Experiences with artistic disciplines to learn business management

Authors

  • Teresa García-Merino Universidad de Valladolid

DOI:

https://doi.org/10.17561/ae.v23n1.5272

Keywords:

learning experiences, artistic disciplines, skills, business management, higher education

Abstract

This paper addresses a set of educational experiences developed from different artistic disciplines to promote interactive learning of business management contents and skills. In particular, films, theater-based techniques, music and visual arts have been used. The methodology used in these experiences has been essentially participatory, interactive and reflective, with game-based training activities and cooperative dynamics. Participants were very satisfied with this type of experiences and with the experts who participated to guide them. Through the analysis of these experiences, it can be deduced the outstanding role of the arts in the acquisition of learning at university, both in terms of the development of the process as well as the outcome.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguaded, J. I. y Pérez, M. A. (2001). Nuevas corrientes comunicativas, nuevos escenarios didácticos. Comunicar, 16, 120-130. https://doi.org/10.3916/C16-2001-18

Aparici, R. (2010). Conectados en el ciberespacio. Universidad Nacional de Educación a Distancia.

Aparici, R. y Silva, M. (2012). Pedagogía de la interactividad. Comunicar, 18, 51-58. https://doi.org/10.3916/C38-2012-02-05

Barros, M. S. F., Paschoal, J. D., Ferreira, A. L. y Barros, P. C. S. (2019). Arte e educação: o teatro como recurso metodológico no trabalho pedagógico na alfabetização. Revista Ibero-americana de Estudos em Educação, 14(3), 1205-1216. https://doi.org/10.21723/riaee.v14i3.12491

Beckwith, A. (2003). Improving business performance – the potencial of arts in training. Industrial and Comercial Training, 35(4/5), 207-209. https://doi.org/10.1108/00197850310487359

Cárdenas-Rodríguez, R., Terrón-Caro, T. y Monreal-Gimeno, M. C. (2017). El teatro social como herramienta docente para el desarrollo de competencias interculturales. Revista de Humanidades, 31, 175-194. https://doi.org/10.5944/rdh.31.2017.19078

Cools, E. y Van den Breeck, H. (2007). The hunt for the heffalump continues: can trait and cognitive characteristics predict entrepreneurial orientation? Journal of Small Business Strategy, 18(2), 23-41.

Crossan, M. M. (1998). Improvisation in action. Organization Science, 9(5), 593-599. https://doi.org/10.1287/orsc.9.5.593

Cubero, R., Cubero, M., Santamaría, A., Mata, M. L., Ignacio, M. J. y Prados, M. M. (2008). La educación a través de su discurso. Prácticas educativas y construcción discursiva del conocimiento en el aula. Revista de Educación, 346, 71-104.

Dale, E. (1932). Methods for analyzing the content of motion pictures. Journal of Educational Sociology, 6, 244-250.

Doherty, E. M. (2006). Viewing work historically through art: Incorporating the visual arts into organizational studies. Journal of Management History, 12(2), 137-153. https://doi.org/10.1108/13552520610654041

Fernández, C. (2007). Desarrollo de la capacidad creativa a través de la educación musical. Revista de música culta Filomusica, 82. Recuperado de [http://www.filomusica.com/filo82/creatividad.html]

Ferris, W. P. (2002). Theater tools for team building. Harvard Business Review, 80(12), 24-25.

Genovard, C., Casulleras, D. y Gotzens, C. (2010). La calidad docente en el cine: contrastes entre la ficción y el documental. Revista española de pedagogía, 68(245), 5-22.

Gértrudix, M. y Gértrudix, F. (2010). La utilidad de los formatos de interacción músico-visual en la enseñanza. Comunicar, 34, 99-107. https://doi.org/10.3916/C34-2010-02-10

Gibb, S. (2004). Arts-based training in management development: the use of improvisational theatre. Journal of Management Development, 23(8), 741-750. https://doi.org/10.1108/02621710410549594

González-Zamar, M. D. y Abad-Segura, E. (2019). Educación plástica y “visual thinking” en la educación superior: aportes para mejorar las habilidades cognitivas y el aprendizaje visual. En 4th Virtual International Conference on Education, Innovation and ICT. Conference Proceedings (p. 540), Red de investigación e innovación educativa.

