Theoretical foundations of the oratory techniques for teaching innovation courses for the TFG / TFM
DOI:
https://doi.org/10.17561/ree.v2019n2.8Keywords:
Teaching innovation, Higher Education, Public Speaking Techniques, TFG, TFMAbstract
Since the arrival of the Bologna process in the classrooms of our universities, the final degree project has been one of the greatest novelties in the degrees especially for Social Sciences. Both teachers and students have been suffering because of the lack of experience in this area. Several years after its implementation, it remains a time feared by many students who lack the necessary tools to face this crucial requirement with trust and confidence. This paper presents the theoretical foundations on which to lean in order to use the methodology of the public expression for courses of teaching innovation devoted to both undergraduate and master students. Finally, it includes the proposal of one teaching guide that could have a course with these characteristics and that would be of great help to the students and the newest teachers.
Downloads
References
Alonso, M. (2019): Guía para la elaboración del trabajo de final de grado. https://bib.us.es/derechoytrabajo/sites/bib3.us.es.derechoytrabajo/files/guia_para_elaborar_un_trabajo_final_de_grado_1.pdf.
Alonso Araguás, I. (2005): «Las técnicas de oratoria y comunicación oral en el aula de interpretación consecutiva. Propuesta de un módulo introductorio», en ROMANA GARCÍA, María Luisa [ed.] II AIETI. Actas del II Congreso Internacional de la Asociación Ibérica de Estudios de Traducción e Interpretación. Madrid, 9-11 de febrero de 2005. Madrid: AIETI, pp. 1106-1123. ISBN 84-8468-151-3. Versión electrónica disponible en la web de la AIETI <http://www.aieti.eu/pubs/actas/II/AIETI_2_IAA_Tecnicas.pdf>.
Guía para la elaboración del trabajo fin de máster aprobada por la Comisión de Coordinación Académica del Máster en Contabilidad, Auditoría y Control de Gestión en su sesión del día 2 de julio de 2013 y modificada en su sesión del día 13 de junio de 2018. Universitat de V alencia. https://www.uv.es/depconta/MASTER/GUIA%20TFM%20Y%20PRACTICAS/TFM_guia_ elaboracion.pdf.
Bados López, A. (1991): Hablar en público: ed. Pirámide, Madrid.
Barlés Raja, C. y Asensio García, M. (1993): El dominio de la oratoria: ed. Máster, Zaragoza. Brehler, R. (2000): Prácticas de oratoria moderna. Mostrarse seguro y disertar
convincentemente. Madrid, España: ed. El Drac SL.
Carnegie, D. (1995): Cómo hablar en público e influir en los negocios.: ed. Edasa, Barcelona.
Carranza Márquez, A., Marrero Aguiar, V. y Aragonés González-Teja, M. (2018): Herramientas para combatir la ansiedad en el desarrollo de las destrezas orales en el apendizaje de una lengua extranjera, pp. 61-65. X Jornadas de Investigación en Innovación Docente UNED, Innovación Educativa en la Era Digital, Coordinada por Ortega Navas, M. del C. y editada por López-González, M.A. y Amor Hernández, P., Vicerrectorado de Metodología e Investigación, Madrid 28 y 29 de noviembre de 2018.
Cicerón, El Orador, (2001): (traducción, estudio y notas de E. Sanchez Salor), Libro de Bolsillo, Clásicos de Grecia y Roma: Alianza Editorial, Madrid.
Conquet, A. (1997): Cómo comunicar: ed. Ibérico-Europea, Madrid.
Faramiñán Gilbert, J.M de, (2018): Oráculo Verbal: sobre el arte de la palabra (técnicas de
oratoria clásica y moderna), ed. UJA editorial, Colección Aprende-Académica, Jaén,. García-Blay, M.G. y Micó-Escrivá, T.E. (2018): Adquisición de la competencia comunicativa a través de los Trabajos de fin de grado, Edu-Sol, Vo. 18, http://edusol.cug.co.cu.
Glass, L. (1995): Hablar en sociedad: ed. Atalaya, Barcelona.
Hérnandez Lázaro, J. (1995): Como entenderse con los medios de comunicación: ed. CDN, Madrid.
Majada, A. (1998): Técnica del informe ante los tribunales (Oratoria forense): ed. Bosch, Barcelona.
Méndez Villegas, A., (2007): Terminología pedagógica específica al enfoque por
competencias: el concepto de competencia, Innovación Educativa, no 17, pp. 173-184. Onieva López, J.L. (2016): Estrategias didácticas y recomendaciones para la defensa oral de los Trabajos Fin de Grado y Fin de Master. Revista Electrónica interuniversitaria de Formación del profesorado, vol. 19, no 3, pp. 185-198. (DOI:
http://dx.doi.org/10.6018/reifop.19.3.206331).
Reyna Marín, G. y Jiménez Vásquez, M.S. (2017): La expresión oral en el contexto de la cultura escolar universitaria. Debates en Evaluación y Curriculum, Congreso Internacional de Educación Evaluación 2016/año 2, septiembre de 2016 a agosto de 2017.
Rullan Ayza, M., Fernández Rodríguez, M., Estapé Dubreuil, G. y Márquez Cebrián, (2011): La evaluación de competencias transversales en la materia de Trabajos Fin de Grado. Un estudio preliminar sobre la necesidad y oportunidad de establecer medios e instrumentos por ramas de conocimiento, Revista de Docencia Universitaria, vol. 8, no 1, pp. 74-100. DOI: https://doi.org/10.4995/redu.2010.6218
Saussure, F. (1998): Curso de Lingüística General, Editorial Alianza, Madrid.
Vallejo Nájera, J. (1991): Aprenda a hablar en público hoy, ed. Círculo de Lectores, Barcelona. Zamora Polo, F., Sánchez Martín, J. (2014): Los Trabajos Fin de Grado: una herramienta de desarrollo de competencias transversales en la Educación Superior. REDU - Revista de Docencia Universitaria, vol. 13, no 3, pp. 197-211.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Juan Manuel de Faramiñán Gilbert

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- Authors maintain the copyright, but they guarantee the journal its right for publication, that is under Creative Commons Licence, permitting others share the work, whereas clearly indicating the author and the first publication of the journal.
- Authors could adopt non-exclusive licence agreements for delivering the published version, whereas clearly indicating the first publishing in Revista de Estudios Empresariales. Second Era.
- Authors are encouraged to spread their works through Internet before and during the sending process, in order to make interesting scientific discussions that could increase the cites of the published work (Open Citation Project).
Revista de Estudios Empresariales. Second Era, uses PKP Preservation Network (PN).






















