Intervención Artística y Reconstrucción Social en la Educación / Art intervention and social reconstruction in education

Autores/as

  • Maria Letsiou Athens School of Fine Arts.

Palabras clave:

Intervención artística, reconstrucción social, aprendizaje, alteración, producción colectiva de sentido / Art intervention, social reconstruction, learning, disruption, collective production of meaning

Resumen

La reconstrucción social a través de la Educación Artística ha constituido un elemento importante en la agenda de investigación de educación artística en el siglo XX, en respuesta a la necesidad del mundo occidental para hacer la educación pertinente a los problemas sociales. El marco teórico en el que la reconstrucción social se ha desarrollado es el de la posmodernidad, donde los objetivos de la enseñanza de la educación multicultural ganan importancia. Paralelamente, los enfoques de enseñanza de la educación artística se definen por prácticas artísticas en el campo de la creación visual de cada época. Durante la modernidad, por ejemplo, la autoexpresión creativa de los niños y los estudiantes se convirtió en algo importante. Sobre la base de la hipótesis anterior, surgen dos preguntas: una, ¿cómo las prácticas artísticas contemporáneas y la ontología de obras de arte definen los enfoques de enseñanza? y ¿los objetivos de la enseñanza pueden ser conectados con la promoción del intercambio cultural entre grupos y hacer hincapié en la importancia de la periferia? Este estudio trata de responder a las preguntas anteriores. Se centra en la práctica de la intervención artística y sus implicaciones didácticas. Examinamos el papel de estas implicaciones en la influencia de las actitudes y opiniones de los estudiantes sobre cuestiones de dominación, poder, dependencia, etc.

Art intervention and social reconstruction in education

Social reconstruction through Art Education has constituted an important item on the art education research agenda of the 20th century, in response to the need of the Western world to make education relevant to social problems. The theoretical framework within which social reconstruction philosophy has been developed is that of postmodernism, where the teaching objectives of multicultural education gain a prominent importance. In parallel, art education teaching approaches are defined, at least in part, by artistic practices and the field of visual creation of each era. In modern era, for instance, the crea-tive self-expression of children and students has emerged as very important for teaching applications and the learning environment. Based on the above hypothesis, two questions arise: a, how do contemporary artistic practices and the ontology of artworks define teach-ing approaches? and b, in this context, can teaching objectives be connected with the promotion of cultural exchange among groups and emphasise the importance of the phi-losophy of the periphery (the philosophy that makes one’s view more flexible)? This study attempts to answer the above questions. It focuses on art intervention practice and its teaching implications. We examine the role of these teaching implications in promoting the students’ realisation of attitudes and opinions on issues of dominance, power, dependence etc.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Biografía del autor/a

Maria Letsiou, Athens School of Fine Arts.

Secondary Education. Art education researched.

Citas

Addison N. & Burgess L. (2010). Learning to Teach Art and Design in the secondary School. London and New York: Routledge, Taylor and Francis Group.

Bourriaud N. (2002). Relational Aesthetics. France: Les presses du reel.

Bourriaud N. (2007). Postproduction. New York: Lucas & Sternberg.

Efland A. (1990). A history of art education: intelectual and social currents in teaching the visual art. NY, London: Teacher college press.

Efland A. (1989). History of art education as criticism: on the use of the past. In A. Efland (Ed.) The History of Art Education: Proceeding from the Second Penn State Conference. Reston, VA: National Art Education Association.

Freedman K. (2003). Teaching Visual Culture. New York, London: Teachers College. Columbia University and NAEA.

Freire P. (1972). Pedagogy of the Oppressed. Athens: Rappa.

Letsiou M. (2010a). Multicultural Art Education: Attitudes of artists - teachers, unpublished the-sis. Athens School of Fine Arts, Department of Theory and History of Art.

PMCid:PMC2887192

Letsiou M. (2010b). ‘Self-identification and contemporary art education’. iJADE Conference 2010 Art and Design Education and Contemporary Culture, Art and Design Academy, Mount Pleasant, Liverpool John Moores University, Liverpool Biennial of Contemporary Art. 18 REFLEXIÓN Y ENSAYO

PMCid:PMC2887192

Letsiou M. (2011). ‘Issues - based Art Education and creative inquiry process’. Paper presented at 33th InSEA World Congress Budapest.

PMCid:PMC2887192

Lowenfeld V., Brittain L. (1987) (eighth ed.). Creative and mental Growth. New Jersey: Prentice Hall.

Richardson J. (2010). Interventionist Art Education: Contingent Communities, Social Dialogue, and Public Collaboration. Studies in Art Education, A Journal of Issues and Research, 52(1), pp. 18-33.

Salla T. (2008). Art Education and Pedagogical systems. Athens: Nisos.

Walwin J. (editor). (2010). Searching for Art’s New Public. Bristol, UK / Chicago, USA: Intellect.

Descargas

Publicado

2016-11-04

Cómo citar

Letsiou, M. (2016) «Intervención Artística y Reconstrucción Social en la Educación / Art intervention and social reconstruction in education», Tercio Creciente, 3(2). Disponible en: https://revistaselectronicas.ujaen.es/index.php/RTC/article/view/3092 (Accedido: 28marzo2024).

Número

Sección

Artículos temáticos del número