación en docencia universitaria. Investigación, innovación y enseñanza universitaria: enfoques pluridisciplinares. 1466- 1480.
Booth, T., Ainscow, M., Black-Hawkins, K., Vaughan, M., & Shaw, L. (2000). Índice de inclusión. Centro de los Studios en la Educacion.
Chiner Sanz, E. (2011). Las percepciones y actitudes del profesorado hacia la inclusión del alumnado con necesidades educativas especiales como indicadores del uso de prácticas educativas inclusivas en el aula [Tesis de doctorado no publicada, Universidad de Alicante]. http://rua.ua.es/dspace/handle/10045/19467
Del Águila Ríos, Y., Capelo, M., Varela, J., Antequera, J. y Barroso, J. (2019). Creatividad y tecnologías emergentes en educación. Revista INFAD de Psicología. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 3(1), 527-534. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2019.n1.v3.1529
Díaz, M. (2017). La emergencia de la Realidad Aumentada en la educación. Revista de Educación Mediática y TIC, 6(1), 1-3. https://doi.org/10.21071/edmetic.v6i1.5804
Escudero, J.M. y Martínez, B. (2011). Educación Inclusiva y cambio escolar. Revista Iberoamericana de Educación, 55, 85-105.
https://doi.org/10.35362/rie550526
García, I., Romero, S., Aguilar, C.L., Lomeli, K.A., y Rodríguez, D.C. (2013). Terminología internacional sobre la educación inclusiva. Actualidades Investigativas en Educación, 13(1), 182-211.
Hurtado. Y. M., Mendoza, R. E. y Viejó, A. (2019). Los desafíos de la formación docente inclusiva: Perspectivas desde el contexto latinoamericano. Revista Internacional de Apoyo a la inclusión, Logopedia, Sociedad y Multiculturalidad, 5(2), 98-110.
Infante, M. (2010). Desafíos a la formación docente: inclusión educativa. Estudios pedagógicos (Valdivia), 36(1), 287-297. https://doi.org/10.4067/S0718-07052010000100016
Marcelo, C. (1994). Formación del profesorado para el cambio educativo. Barcelona: PPU.
Moliner García, O., Sanahuja Ribés, A. y Benet Gil, A. (2017). Prácticas inclusivas en el aula desde la investigación-acción [Tesis de maestría no publicada, Universitat Jaume I]. http://repositori.uji.es/xmlui/handle/10234/168902. https://doi.org/10.6035/Sapientia127
Mora, F. (2013). El mobile learning y algunos de sus beneficios. Revista Calidad en la Educación Superior. 4(1), 47-67. https://doi.org/10.22458/caes.v4i1.453
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (19 de abril de 2010). El derecho a la Educación. https://es.unesco.org/themes/derecho-a-educacion
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 María Isabel Quesada López

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Creative Commons Attribution License that allows you to Share - copy and redistribute the material in any media or format and Adapt - remix, transform and create from the material under the conditions of Attribution.



