Educational inclusion of families with early education students in Ecuador
DOI:
https://doi.org/10.17561/ae.v23n1.5644Keywords:
Educational policy, educational practices, educational principles, family participationAbstract
This research attemps to share an educational experience with families of initial education students, carried out with the objective of promoting educational inclusion in an educational unit in Santo Domingo (Ecuador). The lack of knowledge about inclusive education that exists in families justifies the promotion of spaces that allow reflection on educational inclusion. A quantitative methodology has been followed, using a quasi-experimental design and having a descriptive character. A questionnaire was applied twice to 25 families whose children were enrolled on the institution. An inclusive education awareness workshop was planned and delivered. As conclusions, it was possible to make visible the presence of a care culture in relation to diversity, and the general distancing of the figure of the father of the family in school activity. However, positive aspects could be perceived on the perception and understanding of the inclusive policies and practices of the center.
Downloads
References
Barrero, A. M., y Rosero, A. L (2018) Estado del Arte sobre Concepciones de la Diversidad en el Contexto Escolar Infantil. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 12(1) 39-55. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782018000100039
Booth, T., y Ainscow, M (2015). Guía para la educación inclusiva. Desarrollando el aprendizaje y la participación en los centros escolares. FUHEM Educación y OEI
Carrillo, S. M., et al (2018) Prácticas Pedagógicas frente a la Educación Inclusiva desde la perspectiva del Docente. Retos (39), 15-33. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782018000100039
Corral, K., Villafuerte, J. S., y Bravo, S. (2015). Realidad y Perspectiva de la Educación Inclusiva de Ecuador Percepciones de los Actores Directos al 2014. Ciaiq2015, 2, 583-587. https://bit.ly/3v4MUoh
Fernández, I. M., Véliz-Briones, V., y Ruiz-Cedeño, A. I. (2016). Hacia una cultura pedagógica inclusiva: Experiencias desde la práctica universitaria. Revista Electrónica Educare, 20(3), 1-15. http://dx.doi.org/10.15359/ree.20-3.13.
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, M (2014). Metodología de la Investigación. México: McGraw-Hill.
Herrán, A., Ruiz, A. I., y Lara, F. (2018). Claves del cambio educativo en Ecuador. Foro de Educación, 16(24), 141-166. http://dx.doi.org/10.14516/fde.516
Kottak, C. P. (2000). Antropología cultural. Espejo para la humanidad. Madrid McGraw-Hill.
Lara, F. (2019). Hacia una educación del SumakKawsay a través de la propuesta artística de Oswaldo Guayasamín. Arte, Individuo y Sociedad, 31(1), 9-26. https://doi.org/10.5209/ARIS.58256
Lara, F. (2019a). Sumak Kawsay y Educación Inclusiva en Ecuador: una propuesta desde el personalismo. Acta Scientiarum. Education (41), 68-76. https://doi.org/10.4025/actascieduc.v41i1.40274
Lara, F., y de la Herrán Gascón, A. (2016). Reflexiones sobre la educación del sumak kawsay en Ecuador. Araucaria. Revista Iberoamericana de Filosofía, Política y Humanidades, 18(36), 41-58. http://dx.doi.org/10.12795/araucaria.2016.i36.03
Lara, F., y Gamarra, C. O. (2019). Necesidades educativas de estudiantes ecuatorianos con discapacidad para una educación del SumakKawsay. DEDiCA Revista de Educação e Humanidades (dreh) (16), 31-45. http://dx.doi.org/10.30827/dreh.v0i16.8290
Lyons, W. E., Thompson, S. A. & Timmons, V. (2016). “We are inclusive. We are a team. Let’s just do it”: Commitment, collective efficacy, and agency in four inclusive schools. International Journal of Inclusive Education, 20(8), 889–907. http://dx.doi.org/ 10.1080/13603116.2015.1122841
Mateus, L. E., Vallejo, D. M., Obando, D., y Fonseca, L. (2017). Percepción de las prácticas y de la cultura inclusiva en una comunidad escolar. Avances en Psicología Latinoamericana, 35(1), 177-191. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/apl/a.4854
Ministerio de Educación del Ecuador (2013). Acuerdo Ministerial 0295-13. Recuperado de http://educacion. gob.ec/wpcontent/uploads/downloads/2013/08
Montaño -Sánchez, L. (2019). Trabajo docente con padres y madres de familia, un recuento en la Educación Preescolar. México. Actualidades Investigativas en Educación, 19(1), 541-570. http://dx.doi.org/10.15517/aie.v19i1.35169
Pionce, M. S. P., Pibaque, L. M. B., Villafuerte, L. S. A., y Merino, S. P (2018) La dinámica educativa intercultural y la inclusión educativa. Revista Lasallista de Investigación, 15(2). http://dx.doi.org/10.22507/rli.v15n2a12
Rello, C. F., Puerta, I. G., y González, C. M. T (2018) Análisis comparativo del efecto de tres programas de sensibilización hacia la discapacidad en Educación Física. Retos (34), 258-262. https://doi.org/10.47197/retos.v0i34.59889
Requena, B. E. S., yMcmullin, K. J (2015). Videojuegos para la inclusión educativa. Digital Education Review (27) 122-137. https://doi.org/10.1344/der.2015.27.122-137
Sales, A., Moliner, O., Amiama, J. F., y Lozano, J (2018). Escuela incluida: recursos y estrategias para la participación ciudadana. Revista Mexicana de investigación educativa, 23(77) 433-458. https://n9.cl/f07bz
Sampieri, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill.
Tárraga-Mínguez, R., Vélez-Calvo, X., Sanz-Cervera, P., Pastor-Cerezuela, G. y Fernández-Andrés, M. I. (2021). Educación inclusiva en Ecuador: perspectiva de directores, familias y evaluadores. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 14, 1–21. http://dx.doi.org/ 10.11144/Javeriana.m14.eiep
UNESCO (2017) Guía para asegurar la inclusión y la equidad en la educación. Recuperado de: shorturl.at/dfwFS
UNESCO, (2009). Directrices sobre políticas de inclusión en educación. Recuperado de: file:///d:/nueva%20carpeta%20(3)/cuadro%20para%20justificacion.pdf
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Fernando Lara Lara, Tania Karina Loor Molina, Sandra Nogales Chica, Marienela Karina Loor Moina

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors who publish in this journal agree with the following terms:
The authors retain the copyright and guarantee the journal the right to be the first publication of the work as well as a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the authorship of the work and the initial publication in this magazine.
Authors may separately establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
Authors are allowed and encouraged to disseminate their work electronically (for example, in institutional repositories or on their own website) before and during the submission process, as it may result in productive exchanges, as well as a more early and major published papers (See The Effect of Open Access).





