Identity and empowerment of gambian women narrated through photographic speeches
DOI:
https://doi.org/10.17561/rtc.n10.1Keywords:
Women, empowerment, identity and photographyAbstract
The article intends to explore two topics in particular: the identity construction of current Gambian women and the empowerment that they have acquired as part of the transformation process that has forced them to enter by themselves. Both topics are linked with the photographic narration as a novel way of using art studies by the construction of identity and collective empowerment as the basis of economic, political and cultural projects born from the needs of these women. The speech is analyzed in this paper is created from the horizontality of the methodology Between Voices, considering subaltern studies, gender, feminist discourses and art education.
Downloads
References
Algora Weber, Ma. Dolores. (2003). La Historia Contemporánea en África y sus efectos sobre la mujer en la sociedad subsahariana. Cuadernos de Historia Contemporánea 179-2003, núm. extraordinario 179-190.
Batliwala, Srilatha. (1994). The meaning of women´s empowerment: New concepts from action. In Gita Sen, Adrienne Germain y Lincoln C. Chen (eds.). Population Policies reconsidered: health, empowerment and rights. Boston. MD Harvard University Press.
Corona, Sarah. (2007) Entre voces… Fragmentos de educación “entrecultural”. México. Ed. Universidad de Guadalajara.
Ewald, Wendy (1999). Secret Games: Collaborative Works with Children 1969-1999, 325. Ed. Universidad Pennsylvania.
Guerrero, Patricio. (2002) La cultura, estrategias, conceptuales para entender la identidad, la diversidad, la alteridad y la diferencia. Ediciones Abya Yala, Quito, Ecuador.
Herrero, José (2002). ¿Qué es cultura? Derechos reservados © 2002, José Herrero. http://pnglanguages.org/training/capacitar/antro/cultura.pdf [tomado del internet marzo del 2010].
Jabardo Velasco, M. (2005). Migraciones y género. Cuando el continente africano se hace pequeño. Revista española de Desarrollo y cooperación, (16), 81-97. http://xenero. webs.uvigo.es/profesorado/iria_vazquez/continente.pdf [última visualización 14 de junio 2014].
Juanola, R. & Calbó, M. (2004). Hacia modelos holísticos en educación artística. Girona, Universidad de Girona.
Kabeer, Naila. (1998). Realidades trastocadas. Las jerarquías de género en el desarrollo del pensamiento. Ed. Paidós. México.
Lacan, J. (1995). Los cuatro conceptos fundamentales del psicoanálisis 1964 (Seminario 11), Buenos Aires, Paidós, 1995, pp. 102-103.
Lagarde, Marcela (1996). Femenismo, Género y Desarrollo Humano. Ed. Horas y horas. Madrid.
León, Magdalena. (2001). El empoderamiento de las mujeres: Encuentro del primer y tercer mundo en los estudios de género. La ventana No. 13. Ed. Universidad de Guadalajara.
López Méndez, Irene en Carballo de la Riva, Marta. (2006). Género y desarrollo. El camino hacia la equidad. Madrid. Ed. Catarata e Instituto Universitario de Desarrollo y Cooperación.
Marín, R. (2000): “Didáctica de la expresión plástica o educación artística”.- En: Rico, L. & Madrid, D.(eds.), Fundamentos didácticos de las áreas curriculares.-Madrid, Síntesis. 153-207.
Martínez, Corona Beatriz. 2000. Género, empoderamiento y sustentabilidad: una experiencia artesanal de mujeres indígenas. Serie PEMSA2 GIMTRAP. México.
Moraña, Mabel. (2014) El boom del subalterno. [Versión electrónica] http://www. perio.unlp.edu.ar/catedras/system/files/morana._el_boom_de_lo_subalterno.pdf. Última visualización 06/04/2014. (última visualización 14 de septiembre de 2014).
Obioma Nnaemeka (2005) Conferencias Internacionales como Escenarios para la Lucha Feminista Transnacional: El caso de la Primera Conferencia Internacional sobre las Mujeres de África y de la Diáspora Africana1.
Oyewùmí, Oyèrónké (2012). “Visualizing the Body. Western Theories and African Subjects”, in Oyèrónké Oyewùmí (org.), African Gender Studies. A Reader. New York: Palgrave, 137-151.
Ponaitowska, Elena.(2001). Perfil de La Jornada, 13 de marzo, 2001, II
Sipi, Remei (2005). África subsahariana y sus mujeres. Revista Pueblos. No. 11 pp. 50 y 51. Cataluña.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Those authors who have publications with this magazine, accept the following terms:
The authors will retain their copyright and will guarantee to the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution License that allows third parties to share the work whenever their author is indicated and its first publication is this journal.
Authors may adopt other non-exclusive license agreements to distribute the version of the published work (eg to be deposited in an institutional telematic file or published in a monographic volume) provided the initial publication is indicated in this journal .
Authors are encouraged to disseminate their work via the Internet (eg in institutional telematic files or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase the number of citations of the published work..
In case of being accepted works will be published under Creative Commons license.