Popular religion as a significant structuring of healing

An approach to the practice of santiguadoras and curanderos in the Canary islands

Authors

  • Tomás Javier Prieto González Universidad Nacional de Educación a Distancia

DOI:

https://doi.org/10.17561/rae.v23.7651

Keywords:

Santiguadoras y curanderos. Healing. Popular catholicism. Ritual. Canary Islands

Abstract

The starting point of this paper is the way in which popular Catholicism operates as a substratum of ideas, beliefs and practices in the healing activity of the santiguadoras and curanderos of the Canary Islands. From there, we analyse the configuration of a ritualistic process in which different aspects act as symbolic representations that are, in turn, catalysts of the power to heal through the mediation of sacred entities that are summoned in the rite, such as the intervention of members of the Catholic saints' calendar. These are appealed to through formulas and strategies which, on the one hand, establish a kind of communication with the divine and, on the other, imply a system of exchange, in which prayers, santiguado and a whole set of votive offerings play an important role. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez Santaló, L. C. (1996). La curación hagiográfica o el estilismo del imaginario social en “Creer y curar: la medicina popular”. Biblioteca de Etnología. Diputación Provincial de Granada.

Berger, P., y Luckmann, TH. (1986). La construcción social de la realidad. Amorrortu-Murguia. Madrid.

Briones Gómez, R. (1974). Hacia una búsqueda de nuevas formulaciones de la fe. Proyección: teología y mundo actual, nº 110, Pp. 214-222. Granada.

Briones Gómez, R. (1995). Aproximación antropológica a tres casos de religiosidad en la provincia de Granada. Gazeta de Antropología, nº 11, artículo 09. Granada. https://doi.org/10.30827/Digibug.13615

Briones Gómez, R. (1996). Catolicismo popular y esfera de lo privado. El impacto del catolicismo popular en la esfe-ra privada, en la Andalucía contemporánea. Actas de las 1ª jornadas de Religiosidad Popular, P.p. 31-43. Almería.

Briones Gómez, R. (1997). Persistencia del curanderismo entre las ofertas terapéuticas de Occidente, en P. Gó-mez García (coord.). El curanderismo entre nosotros. Pp. 75-129. Universidad de Granada. Granada.

Briones Gómez, R. (2001). Curanderismo y trance: curanderas de Kazajistán. Gazeta de Antropología, nº17, articu-lo 18. Granada.

Bueno, G. (1993). Medicina, magia y milagro. Conceptos y estructuras mentales. En el Basílico, 2ª Ép., nº14, Pp. 3-38. Madrid.

Cantón, M., Prat, J. y Valverdú, J. (coords.). (1996). Nuevos movimientos religiosos, iglesias y sectas. Universidad Santiago de Compostela.

Carreras Navarro, J. y Galván Hernández, M.P. (2017). Las cruces de los antepasados en la isla de El Hierro en El Pajar. Cuaderno de Etnografía Canaria, nº32, diciembre 2017, Pp. 28-37. Tenerife.

Casariego Ramírez, C. P. y Rodríguez Martín, C. (1998). Visión sinóptica de la actual medicina popular canaria. Instituto Canario de Paleopatología y Bioantropología. Organismo Autónomo Complejo Insular de Museos y Centros. Cabildo de Tenerife.

Castilla-Vázquez, C. (2011). Rezar para sanar: el recurso mágico-religioso en la búsqueda de la salud. Revista de Humanidades, 18, P.p. 109-124. UNED. Sevilla. https://doi.org/10.5944/rdh.18.2011.12882

Cerezo Gulo, Y. (1991). Salud, enfermedad y medicina popular en Extremadura. Un acercamiento, desde el ame-ricanismo. Universidad Complutense de Madrid.

Concepción, José L. (1996). Costumbres y Tradiciones Canarias. Con anexo de santiguados. Asociación Cultural de las Islas Canarias. Décimo séptima edición (aumentada). Junio 1996. Tenerife.

Cuisenier, J. (1983). San Sebastián. Rituales y figuras. MATP. París.

Delgado Domínguez, E. J. (1985). Medicina popular y estructura social en Canarias. Facultad de Sociología. Uni-versidad Complutense de Madrid.

Diego Cuscoy, L. (2013). Estudios sobre el pastoreo. Juan Francisco Navarro Mederos y Miguel Ángel Clavijo Re-dondo (Eds.). Instituto de Estudios Canarios. 1969. La Laguna, Tenerife.

Domínguez Morano, C. (1996). Transferencia, omnipotencia y curación. Un enfoque psicoanalítico en “Creer y curar: la medicina popular”. Biblioteca de Etnología. Diputación Provincial de Granada.

Eliade, M. (1986). El chamanismo y las técnicas arcaicas del éxtasis. Fondo de Cultura Económica. México.

