Analysis of the technical-tactical actions of the player with the ball in 1x1 situations in basketball training
DOI:
https://doi.org/10.17561/10.17561/jump.n9.9168Keywords:
one and one, TGfU, Notational Analysis, childrenAbstract
The aim of this study is to analyse the initiation, development and completion of the actions of the player with the ball in the 1-on-1 in positional attack during competition in training stages. A total of 352 1x1 actions performed in positional attacks during a basketball tournament in the U-14 boys’ category were analyzed. 41 players from four teams participated in the tournament. The variables analyzed were: (a) starting zone, (b) type of start, (c) use of feint, (d) effectiveness of the feint, (e) type of exit feint, (f) pivot exit feint, (g) previous imbalance, (h) attacking side, (i) perspective attacking side, (j) bouncing hand, (k) number of bounces, (l) zone of gaining advantage, m) type of finish, n) type of throw, ñ) running throw-in hand I, o) running throw-in hand II, p) pass-assist, q) hand pass, r) prospect pass, s) trajectory pass, t) points, u) over the pair, v) efficiency, w) finishing zone. The most significant results indicate that: a) more 1x1s are initiated from zones 3 and 4 (zones between the 3 line and midfield), b) the most used way to start the 1x1 is the grip, but the most effective is the displacement without bouncing, c) the exit to the attacker's right is the most used, d) the most used number of bounces is two, but the most effective is one, e) the most common type of finish is the throw-in, followed by the pass, f) the most used path pass is inside-outside, being the most effective the outside-inside. These conclusions are useful for coaches when designing new tasks observing the lack of resources not used.
References
Aguilar-Morocho, A. F., & Aguilar-Morocho, E. K. (2023). Análisis biomecánico del lanzamiento del tiro libre en las jugadoras del club de Baloncesto Vo4 categoría absoluta. Ciencia y Educación, 81-89.
Alarcón, F., Cárdenas, D., Miranda, M. T., & Ureña, N. (2009). Los modelos de enseñanza utilizados en los deportes colectivos. Investigación educativa, 13(23), 101-128.
Alarcón, F., Cárdenas, D., Miranda, M. T. Ureñan, N., & Piñar, M.I. (2010). La metodología de enseñanza en los deportes de equipo. Revista de Investigación educativa, 7, 91-103
Álvarez, A., Ortega, E., Gómez, M. A., & Salado, J. (2009). Estudio de los indicadores de rendimiento defensivos en baloncesto de alto rendimiento. Cuadernos de Psicología del Deporte, 9, 71.
Anguera, M. T., & Blanco, A. (2003). Registro y codificación en el comportamiento deportivo. Psicología del deporte, 2, 6-34.
Anguera, M. T., Blanco, A., Hernández, A., & Losada, J. L. (2011). Diseños observacionales: ajuste y aplicación en psicología del deporte. Cuadernos de Psicología del Deporte, 11(2), 63-76.
Anguera, M. T., & Hernández-Mendo, A. (2014). Metodología observacional y psicología del deporte: Estado de la cuestión. Revista de Psicologia del Deporte, 23, 1, 103-109.
Araújo, D., Davids, K., Rocha, L., Serpa, S., & Fernandes, O. (2003). Decision making in sport as phase transitions. International Journal of Computer Science in Sport, 2(2), 87-88.
Arias, J. L., Argudo, F. M., & Alonso, J. I. (2011). Effect of the ball mass on the one-on-one game situation in 9–11 year old boys’ basketball. European Journal Of Sport Science, 12(3), 225-230.
Arroyave, V. M., Bardavio, J. S., Sobrino, G. D., & González, R. H. (2015). Influencia del bloqueo directo y el uno contra uno en el éxito del lanzamiento en baloncesto. Apunts. Educación física y deportes, 1(119), 80-86.
Bardavío, J. S., Arroyave, V. M., March-Llanes, J., Anguera, M. T., Prat, Q., Rillo-Albert, A., Falcón, D., & Burgués, P. L. (2021). Effect of Ball Screen and One-on-One on the Level of Opposition and Effectiveness of Shots in the ACB. International Journal of Environmental Research and Public Health (Online), 18(5), 2676.
