Collaborative learning, virtual and augmented reality in primary teacher training
DOI:
https://doi.org/10.17561/ae.v27n1.9457Keywords:
Teamwork, collaborative work, motivation.Abstract
A non-probabilistic sample of 73 Primary Education degree students (49 women), aged between 18 and 60 (M = 36.3, SD = 8.7), enrolled in the online modality of the subject Educational Legislation and School Organisation at a Spanish University, participated in an intervention based on collaborative learning and virtual reality exercises. To evaluate this intervention, the ETEJ Scale was administered before and after the procedure, and the IMMS was applied post-intervention. The results indicated that the intervention fostered changes in the perception of teamwork among university students, an effect particularly observed in the oldest ones. Furthermore, within the female group, the satisfaction component of motivation and overall motivation were higher in the oldest women, while in younger students, both factors were higher in women compared to men.
Downloads
References
Aparicio-Herguedas, J.L., Velázquez-Callado, C., y Fraile-Aranda, A. (2021). El trabajo en equipo en la formación inicial del profesorado. Cultura, Ciencia y Deporte, 16(49), 455-464. https://dx.doi.org/10.12800/ccd.v16i49.1548
Barroso, J.M., Cabero, J. y Moreno, A.M. (2016). La utilización de objetos de aprendizaje en realidad aumentada en la enseñanza de la medicina. Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation, 2(2), 77-83.
Bruna, C., Gutiérrez, M., Ortiz, L., Inzunza, B., y Zaror, C. (2022). Promoviendo el trabajo colaborativo y retroalimentación en un programa de postgrado multidisciplinario. REXE- Revista De Estudios Y Experiencias En Educación, 21(45), 475–495. https://doi.org/10.21703/0718-5162.v21.n45.2022.025
García-Herrera, E. G., y Guevara-Vizcaíno, C. F. (2024). Realidad Virtual como estrategia didáctica: Retos y propuestas desde los docentes de Azogues-Ecuador. Revista Mexicana De Investigación e Intervención Educativa, 3(2), 127-138. Recuperado de https://pablolatapisarre.edu.mx/revista/index.php/rmiie/article/view/97
González, D., Suárez, N., San Nicolás, Mª. B. y Morillo, T. (2019). Aprendizaje cooperativo mediante herramientas digitales en el ámbito universitario. Universidad de La Laguna, https://doi.org/10.25145/b.innovaull.2019.018
Herrera, F. J., Naranjo, J. N., Calderón, M. C., y Albán, P. I. (2022). La realidad aumentada como recurso formativo en la educación superior. Killkana Social, 6, 73-88. https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v6i4.1187
Jiang, J., y Fryer, L. K. (2024). The effect of virtual reality learning on students motivation: A scoping review. Journal of Computer Assisted Learning, 40(1), 360-373. https://doi.org/10.1111/jcal.12885
Johnson, D., y Johnson, R. (2002). Learning together and alone: overview and meta-analysis. Asia Pacific Journal of Education, 22(1), 95-105. https://doi.org/10.1080/0218879020220110.
Johnson, D., Johnson R., y Holubec, E. (1999). El aprendizaje cooperativo en el aula. Editorial Paidós.