Hinojo, F. J., Aznar, I. y Cáceres, M. P. (2009). Percepciones del alumnado sobre el blended learning en la universidad. Comunicar, 33, 165-174. https://doi.org/10.3916/c33-2009-03-008

Jonassen, J. R. (1999). Leadership: Sharing the passion. Management Pocketbooks.

Lange, D. L. (2003). Implications of theory and research in second language classrooms. En D. L. Lange y R. M. Paige (Eds.), Culture as the core: Perspectives on culture in second language learning (pp. 271-336). Information Age Publishing.

Martín, J. (1999). La educación en el ecosistema comunicativo. Comunicar, 13, 13-21. https://doi.org/10.3916/C13-1999-03

Mateo Gijón, M. A. (2018). Creatividad en la dirección musical. Creatividad y Sociedad, 28, 31-49.

Mockler, R. J. (2002). Using the arts to acquire and enhance management skills. Journal of Management Education, 26(5), 574-585. https://doi.org/10.1177/105256202236727

Monks, K., Barker, P. y Mhanachain, A. N. (2001). Drama as an opportunity for learning and development. Journal of Management Development, 20(5/6), 414-423. https://doi.org/10.1108/02621710110395435

Moshavi, D. (2001). “Yes and…”: Introducing improvisational theatre techniques to the management classroom. Journal of Management Education, 25(4), 437-449. https://doi.org/10.1177/105256290102500408

Pac Salas, D. y García Casarejos, N. (2013). El cine como herramienta de aprendizaje en el aula. Claves de una experiencia docente multidisciplinar en el ámbito económico. Revista Internacional de Organizaciones, 10, 181-197. https://doi.org/10.17345/rio10.181-197

Peñate, A. G. y Hernández, J. M. (2021). Las prácticas interpretativas y la enseñanza de las artes en los museos. Atenas, 2(54), 157-171.

Peña-Zabala, M. y Porcel-Ziarsolo, A. (2019). Del museo al aula: propuesta para la creación de prácticas artístico-didácticas entre iguales. Educación Artística, 10, 133-149. http://dx.doi.org/10.7203/eari.10.14320

Powell, G. N. y Veiga, J. E. (1986). Using popular music to examine management and OB concepts: A rejoinder to Springsteen’s thesis. Organizational Behavior Teaching Review, 10(1), 79-81. https://doi.org/10.1177/105256298601000112

Querol Gutiérrez, C. (2014). Las directoras de orquesta como ejemplo de liderazgo femenino. Dedica. Revista de Educaçao e humanidades, 6, 233-248. https://doi.org/10.30827/dreh.v0i6.6975

Salgado, M. (2008). Le theatre, un outil de formation au management. Revue Française de Gestion, 34(181), 77-96. https://doi.org/10.3166/rfg.181.77-96

Santibáñez, J. (2006). Los museos virtuales como recurso de enseñanza-aprendizaje. Comunicar, 27, 155-162. https://doi.org/10.3916/C27-2006-24

Starkey, K. y Tempest, S. (2009). The winter of our discontent: the design challenge for business schools. Academy of Management Learning & Education, 8(4), 576-586. https://doi.org/10.5465/amle.8.4.zqr576

Tapscott, D. (2010). A hora da geraçao digital. Nova Fronteira Participaçoes.

Villa, A. y Villa, O. (2007). El aprendizaje basado en competencias y el desarrollo de la dimensión social en las universidades. Educar, 40, 15-48.

Winter, M., Smith, C., Morris, P. y Cicmil, S. (2006). Directions for future research in project management: the main findings of a UK government-funded research network. International Journal of Project Management, 24(8), 638-649. https://doi.org/10.1016/j.ijproman.2006.08.009

Zander, B. y Zander, R. S. (2000). The art of possibility. Harvard Business School Press.

Published

2021-06-30

Issue

Section

Experiencias

How to Cite

García-Merino, T. (2021). Experiences with artistic disciplines to learn business management. AULA DE ENCUENTRO, 23(1), 166-187. https://doi.org/10.17561/ae.v23n1.5272