Baro, J. P. M., Gallegos, B. T., Estable, A. A., Vázquez-Diz, J. A., Reigal, R. E., Mendo, A. H., & Morales‐Sánchez, V. (2021). Influencia del juego interior de la selección española de baloncesto en el rendimiento: análisis de coordenadas polares. Cuadernos de Psicología del Deporte, 21(3), 179-191.
Bunker, D., & Thorpe, R. (1982). A model for the teaching of games in secondary schools. Bulletin of physical education, 18(1), 5-8.
Cárdenas, D., Piñar, M., Llorca-Miralles, J., Ortega, E., & Courel, J. (2012). Influence of the form of use of space on fastbreak effectiveness in high performance male basketball. Journal of Sport and Health Research 4(2), 181-190
Castejón, F. J., Díaz, C. M., Giménez, F. J., Jiménez, J. F., López, R. V., & Vizcarra, M. T. (2010). Deporte como concepto y aplicación. Deporte y enseñanza comprensiva, 11-34.
Chow, J. Y., Davids, K., Button, C., Shuttleworth, R., Renshaw, I., & Araújo, D. (2007). The role of nonlinear pedagogy in physical education. Review of Educational Research, 77(3), 251-278.
Conte, L., Moreno-Murcia, J. A., Pérez, G., & Iglesias, D. (2013). Comparación metodología tradicional y comprensiva en la práctica del baloncesto. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte/International Journal of Medicine and Science of Physical Activity and Sport, 13(51), 507-522.
Cordovil, R., Araújo, D., Davids, K., Gouveia, L., Barreiros, J., Fernandes, O. & Serpa, S. (2009). La influencia de las instrucciones y el escalamiento corporal como limitaciones en los procesos de toma de decisiones en los deportes de equipo. Revista europea de ciencias del deporte, 9 (3), 169-179.
Courel-Ibáñez, J., Suárez, E., Ortega, E., Piñar, M. I., & Cárdenas, D. (2013). Is the inside pass a performance indicator?: Observational analysis of elite basketball teams. Revista de Psicología del Deporte, 22(1), 0191-194.
Crespo, J., & Pilar-López, M. (2017). Estudio de las fases de ataque en baloncesto infantil masculino: diferencias entre ganadores y perdedores. Cuadernos de Psicología del Deporte, 17(3), 207-216.
Crespo, W. C., & Charchabal, D. (2022). Estratégica metodológica a través del juego para la enseñanza del pase-recepción en baloncesto. Podium. Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 17(1), 301-312.
Erčulj, F., & Štrumbelj, E. (2015). Basketball shot types and shot success in different levels of competitive basketball. PLOS ONE, 10(6), e0128885.
Gabín, B. (2011). Lince, automatización de datos observacionales para “Avances tecnológicos y metodológicos en la automatización de estudios observacionales en deporte”. Unpublished manuscript.
Gamero, M. G., García-Ceberino, J. M., Reina, M., Feu, S., & Antúnez, A. (2020). Estudio de las variables pedagógicas de las tareas de baloncesto en función de las fases de juego. Retos: Nuevas Perspectivas de Educación Física, Deporte y Recreación, 37
García, J., Ibáñez, S. J., Feu, S., Cañadas, M., & Parejo, I. (2008). Estudio de las diferencias en el juego entre equipos ganadores y perdedores en etapas de formación en balonmano. (Study of the differences in play between winning and losing teams in formative stages of team handball). Cultura, ciencia y deporte, 195-200.
Gómez, L. A. O., Geremich, M. A. V., & De Franco, P. D. M. F. (2022). Elementos del proceso de enseñanza–aprendizaje y su interacción en el ámbito educativo. Revista Qualitas, 23(23), 001-011.
Gómez, M.Á., & Lorenzo, A. (2006). Análisis de los procesos perceptivos y de toma de decisión en jugadores cadetes de baloncesto. Lecturas: Educación Física y Deportes, 11(95).