Keller, J. M. (2010). Motivational Design for Learning and Performance: The ARCS Model Approach. Springer. https://dx.doi.org/10.1007/978-1-4419-1250-3
Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. BOE 340, de 30 de diciembre de 2020. https://www.boe.es/buscar/pdf/2020/BOE-A-2020-17264-consolidado.pdf
Lin, Y.-H., Lin, H.-C. K., Wang, T.-H., & Wu, C.-H. (2023). Integrating the STEAM-6E Model with Virtual Reality Instruction: The Contribution to Motivation, Effectiveness, Satisfaction, and Creativity of Learners with Diverse Cognitive Styles. Sustainability, 15(7), 6269. https://doi.org/10.3390/su15076269
Liem, G. A., y Martin, A. J. (2012). The motivation and engagement scale: theoretical framework, psychometric properties, and applied yields. Australian Psychologist, 47, 3-13. https://doi.org/10.1111/j.1742-9544.2011.00049.x
Lower, L. M., Newman, T. J., y Anderson-Butcher, D. (2017). Validity and Reliability of the Teamwork Scale for Youth. Research on Social Work Practice, 27(6), 716-725. https://doi.org/10.1177/1049731515589614
Marín-Díaz, V., Cabero-Almenara, J., y Gallego-Pérez, O. M. (2018). Motivación y realidad aumentada: Alumnos como consumidores y productores de objetos de aprendizaje. Aula Abierta, 47(3), 337-346. https://doi.org/10.17811/rifie.47.3.2018.337-346
Moralejo, L., Sanz, C. V., Pesado, P. M., & Baldassarri Santalucía, S. (2014). Avances en el diseño de una herramienta de autor para la creación de actividades educativas basadas en realidad aumentada. TE & ET. https://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/35990
Moreno, E., y Pérez, A. (2017). La realidad aumentada como recurso didáctico para los futuros maestros. Revista científica electrónica de Educación y Comunicación en la Sociedad del Conocimiento, Época II, 17 (1), https://dx.doi.org/10.30827/eticanet.v17i1.11914
Pérez, I. (2023). Aprendizaje cooperativo: una visión para el pensamiento crítico en el contexto universitario. Revista Orinoco Pensamiento y Praxis/ Multidisciplinarias 13(17), pp. 21-39
Real Decreto 157/2022, de 1 de marzo, por el que establecen la ordenación y las enseñanzas mínimas de la Educación Primaria. BOE 52, de 2 de marzo de 2022. Recuperado de https://www.boe.es/buscar/pdf/2022/BOE-A-2022-3296-consolidado.pdf
Real Decreto 159/2024, de 13 de febrero, por el que se modifican varios reales decretos para la formación en capacidades digitales a profesionales del ámbito de la cultura, en el marco del Plan de Recuperación, Transformación y Resiliencia. BOE 39, del 14 de febrero de 2024. Recuperado de https://www.boe.es/boe/dias/2024/02/14/pdfs/BOE-A-2024-2775.pdf
Rivas, J., y Espinoza, A. (2023). Desarrollo de un proyecto de aprendizaje colaborativo en línea. El trabajo colaborativo y las Tecnologías de Información y Comunicación. La Perspectiva de la Internacionalización. Revista De Educación Y Derecho, (28). https://doi.org/10.1344/REYD2023.28.42805
Ruiz, M. A. y Ruiz, C. (2023). Evaluación de una formación online basada en aprendizaje colaborativo en futuros docentes de matemáticas. Revista de investigación en educación, 21 (3) pp. 516-530. https://doi.org/10.35869/reined.v21i3.4985
Sviridova, E., Yastrebova, E., Bakirova, G., y Rebrina, F. (2023) Immersive technologies as an innovative tool to increase academic success and motivation in higher education. Frontiers in Education, 8, 1192760. https://doi.org/10.3389/feduc.2023.1192760
Zheng, L., Long, M., Chen, B. y Fan, Y. (2023). Promoting knowledge elaboration, socially shared regulation, and group performance in collaborative learning: an automated assessment and feedback approach based on knowledge graphs. International Journal of Educational Technology in Higher Education 20(46). https://doi.org/10.1186/s41239-023-00415-4
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Albert Peralta Jaén

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors who publish in this journal agree with the following terms:
The authors retain the copyright and guarantee the journal the right to be the first publication of the work as well as a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the authorship of the work and the initial publication in this magazine.
Authors may separately establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
Authors are allowed and encouraged to disseminate their work electronically (for example, in institutional repositories or on their own website) before and during the submission process, as it may result in productive exchanges, as well as a more early and major published papers (See The Effect of Open Access).





