Museo de Bellas Artes de Burdeos, una aproximación e1tnográfica para un Estudio de Caso. Observando la Institución desde la Educación Artística. / Museum of Fine Arts in Bordeaux, an approximation for ethnographic case study. Looking to the institution from the artistic education.
Keywords:
investigación, creación, arte, patrimonio, gestión / research, creation, art, dance, heritage, managementAbstract
Este trabajo que presento se constituye como un estudio de caso sobre el Museo de Bellas Artes de Burdeos (Francia) siguiendo la metodología etnográfica. Para llevar a cabo este estudio me trasladé a este Museo durante los tres últimos meses del año 2011, de octubre a diciembre, para realizar una estancia de investigación en el mismo y con la intención de poner de manifiesto las posibilidades que la gestión cultural de colecciones de obras de arte ofrece en un doble sentido: hacia el desarrollo comunitario y hacia la propia promoción institucional que es titular de una colección.
Una investigación que utiliza el arte desde múltiples expresiones para profundizar en aspectos desde diferentes campos de estudio, especialmente desde el ámbito psicosocial y el artístico.
Una investigación que dentro de los ámbitos citados se centra de manera muy específica en la relacionalidad y en
Museum of Fine Arts in Bordeaux, an approximation for ethnographic case study. Looking to the institution from the artistic education.
I present this work as a case study about the Museum of Fine Arts in Bordeaux (France), using an ethnographic methodology. I I moved into this Museum during the three last months of the year 2001 and I realised a stay of research from October to December to accomplish this study. The purpose of this study is to reveal the possibilities of cultural management about works of art collections, in double meaning: for the community development and for the institutional promotion, which is the owner of this collection.
Downloads
References
Bourriaud, N., (2006). Estética Relacional, Buenos Aires: ed. Adriana Hidalgo
Hernández, F., (2007) Espigadoras de la cultura visual: otra narrativa para la educación de las artes visuales. Barcelona, Octaedro.
Moreno Montoro, M. I., (2009) “Un apunte para preguntarnos por nuestro desarrollo estético”, en Guinovart, Catálogo de exposición, Jaén: Universidad de Jaén, págs. 71-79.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Those authors who have publications with this magazine, accept the following terms:
The authors will retain their copyright and will guarantee to the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution License that allows third parties to share the work whenever their author is indicated and its first publication is this journal.
Authors may adopt other non-exclusive license agreements to distribute the version of the published work (eg to be deposited in an institutional telematic file or published in a monographic volume) provided the initial publication is indicated in this journal .
Authors are encouraged to disseminate their work via the Internet (eg in institutional telematic files or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase the number of citations of the published work..
In case of being accepted works will be published under Creative Commons license.