Gómez, M.A., Lorenzo, A., Ibáñez, S.-J., & Sampaio, J. (2013). Ball possession effectiveness in men's and women's elite basketball according to situational variables in different game periods. Journal of sports sciences, 31(14), 1578-1587.
Gómez, M.Á., Lorenzo, A., Sampaio, J., Ibáñez, S.J., & Ortega, E. (2008). Game related statistics that discriminated winning and losing teams from the Spanish men’s professional basketball teams. Collegium Antropologicum, 32(2), 451-456.
Gréhaigne, J.F., Godbout, P., & Bouthier, D. (2001). La enseñanza y el aprendizaje de la toma de decisiones en los deportes de equipo. Búsqueda, 53 (1), 59-76.
Hughes, M. (2015). Una visión general del desarrollo del análisis de notación. Fundamentos del análisis del rendimiento en el deporte, 54-88.
Hughes, M., & Franks, I.M. (2004). Notational Analysis of Sport: Systems for Better Coaching and Performance in Sport. London: Psychology Press.
Hughes, M., & James, N. (2008). Notational analysis of soccer. F. Prot (Ed.), 5, 644-660.
Ibáñez, S., García, J., Feu, S., Parejo, I., & Cañadas, M. (2009). La eficacia del lanzamiento a canasta en la NBA: Análisis multifactorial. Cultura, Ciencia y Deporte, 4(10), 39-47
Jiménez, Á. C. (2017). Percepción de los entrenadores sobre la toma de decisión de los jugadores en la iniciación al baloncesto. Sport TK, 6(1), 175.
Lapresa, D., Alsasua Santos, R., Arana Idiakez, J., Anguera Argilaga, M. T., & Garzón Echevarría, B. (2014). Análisis observacional de la construcción de las secuencias ofensivas que acaban en lanzamiento en baloncesto de categoría infantil. Revista de Psicologia del Deporte, 23, (2), 365-376.
Losada, J. L., & Manolov, R. (2015). The process of basic training, applied training, maintaining the performance of an observer. Quality & Quantity, 49, 339-347.
Martín-Barrero, A., & Lazarraga, P. C. (2020). El diseño de tareas de entrenamiento en el fútbol desde el enfoque de la pedagogía no lineal (Design of training tasks in football from the nonlinear-pedagogy approach). Retos, 38, 768-772.
Martínez-Fernández, S., Garcı́a, J., & Ibáñez, S. J. (2015). Incidence of type of game mode in player participation in minibasket. Revista de Psicología del Deporte, 24(3), 65-68.
Meyer, J., Fasold, F., Schul, K., Schön, T. y Klatt, S. (2022a). Las fintas de tiro como indicador de una ofensiva exitosa en el baloncesto. Ciencia del movimiento humano, 82, 102920.
Meyer, J., Fasold, F., Schul, K., Sonnenschein, M., & Klatt, S. (2022b). La visión del defensor: comportamiento de la mirada de los defensores uno a uno en el baloncesto. Revista de Psicología del Deporte y el Ejercicio, 44 (2), 127-137.
Miguel, S. N. (2022). Evolución del juego ofensivo entre las categorías U12, U13 y U15 en básquetbol masculino (Doctoral dissertation).
Monteiro, I., Tavares, F., & Santos, A. P. (2013). Comparative study of the tactical indicators that characterize the fast break in male and female under-16 Basketball teams. Revista de Psicología del Deporte, 22(1), 239-244.
Ortega, E. (2006). La competición como medio formativo en baloncesto. Sevilla: Wanceulen Editorial Deportiva.
Ortega, E., Ortin, M., Giménez-Egido, J. M., & Gómez-Ruano, M. (2021). Technical-Tactical Performance Indicators During the Phases of Play in 3x3 Basketball. Revista de Psicología del Deporte (Journal of Sport Psychology), 30(2), 187-194.
Ortega, E., & Palao, J. (2007). Análisis del contraataque en Baloncesto de formación. IV Congreso Ibérico de Baloncesto. Desde la base a la Élite deportiva. Cáceres: Facultad de Ciencias del Deporte de la Universidad de Extremadura.