Fericgla, J. M., (1997). Antropología y chamanismo. El Chamanismo como sistema adaptante, en J. M. Poveda (dir.), Chamanismo. El arte natural de curar. Temas de hoy. Madrid.

Ferrater Mora, J. (2009). Diccionario de filosofía. Ariel. Barcelona.

Frazer, J. (1999). La rama dorada. FCE. Madrid.

García García, L. (2000). Hipnosis. Fundamentos científicos y aplicaciones. Asociación Española de Hipnosis. Ma-drid.

García Barbuzano, D. (2017). Prácticas y creencias de una santiguadora canaria. Centro de la Cultura Popular Canaria. Edición 19ª. Tenerife.

Gómez García, P. (2005). Las estructuras de lo simbólico. Perspectivas sobre la cultura popular andaluza. Editorial Comares. Granada.

González Alcantud, J.A. (1996). Creer y curar: Alea médica, analogía estructural y apertura utópica. Creer y cu-rar: la medicina popular. Biblioteca de Etnología. Diputación Provincial de Granada.

González Chévez, L. (2017). El proceso terapéutico en la medicina tradicional mexicana. Algunas claves para su interpretación. Nueva antropología, Vol.30, Núm.86, ene/jun. México.

Le Goff, J. (1985). Las enfermedades tienen historia. Terramar. Lisboa.

Lévi-Strauss, C. (1962). El pensamiento salvaje. Fondo de Cultura Económica. México.

Lévi-Strauss, C. (1971). Introducción a la obra de M. Mauss, en Sociología y antropología. Tecnos. Madrid.

Lévi-Strauss, C. (1985). La alfarera celosa. Paidós. Barcelona

Lévi-Strauss, C. (1995). Antropología estructural. Ediciones Paidós. Barcelona.

Lorenzo Perera, M. J., Fariña González (1983). Medicina popular canaria. I. La figura del curandero. Centro de la Cultura Canaria. Colección Temas Canarios – 6. Segunda edición. Tenerife.

Loux, F. (1996). Las relaciones entre medicina tradicional y medicina oficial: La medicina popular en Francia, en “Creer y curar: la medicina popular”. Biblioteca de Etnología. Diputación Provincial de Granada.

Luckmann, TH. (1973). Religión invisible. Sígueme. Salamanca.

Pasqualino, A. (1996). Médico y enfermo: Relación entre el sanador y paciente dentro de los diversos saberes medicinales presentes en nuestra sociedad, en “Creer y curar: la medicina popular”. Biblioteca de Etnolo-gía. Diputación Provincial de Granada.

Pérez Amores, Grecy (2018). Entre el monte y el santo. Las prácticas de sanación y curanderismo en Tenerife. Bio. Revista de patrimonio de Tenerife. Cabildo de Tenerife. Núm. 01, Diciembre. Pp. 38-41. Tenerife.

Poveda, J. M. (1997). Chamanismo el arte de curar. Temas de hoy. Madrid.

Prat, J. (1972). El ex-voto: un modelo de religiosidad popular en una comarca de Cataluña. Ethnica, nº. 4, P.p. 137-171. Barcelona.

Riccó, I. (2017). En busca de un “nuevo mundo mágico”. De la medicina popular a las terapias New Age en un Occidente desencantado. Tesis Doctoral. Universitat Rovira i Virgili. Tarragona.

Rodríguez Becerra, S. (1996). Enfermedades humanas con tratamiento divino. La curación mágico-religiosa en Andalucía. En González Alcantud, J.A. y Rodríguez Becerra, S. (eds). Biblioteca de Etnología. Diputación Provincial de Granada.

Rodríguez Becerra, S. (2000). Religión y fiesta. Signatura Ediciones. Sevilla.

Rosa Hernández, S., Felipe Rodríguez, M. y Hernández Cairós, S. (2001). Plantas medicinales y remedios caseros en El Pajar. Cuaderno de Etnografía Canaria, nº8, enero 2001, Pp. 127-131. Tenerife.

Sanchiz Ochoa, P. (1996). Poder de la palabra y eficacia de los objetos: pentecontalismo y “costumbre” en Guate-mala. En González Alcantud, J.A. y Rodríguez Becerra, S. (eds). Biblioteca de Etnología. Diputación Provin-cial de Granada.

Sperber, D. (1988). El simbolismo en general. Editorial Anthropos. Barcelona.

Stokvis, B. y Wierenhutter, E. (1983). Técnicas relajadoras y de sugestión. Editorial Herder. Barcelona.

Downloads

Published

2023-08-31

Issue

Section

Miscellaneous Articles

How to Cite

Popular religion as a significant structuring of healing: An approach to the practice of santiguadoras and curanderos in the Canary islands. (2023). Antropología Experimental, 23, 165-183. https://doi.org/10.17561/rae.v23.7651

Similar Articles

1-10 of 63

You may also start an advanced similarity search for this article.