The neighborhood party as a hybrid practice between art, education, community health and research

Authors

  • Silvia Siles Moriana Universidad Complutense de Madrid
  • Mar Castillejo Higueras Universidad Complutense de Madrid

DOI:

https://doi.org/10.17561/rtc.extra3.5732

Keywords:

art and health, neighborhood party, community health, arts-based research

Abstract

Concerning the organization, scheduling and celebration of the neighborhood party as a transformative contemporary artistic practice, it is proposed the creation of a photo essay with the images of the neighborhood festivals that had taken place in the context of the Bulevar project and ARTYS, La Experimental. Both were developed from 2017 to 2019 at public spaces of district of Puente de Vallecas and Villaverde, both located in Madrid. Both the Bulevar project, and ARTYS, La Experimental, are proposals for community intervention in health through artistic practices as tools to promote active participation and to improve the quality of life in San Diego and Colonia Experimental neighborhoods, respectively. These projects are framed within the institutional project Art, Health and Care of Prevention and Health Promotion Service of the Autonomous Organization of Madrid Salud dependent on the Madrid City Council. They are articulated through the Art-Based Research metodology, specifically in a/r/ photography. The experiences that include this photo essay are hybrid processes between art, education, community health and research, that having two communities, two contexts and two different projects as main factors, present intersections in the lived experience that is a neighborhood party in public space.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ávila, N., Azcona, C., Claver, M. D., Larraín, A., Segura, J., & Martínez, M. (2019). Art, health promotion and community health: Constructing the ‘Madrid Salud’ model. Journal of Applied Arts & Health. 10 (2), 203-217 https://doi.org/10.1386/jaah.10.2.203_1

Castillejo, M. (2019). Replanteando el Bulevar: Un jardín vertical como intervención artística y comunitaria. EARI, Educación Artística Revista de Investigación, (10), 82-94. Doi: https://doi.org/10.7203/eari.10.14246

Castillejo, M., Fernández-Cedena, J., Siles, S., Ávila, N. y Claver, M. D. (2018). Batas Nómadas en Madrid Salud: el arte y los artistas en equipos profesionales de salud comunitaria. Gaceta Sanitaria, 32(5), p. 466-472. Doi: https://doi.org/10.1016/j.gaceta.2018.03.008

Gutiérrez-Galindo, B. (2011). El artista educador. Los casos de Allan Kaprow y Joseph Beuys. Facultad de Arte y diseño. Universidad Autónoma de México. Recuperado de: https://www.yumpu.com/es/document/read/56702685/elartistaeducador

López Ruíz, V. y Padilla, J., (coords.). (2017). Salubrismo o barbarie. Córdoba, España: Atrapasueños editorial.

Marín-Viadel, R, y Roldán, J. (2019). A/r/tografía e Investigación Educativa Basada en Artes Visuales en el panorama de las metodologías de investigación en Educación Artística. Arte, Individuo y Sociedad, 31(4), pp. 881-895. Doi: https://doi.org/10.5209/aris.63409

Quiroga, F., (coord.). (2019). La fiesta, lo raro y el espacio público. Madrid: Matadero Intermediae

Palacios, A. (2009). El arte comunitario: origen y evolución de las prácticas artísticas colaborativas. Arteterapia: Papeles de arteterapia y educación artística para la inclusión social, 4, 197-211. Recuperado de: https://revistas.ucm.es/index.php/ARTE/article/view/9641

Parramón, R. (Octubre, 2003). Arte, participación y espacio público. Models de participació en xarxa. Jornada d´innovació estratégica. Recuperado de: https://www.insumisos.com/lecturasinsumisas/Espacio%20publico%20y%20participacion.pdf

Piccini, R. (2012). Investigación Basada en las Artes. Marco teórico para T. E. Instituto Escuela Nacional de Bellas Artes. Universidad de la República Oriental de Uruguay. Recuperado de: https://www.researchgate.net/publication/235634127_Investigacion_Basada_en_las_Artes

Siles-Moriana, S. (2019). El arte y la creatividad como nuevas formas de bienestar. Primera fase de ARTYS, La Experimental, proyecto de Arte y Salud Comunitaria en la Colonia Experimental de Villaverde Alto (Madrid). EARI, Educación Artística Revista de Investigación, (10), 150-167. Doi: https://doi.org/10.7203/eari.10.12608

Siles-Moriana, Castillejo Higueras, M., Larraín Vergara, M., Azcona Gómez, C. y Fernández-Cedena, J. (2020). Arte y Salud: Un espacio de encuentro creativo desde lo comunitario. Investigación transdisciplinar colaborativa, nuevas metodologías y herramientas de investigación creativa. En R. López Cano (Presidencia), INDISCIPLINES, Congrés sobre la Recerca en la Pràctica de les Arts. Comunicación llevada a cabo en el Congreso sobre la Investigación en la Práctica de las Artes, 28-30 de noviembre de 2019, Barcelona. Recuperado de: https://b3a5d73f-f80a-4b71-811c-b550bd9d8e10.filesusr.com/ugd/cb4a0a_a0375d4af9de462baa4fa4d769b05529.pdf

Downloads

Published

2020-11-30

How to Cite

Siles Moriana, S. and Castillejo Higueras, M. (2020) “The neighborhood party as a hybrid practice between art, education, community health and research”, Tercio Creciente, (extra3), pp. 75–83. doi:10.17561/rtc.extra3.5732.