Lombrices, un proceso de puesta en escena / Earthworms. A making scene process
Keywords:
, proceso creativo teatral, máscara contemporánea, investigación artística, enseñanza teatral, artes escénicas, teatro / Theatrical creative process, theatrical creative process, artistic research, drama teaching, performing arts, dramaAbstract
El presente artículo aborda las metodologías de investigación en artes escénicas. Presentamos un proceso creativo teatral, que hemos basado en una dramaturgia contemporánea argentina, según la cual, los personajes son re-teatralizados a través de la máscara contemporánea por una propuesta escénica de creación. El objetivo es mostrar la importancia del proceso creativo teatral, e impulsar el estudio de la puesta en escena para establecer un vínculo entre la enseñanza universitaria del teatro y la enseñanza práctica de la Escuela de Arte dramático.
Earthworms. A making scene process
The present article is about research methodologies in performing arts. We present a theatrical creative process, based in Argentina contemporary drama. The characters are re-dramatized though the contemporary mask by a proposal to create a scenic. The main objective is to show the importance of the theatrical creative process, and promote the study of the making scene to establish a link between university teaching in theatre and practical teaching in the School of Drama.
Downloads
References
Amorós, Andrés. (1988). La investigación teatral en España: hacia una historia de la escena. Madrid: Fundación Juan March. Disponible en: http://digital.march.es/ensayos/fedora/repository/ensayos:176/OBJ Investigación, estudios y experiencias 33
Blanco, Mercedes. (2012). Autoetnografía: una forma narrativa de generación de conocimientos. Andamios, en: Revista de investigación social, 9 (19), mayo-agosto de 2012, pp. 49-74. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=62824428004
Chejov, M. (2011). Sobre la técnica de la actuación. Madrid. Editorial Alba. Domenech, Ricardo. (1989). La enseñanza teatral en España. Madrid: Fundación Juan March. Disponible en: http://digital.march.es/ensayos/fedora/repository/ensayos:185/OBJ
Fagundes, Patricia. (2010). La ética de la festividad en la creación escénica. [Tesis de doctorado publicada]. Madrid: Universidad Carlos III. Vol. I-II-III.
Feliu, Joel. (2007). Nuevas formas literarias para las ciencias sociales: el caso de la autoetnografía, en: Athenea Digital, 12, 262-271. Disponible en: http://psicologiasocial.uab.es/athenea/index.php/atheneaDigital/article/view/447
Hernández, Fernando. (2008). La investigación basada en la artes. Propuestas para repensar la investigación en educación, en: Educatio Siglo XXI, 26, pp. 85-118.
Layton, William. (1990). ¿Por qué? Trampolín del actor. Madrid: Fundamentos.
Lecop, Jacques. (2003). El cuerpo poético: una pedagogía de la creación teatral. Madrid: Editorial Alba.
Marín Viadel, Ricardo (ed.) (2005). Investigación en educación artística. Granada: Universidad de Granada.
Peña Casado, Rafael. (2002). Gestión de la Producción en las Artes Escénicas. México: Escenología.
Roldan, Joaquín. (2012). Metodologías artísticas de investigación en educación. Málaga: Ediciones Aljibe.
Ruiz, Borja. (2012). El arte del actor en el siglo XX. Un recorrido teórico y práctico por las vanguardias. Bilbao: Artezblai.
Russell, B. (1975). La perspectiva científica. Barcelona: Ariel. Sánchez, José Antonio. (2002). Dramaturgias de la imagen. Cuenca: Universidad de Castilla la Mancha.
Stanislavski, Constantin. (2011) La Construcción del personaje. Madrid: Alianza Editorial. Wallas, G. (1926). The art of thought. New York: Harcourt
Downloads
Published
Issue
Section
License
Those authors who have publications with this magazine, accept the following terms:
The authors will retain their copyright and will guarantee to the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution License that allows third parties to share the work whenever their author is indicated and its first publication is this journal.
Authors may adopt other non-exclusive license agreements to distribute the version of the published work (eg to be deposited in an institutional telematic file or published in a monographic volume) provided the initial publication is indicated in this journal .
Authors are encouraged to disseminate their work via the Internet (eg in institutional telematic files or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase the number of citations of the published work..
In case of being accepted works will be published under Creative Commons license.














