Learning strategies in students middle upper level
DOI:
https://doi.org/10.17561/ae.v23n1.5996Keywords:
strategies, students, upper-secondary levelAbstract
The aim of this work is to know the type of learning strategies used by students of the Primitive and National College of San Nicolás de Hidalgo. It is a cross-cutting and descriptive investigation. A sample was handled, consisting of 378 students enrolled in the second and fourth semesters of higher middle education in the February/August 2020 school year. The research was carried out through the application of the Evaluation Questionnaire of Learning Strategies for University Students (CEVEAUPEU) of Gargallo, Suárez-Rodríguez and Pérez-Pérez (2009). The results obtained are as follows: 2.9% have regular study strategies, 75.4% have good study strategies and finally 21.7% have excellent strategies. From the results obtained, it can be concluded that participants demand greater knowledge and use of strategies for processing and using (grouped) EEP information related to the search, selection, processing and use of information.
Downloads
References
Ángela y Teresa Rodríguez, (2008). Estrategias de aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes universitarios. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 8(3). 401-412 Monereo.
Ben-Eliyahu, A., y Linnenbrink-Garcia, L. (2015). Integrating the regulation of affect, behavior, and cognition into selfregulated learning paradigms among secondary and post-secondary students. https://doi.org/10.1007/s11409-014-9129-8
Beltrán, Jesús. (1993). Procesos, estrategias y técnicas de aprendizaje. Madrid: Síntesis
Beltrán, Jesús. (2003). Estrategias de aprendizaje. Revista de Educación,332. 55-73.
Casal, Jordi y Mateu, Enric, (2003). Tipos de muestreo. Rev. Epidem. Prev. Med.,1(1).
Carles. (1994). Estrategias de enseñanza aprendizaje. Formación del profesorado y aplicación en la escuela. Barcelona: Editorial Graó.
Cruz. (2009). El cuestionario CEVEAPEU. Un instrumento para la evaluación de las estrategias de aprendizaje de los estudiantes universitarios. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 15(2).
Delgado, B., Inglés, C. J. García-Fernández, J. M., Castejón, J. L., y Valle, A. (2010). Planeamiento educativo: las cooperativas de trabajo asociado. Percepciones de sus directivas. 20, 51-84.
Díaz-Barriga A., Frida. y Hernández R., Gerardo (2007). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo una interpretación constructivista, 2ª Ed. México: Mc Graw Hill.
Díez, G. M. (2014). Relación entre las estrategias de aprendizaje y las inteligencias múltiples y su influencia en el rendimiento académico (Tesis de maestría) Universidad Internacional de la Rioja, Badajoz, España.
Erlbaum Mahwah. Zimmerman, Barry J. (2000). Attaining self-regulation: A social cognitive perspective. En Monique Boekaerts, Paul R. Pintrich, y Moshe Zeidner (eds.), Handbook of self-regulation (pp. 13-39). San Diego, CA: Academic Press.
Ellis, A. K., Denton, D. W., y Bond, J. B. (2014). An analysis of research on metacognitive teaching strategies. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116, 4015 4024. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.01.883
Gargallo, B., Campos, C., y Almerich, G. (2016). Aprender a aprender en la universidad. Efectos sobre las estrategias de aprendizaje y el rendimiento académico. Cultura y Educación. 9, 1-40. https://doi.org/10.1080/11356405.2016.1230293
Gagne, Robert M. y Driscol, Marcy Preskins. (1988). Essentials of learning for instruction. Editorial Englegood Cliffs, N.J; Prentice Hall.
Genovard, C. (1990). Las estrategias de aprendizaje desde la perspectiva de la Psicología de la Instrucción. En C. Monereo (Comp.). Enseñar a aprender ya pensar en la escuela. Ponencias. de las l Jornadas de estudio sobre estrategias de aprendizaje. Madrid: Infancia y Aprendizaje.
Hartley, James. (1998). Learning and studying: A research perspective psychology focus. Taylor & Francis. Londres: Routledge Martín, Eduardo, García, Luis A., Torbay. https://doi.org/10.4324/9780203270189
MacMillan. Winne, Phillip H. (2001). Self-regulated learning viewed from models of information processing. En Barry J. Zimmerman y Dale H. Schunk (eds.), Self-regulated learning and academic achievement: Theoretical perspectives (pp. 153-189).
Miñano, P., y Castejón, J. L. (2008). Capacidad predictiva de las variables cognitivo motivacionales sobre el rendimiento académico. Revista Electrónica de Motivación y Emoción, 28(11).
Navarro, Rubén E. (2003). El rendimiento académico: concepto, investigación y desarrollo. Revista Electrónica sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 1(2).
O'Malley, J. Michael y Chamot, Anna Uhl. (1990). Learning strategies in second language acquisition. Cambridge: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9781139524490
Pérez Acosta, Ricarte Xavier. (2010). Estrategias cognitivas empleadas por alumnos con bajo rendimiento en álgebra para resolver una prueba. (Tesis inédita de Maestría). México. Universidad Autónoma de Yucatán. Recuperado el 18 de agosto del 2011, de http://posgradofeuady.org.mx/wp-content/uploads/2011/01/Perez-Ricarte-MIE2010.pdf. Pintrich,
Paul R. (2000). The role of goal orientation in self-regulated learning. En Monique Boekaerts, Paul R. Pintrich, y Moshe Zeidner (eds.), Handbook of self-regulation (pp.452-502).
Secretaría de Educación Pública. (2011). Reforma Integral de la Educación Media Superior en México. México: SEP.
Saldaña, L. (2014). Estrategias de aprendizaje, motivación y rendimiento académico en alumnos de nivel medio superior. [Tesis de maestría]. México: Universidad Autónoma de Nueva León.
Tay, Bayram. (2013). Elaboration and organization strategies used by prospective classteachers while studying social studies education textbooks. Eurasian Journal of Educational Research, 13(51), 229-252.
Weinstein, Claire Ellen y Mayer, Richard E. (1985). The teaching of learning strategies. En Merlin C, Wittrock, (ed.), Handbook of research on teaching (pp. 315-327).
Zimmerman, B.J. (2000). Attaining self-regulation: a social cognitive perspective. En M. Boekaerts, P.R. Pintrich & M. Zeidner (Eds.), Handbook of selfregulation (pp. 13-39). San Diego: Academic Press.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Leticia Sesento García

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors who publish in this journal agree with the following terms:
The authors retain the copyright and guarantee the journal the right to be the first publication of the work as well as a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the authorship of the work and the initial publication in this magazine.
Authors may separately establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
Authors are allowed and encouraged to disseminate their work electronically (for example, in institutional repositories or on their own website) before and during the submission process, as it may result in productive exchanges, as well as a more early and major published papers (See The Effect of Open Access).