Ortega, E., & Victoria, S. (2015). Características del contraataque en baloncesto de formación. Educ. fis. deporte, 429-465.
Pereira-Nunes (2020). Análisis del bloqueo directo en baloncesto de alto nivel. (Doctoral dissertation)
Petway, AJ, Freitas, TT, Calleja-González, J., Medina Leal, D. y Alcaraz, PE (2020). Carga de entrenamiento y demandas de juego en baloncesto según el nivel de competición: una revisión sistemática. Más uno, 15 (3), e0229212.
Pion, J., Segers, V., Stautemas, J., Boone, J., Lenoir, M., & Bourgois, J. G. (2018). Position-specific performance profiles, using predictive classification models in senior basketball. International Journal of Sports Science & Coaching, 13(6), 1072-1080.
Refoyo, I., Domínguez, J., Sampedro, J., & Del Campo, J. (2009). Análisis de la decisión táctica en el bloqueo directo. Una comparación entre selecciones internacionales absolutas y clubes. Cuadernos de Psicología del Deporte, 9, 63-63.
Ribas, R. L., Navarro, R., Tavares, F., & Gómez, M. A. (2011a). Analysis of number of players involved in rebound situations in Euroleague basketball games. Open Sports Sciences Journal, 4, 10-13.
Ribas, R. L., Navarro, R. M., Tavares, F., & Gomez, M. A. (2011b). An analysis of the side of rebound in high level basketball games. International Journal of Performance Analysis in Sport, 11(2), 220-226.
Romarís, I. U., Refoyo, I., & Coterón, J. (2012). La finalización de las posesiones en baloncesto: estudio de la acción de finalización. Cuadernos de Psicología del Deporte, 12(1).
Romarís, I. U., Refoyo, I., & Lorenzo, J. L. C. (2016). Comparación de los ritmos de juego en Liga Femenina y ACB. Cuadernos de Psicología del Deporte, 16(2), 161-168.
Schelling, X., & Torres-Ronda, L. (2016). An Integrative Approach to Strength and Neuromuscular Power Training for Basketball. Strength And Conditioning Journal, 38(3), 72-80.
Serna, J., Muñoz, V., Lavega i Burgués, P., & March, J. (2022). Análisis decisional de la finalización en baloncesto. Cultura, Ciencia y Deporte, 17 (53), 173-192.
Siedentop, D. (2002). Educación deportiva: una retrospectiva. Revista de enseñanza en educación física, 21 (4), 409-418.
Salado, J., Bazaco, M. J., Ortega-Toro, E., & Gómez-Ruano, M. Á. (2011). Opinión de los entrenadores sobre distribución de contenidos técnico-tácticos y pedagógicos en distintas categorías de baloncesto de formación. Cuadernos de Psicología del Deporte, 11(2), 51-62.
Turner, A.P., & Martinek, T.J. (1999). Una investigación sobre la enseñanza de juegos para la comprensión: efectos sobre las habilidades, el conocimiento y el juego. Investigación trimestral para el ejercicio y el deporte, 70 (3), 286-296.
Turvey, M.T. (1992). Asequibilidades y control prospectivo: un esquema de la ontología. Psicología ecológica, 4 (3), 173-187.
Valladares Alonso, R. (2020). Análisis espacial del tiro en baloncesto profesional y su transformación a lo largo del tiempo (Trabajo de fin de grado). Universidad de Salamanca.
Vaquera, A., Cubillo, R., García-Tormo, JV, & Morante, JC (2013). Validación de una metodología de análisis táctico para el estudio del pick and roll en baloncesto. Revista de psicología del deporte, 22 (1), 277-281.
Zhang, S., Lorenzo, A., Woods, C. T., Leicht, A. S., & Gómez-Ruano, M.A. (2019). Evolution of game-play characteristics within-season for the National Basketball Association. International Journal of Sports Science & Coaching, 14(3), 355-362.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Verónica Agüera-Maturana, Ruth Alvarado-Ruano, Verónica Marco-Cramer, Enrique Ortega-Toro

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.









