Global emergency situations
Reflections on the preservation and digitalization of scientific archives from the ARTEFAC project
DOI:
https://doi.org/10.17561/rae.v21.6668Keywords:
Scientific archives, Intangible heritage, Digitalization, Preservation, CatastrophesAbstract
For the safeguarding of documentary heritage important projects have been launched to digitize the documentary collections of many public and private institutions around the world. With two objectives: expand and free access of these funds to a growing community of users, and assist in the preservation of original documents. However, the particular case of global pandemic produced since 2020, which large part of the world's population has been forced into confinement, and prevented access to material repositories. Forces us to a series of reflections with regard to the viability of information dematerialization projects, based on the new daily life. In this work, we present the ARTEFAC project (ARchivar, TiErra del Fuego according to Anne Chapman), which concerns a particular type of documentary heritage, what we call the archives of science, from the example of the archives of the researcher Anne Chapman (1922-2010), who dedicated a large part of his life to research on indigenous peoples from the extreme south of America.
Downloads
References
Anónimo (1989). Les archives scientifiques. Communications présentées à la journée d’études organisée par le Centre de recherche en histoire des sciences et des techniques de la Cité des sciences et de l’industrie, Paris, La Villette, 25 février 1988. La Gazette des archives, (145).
Bartolomé, M. y Anguita Olmedo, C. (2019). La destrucción de bienes culturales en el marco de conflictos armados en la agenda de la Seguridad Internacional contemporánea. Studia política, (46), 35-67. doi.org/10.22529/sp.2018.46.02. https://doi.org/10.22529/sp.2018.46.02
Castro Brunetto, C.J. (2019). El incendio del Museu Nacional y el futuro educativo de Brasil. Revista de estudiós brasileños, 6(12). doi.org/10.14201/reb2019612.
Chapman, A. (1986). Los Selk'nam (la vida de los Onas). Buenos Aires: Emecé Editores. Chapman, A. (1989). El fin de un mundo: los Selk'nam. Buenos Aires: Vázquez Mazzini Editores.
Chapman, A. (2002). Brief history on the yámana from the late sixteenth century to the present. En: C. Odone, y P. Mason (Ed.), 12 Perspectives on Selknam, Yahgan & Kawesqar (pp. 187-223). Santiago de Chile: Taller Experimental Cuerpos Pintados.
Chapman, A. (2007). Los Selk´nam. La vida de los onas en Tierra del Fuego. Buenos Aires: Emecé Editores. Chapman, A. (2008). End of a world. TheSelknam of Tierra del Fuego. Buenos Aires: Zagier & Urruty Publications.
Chapman, A. (2014). Yaganes del Cabo de Hornos. Encuentros con los europeos antes y después de Darwin. Santiago de Chile: Pehuen.
Charmasson, Th. (2006). Archives scientifiques ou archives des sciences: des sources pour l’histoire. La revue pour l’histoire du CNRS. http://journals.openedition.org/histoire-cnrs/1790. https://doi.org/10.4000/histoire-cnrs.1790
Lefebvre, M. (2006). Les écrits scientifiques en action: pluralité des écritures et enjeux mobilisés. Sciences de la Société, Sciences et écriture, (67), 3-15.
Lefebvre, M. (2013). L’infra-ordinaire de la recherche. Écritures scientifiques personnelles, archives et mémoire de la recherche. Sciences de la société, (89), 3-17. https://doi.org/10.4000/sds.203
Ogilvie, D. (1997). Archives scientifiques: un patrimoine dans tous ses états. L'exemple de l'Institut Pasteur. La Gazette des archives, 179(1), 437-453. https://doi.org/10.3406/gazar.1997.3494
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 María Estela Mansur, Amandine Péquignot, Anna Franch Bach
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Responsabilidad de los autores: son responsables por las ideas y datos empíricos de los manuscritos, por la fidelidad de la información, por la corrección de las citas, por los derechos para publicar cualquier material incluido en el texto y por la presentación del manuscrito en el formato requerido por la Revista de Antropología Experimental. Un manuscrito enviado a la Revista de Antropología Experimental no debe estar publicado ni haber sido presentado en la misma forma a otro medio de publicación. Así, mismo, los autores reconocen que conocen y están de acuerdos con estas PAUTAS EDITORIALES Y FORMALES. La dirección de la Revista de Antropología Experimental está permanentemente abierta para aclarar cualquiera de los contenidos aquí citados u de cualquier otra índole que surjan en el proceso de publicación de los manuscritos.