Values education through literature, mayeutics and discursive ethics: a practical approach to civic training in Pre-primary education
DOI:
https://doi.org/10.17561/ade.v22n2.5515Keywords:
Children's Literature, Thales with values, Education in Values., Civic educationAbstract
This article shows the results obtained in a study carried out with a sample of 273 Pre-Primary Education teachers regarding their perception of Values Education in Spain, taking into account the educational regulations and the guidelines of their educational centres. Also, the usefulness of Children’s Literature for the transmission of values is defended, offering a modest proposal for the selection and creation of stories for children to work Values Education, according to the Spanish educational regulations, and using discursive ethics and the maieutic method in the Pre-primary classroom.
Downloads
References
Bolívar, A. (2002) Educar en Valores. Una educación de la ciudadanía. Consejería de Educación y Ciencia de la Junta de Andalucía Dirección General de Evaluación Educativa y Formación del Profesorado.
Bravo Villasante, C. (1969), Historia de la Literatura Infantil Española, Doncel, Madrid, pp. 17-136.
Gómez, P, Problemas morales de la existencia humana, (1980), Madrid, España: Editorial Magisterio Español S.A, (PP.32-33).
Hers, R, Remei, J& Paolitto, D, (1984), El crecimiento moral de Piaget a Kohlberg, Madrid, España: Narcea (pp.19-20).
Merlo, J.C. (1975). La Literatura Infantil y su problemática. Buenos Aires, El Ateneo.
Muguerza, J & Gómez, C. (2018). La aventura de la moralidad (Paradigmas, fronteras y problemas de la ética). Madrid, España. Alianza Editorial.
Paniagua, G. Palacios, J (2005), Educación infantil, respuesta educativa a la diversidad, Madrid. Alianza Editorial.
Requena, M & Sainz de Vicuña, P (2009). Didáctica de la Educación Infantil. Madrid, España. Editex (pp. 76-96).
Autor. (2018). Cuentos para crecer: Educación en Valores a través de la Literatura. Universidad Rey Juan Carlos. Accesible en: https://www.academia.edu/42708920/Cuentos_para_crecer_Educaci%C3%B3n_en_Valores_a_trav%C3%A9s_de_la_Literatura?auto=download
Autor (2019). Educación en Valores a través del Patrimonio Natural y Cultural en los Sitios Reales. Universidad Rey Juan Carlos. Accesible en: https://www.academia.edu/42708758/Educaci%C3%B3n_en_Valores_a_trav%C3%A9s_del_Patrimonio_Natural_y_Cultural_en_los_Sitios_Reales
Rousseau, J. (1821). El Emilio o la Educación, Tomo 1, Madrid. Imprenta de Albán y compañía.
Yus, R. (1996) Temas transversales: Hacia una nueva escuela, Barcelona, Grao.
CAPÍTULO DE LIBRO
Rodríguez-Oronoz. (2020). Educación en Valores: respeto a la diversidad. La incidencia de la COVID-19 en el desarrollo de pautas de convivencia mínimas en relación a la educación inclusiva para la construcción de un "nosotros global". En Moreno-Rodríguez, R., Tejada-Cruz, A. y Díaz-Vega, M. (coords.) et al. (2020). COVID-19. Educación Inclusiva y Personas con Discapacidad: Fortalezas y Debilidades de la Teleeducación. Colección iAccessibility Vol. 23. La Ciudad Accesible (p.126-134).
ARTÍCULO EN REVISTA DIGITAL
Martínez, L.M (2014). La Responsabilidad Social Corporativa en las instituciones educativas. Estudios sobre educación / VOL. 27 / 2014 / 169-191. https://doi.org/10.15581/004.27.169-191
OTROS
Oronoz, S. (2018). Cuentos para crecer: Educación en Valores a través de la Literatura. (Trabajo Fin de Grado). Universidad Rey Juan Carlos.
Oronoz, S (2019). Educación en Valores a través del Patrimonio Natural y Cultural en los Sitios Reales. (Trabajo Fin de Máster). Universidad Rey Juan Carlos.
LEGISLACIÓN CONSULTADA
Asamblea General de la ONU. (1948). Declaración Universal de los Derechos Humanos (217 [III] A). Paris.
Constitución Española de 1978, artículo 27. Título I, De los derechos y los deberes fundamentales.
Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de educación.
Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre para la mejora de la Calidad Educativa.
Ley Orgánica General del Sistema Educativo, de 3 de octubre de 1990.
Texto elaborado a partir de la Ley Orgánica por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación aprobada en el Pleno del Senado de 23 de diciembre de 2020. Accesible en: LOE CON LOMLOE (educacionyfp.gob.es)
Downloads
Published
Issue
Section
License
The authors who publish in this journal agree with the following terms:
The authors retain the copyright and guarantee the journal the right to be the first publication of the work as well as a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the authorship of the work and the initial publication in this magazine.
Authors may separately establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
Authors are allowed and encouraged to disseminate their work electronically (for example, in institutional repositories or on their own website) before and during the submission process, as it may result in productive exchanges, as well as a more early and major published papers (See The Effect of Open Access).