Educational inclusion of families with early education students in Ecuador

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17561/ae.v23n1.5644

Keywords:

Educational policy, educational practices, educational principles, family participation

Abstract

This research attemps to share an educational experience with families of initial education students, carried out with the objective of promoting educational inclusion in an educational unit in Santo Domingo (Ecuador). The lack of knowledge about inclusive education that exists in families justifies the promotion of spaces that allow reflection on educational inclusion. A quantitative methodology has been followed, using a quasi-experimental design and having a descriptive character. A questionnaire was applied twice to 25 families whose children were enrolled on the institution. An inclusive education awareness workshop was planned and delivered. As conclusions, it was possible to make visible the presence of a care culture in relation to diversity, and the general distancing of the figure of the father of the family in school activity. However, positive aspects could be perceived on the perception and understanding of the inclusive policies and practices of the center.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barrero, A. M., y Rosero, A. L (2018) Estado del Arte sobre Concepciones de la Diversidad en el Contexto Escolar Infantil. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 12(1) 39-55. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782018000100039

Booth, T., y Ainscow, M (2015). Guía para la educación inclusiva. Desarrollando el aprendizaje y la participación en los centros escolares. FUHEM Educación y OEI

Carrillo, S. M., et al (2018) Prácticas Pedagógicas frente a la Educación Inclusiva desde la perspectiva del Docente. Retos (39), 15-33. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782018000100039

Corral, K., Villafuerte, J. S., y Bravo, S. (2015). Realidad y Perspectiva de la Educación Inclusiva de Ecuador Percepciones de los Actores Directos al 2014. Ciaiq2015, 2, 583-587. https://bit.ly/3v4MUoh

Fernández, I. M., Véliz-Briones, V., y Ruiz-Cedeño, A. I. (2016). Hacia una cultura pedagógica inclusiva: Experiencias desde la práctica universitaria. Revista Electrónica Educare, 20(3), 1-15. http://dx.doi.org/10.15359/ree.20-3.13.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, M (2014). Metodología de la Investigación. México: McGraw-Hill.

Herrán, A., Ruiz, A. I., y Lara, F. (2018). Claves del cambio educativo en Ecuador. Foro de Educación, 16(24), 141-166. http://dx.doi.org/10.14516/fde.516

Kottak, C. P. (2000). Antropología cultural. Espejo para la humanidad. Madrid McGraw-Hill.

Lara, F. (2019). Hacia una educación del SumakKawsay a través de la propuesta artística de Oswaldo Guayasamín. Arte, Individuo y Sociedad, 31(1), 9-26. https://doi.org/10.5209/ARIS.58256

Lara, F. (2019a). Sumak Kawsay y Educación Inclusiva en Ecuador: una propuesta desde el personalismo. Acta Scientiarum. Education (41), 68-76. https://doi.org/10.4025/actascieduc.v41i1.40274

Lara, F., y de la Herrán Gascón, A. (2016). Reflexiones sobre la educación del sumak kawsay en Ecuador. Araucaria. Revista Iberoamericana de Filosofía, Política y Humanidades, 18(36), 41-58. http://dx.doi.org/10.12795/araucaria.2016.i36.03

Lara, F., y Gamarra, C. O. (2019). Necesidades educativas de estudiantes ecuatorianos con discapacidad para una educación del SumakKawsay. DEDiCA Revista de Educação e Humanidades (dreh) (16), 31-45. http://dx.doi.org/10.30827/dreh.v0i16.8290

Lyons, W. E., Thompson, S. A. & Timmons, V. (2016). “We are inclusive. We are a team. Let’s just do it”: Commitment, collective efficacy, and agency in four inclusive schools. International Journal of Inclusive Education, 20(8), 889–907. http://dx.doi.org/ 10.1080/13603116.2015.1122841

Mateus, L. E., Vallejo, D. M., Obando, D., y Fonseca, L. (2017). Percepción de las prácticas y de la cultura inclusiva en una comunidad escolar. Avances en Psicología Latinoamericana, 35(1), 177-191. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/apl/a.4854

Ministerio de Educación del Ecuador (2013). Acuerdo Ministerial 0295-13. Recuperado de http://educacion. gob.ec/wpcontent/uploads/downloads/2013/08

Montaño -Sánchez, L. (2019). Trabajo docente con padres y madres de familia, un recuento en la Educación Preescolar. México. Actualidades Investigativas en Educación, 19(1), 541-570. http://dx.doi.org/10.15517/aie.v19i1.35169

Pionce, M. S. P., Pibaque, L. M. B., Villafuerte, L. S. A., y Merino, S. P (2018) La dinámica educativa intercultural y la inclusión educativa. Revista Lasallista de Investigación, 15(2). http://dx.doi.org/10.22507/rli.v15n2a12

Rello, C. F., Puerta, I. G., y González, C. M. T (2018) Análisis comparativo del efecto de tres programas de sensibilización hacia la discapacidad en Educación Física. Retos (34), 258-262. https://doi.org/10.47197/retos.v0i34.59889

Requena, B. E. S., yMcmullin, K. J (2015). Videojuegos para la inclusión educativa. Digital Education Review (27) 122-137. https://doi.org/10.1344/der.2015.27.122-137

Sales, A., Moliner, O., Amiama, J. F., y Lozano, J (2018). Escuela incluida: recursos y estrategias para la participación ciudadana. Revista Mexicana de investigación educativa, 23(77) 433-458. https://n9.cl/f07bz

Sampieri, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill.

Tárraga-Mínguez, R., Vélez-Calvo, X., Sanz-Cervera, P., Pastor-Cerezuela, G. y Fernández-Andrés, M. I. (2021). Educación inclusiva en Ecuador: perspectiva de directores, familias y evaluadores. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 14, 1–21. http://dx.doi.org/ 10.11144/Javeriana.m14.eiep

UNESCO (2017) Guía para asegurar la inclusión y la equidad en la educación. Recuperado de: shorturl.at/dfwFS

UNESCO, (2009). Directrices sobre políticas de inclusión en educación. Recuperado de: file:///d:/nueva%20carpeta%20(3)/cuadro%20para%20justificacion.pdf

Published

2021-06-30

Issue

Section

Investigaciones

How to Cite

Lara Lara, F., Loor Molina, T. K., Nogales Chica, S., & Loor Moina, M. K. (2021). Educational inclusion of families with early education students in Ecuador. AULA DE ENCUENTRO, 23(1), 23-44. https://doi.org/10.17561/ae.v23n1.5644